Beginner vraagje over script-fu

• 4 Reacties
  • 4529 Gelezen
Gepost op: 12 juni 2010, 10:54:47
Heb zojuist Gimp ge´nstalleerd en ben zo een beetje aan 't testen geraakt.
Nu heb ik een vraagje in verband met script-fu.
Heb ergens een link gevonden op de site dit is een gecomprimeerde map moet ik die uitpakken in scripts? En als ik die scripts wil gebruiken hoe moet dat dan als ik erop klik krijg ik de opties: verversen opstarten en console verder gebeurd er precies niets.
Thanks.

Moesten jullie eventueel een goede link hebben voor tutorials (Nederlands) altijd welkom...
*

Offline FransR

• 1736
Gepost op: 12 juni 2010, 13:34:15
Voor diverse nederlandstalige tutorials zie onze artikelen.
En als dat niet genoeg is staat daar ook nog een link naar de oude site met tutorials.

Script-Fu is niet mijn kennisterrein, sorry.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 12 juni 2010, 17:55:49
Heb zojuist Gimp ge´nstalleerd en ben zo een beetje aan 't testen geraakt.
Nu heb ik een vraagje in verband met script-fu.
Heb ergens een link gevonden op de site dit is een gecomprimeerde map moet ik die uitpakken in scripts? En als ik die scripts wil gebruiken hoe moet dat dan als ik erop klik krijg ik de opties: verversen opstarten en console verder gebeurd er precies niets.
Thanks.

Moesten jullie eventueel een goede link hebben voor tutorials (Nederlands) altijd welkom...

Scripts maar ook de plugins dien je eerst in de juiste map te plaatsen of in een zelf gedefinieerde map en deze map toevoegen in de voorkeursinstellingen van Gimp. Scripts herken je aan de extensie .scm, plugins herken je aan .py. Voor deze laaste groep dien je ook Python geinstalleerd te hebben. De aanroep (de naam) en plaats (welke tab) van deze scripts/plugins is aan de (grillen van de) auteur. De meeste scripts/plugins worden geplaatst in de filter tab van Gimp daar kun je ze ook aanroepen. Als je een script/plugin niet kunt vinden dan kun je met een tekstverwerker de plaats (welke tab) en naam achterhalen van deze script/plugin door deze te open en te zoeken naar de registratie sectie: is lastig maar te doen.

Als je een script/plugin hebt geplaatst dan moet je Gimp altijd herstarten.

Een gecomprimeerd bestand dien je altijd uit te pakken, daarna plaats je de uitgepake bestanden in de juiste mappen.

Naast .scm en .py kom je ook nog de .exe bestanden tegen hier moet je het installatievoorschrift van de auteur volgen. Meestal dienen deze bestanden in de plugin map geplaatst te worden.

Je vertelde niet of je met Linux of Windows werkt, voor windows vind je de script/plugin mappen in:
c:\Documents and Settings\<eigen naam>\.gimp-2.6\ en dan script of plugin.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 12 juni 2010, 18:54:09
Ok thanks voor beide reacties voor de duidelijkheid ik ben een Vista gebruiker (en al heeft vista zijn grillen toch een redelijk tevreden gebruiker)

Ondertussen ben ik begonnen met de handleidingen te lezen (gevonden) dus ik hoop er wel te komen. Dat van die plug ins wil dat dan zeggen dat ik ze in de map bij documenten moet plakken? Raar dan heb ik al iets fout gedaan want heb zo een map uitgepakt bij program files... Tja zal leren worden op de harde manier. Als ik dat Python gedoe installeer moet ik dat dan niet eerst installeren alvorens Gimp? Had dat ergens gelezen.

Ale kga is eten morgen klungel ik nog wel wat verder aan.

Greetz
Gepost op: 13 juni 2010, 12:01:37
Ok thanks voor beide reacties voor de duidelijkheid ik ben een Vista gebruiker (en al heeft vista zijn grillen toch een redelijk tevreden gebruiker)

Ondertussen ben ik begonnen met de handleidingen te lezen (gevonden) dus ik hoop er wel te komen. Dat van die plug ins wil dat dan zeggen dat ik ze in de map bij documenten moet plakken? Raar dan heb ik al iets fout gedaan want heb zo een map uitgepakt bij program files... Tja zal leren worden op de harde manier. Als ik dat Python gedoe installeer moet ik dat dan niet eerst installeren alvorens Gimp? Had dat ergens gelezen.

Ale kga is eten morgen klungel ik nog wel wat verder aan.

Greetz

Ik werk met (de engelse versie van) XP pro. Helaas is de directory structuur van Vista mij onbekend dus dat dien je zelf te onderzoeken maar misschien dat iemand anders je daar antwoord op kan geven.

Scripts/plugins kunnen op twee plaatsen geplaatst worden:
- ten eerste in de gebruikersdirectory (c:\Documents and Settings\<eigen naam>\.gimp-2.6\ scripts\ of c:\Documents and Settings\<eigen naam>\.gimp-2.6\ plug-ins\).
- ten tweede in de map Gimp die in de Program Files map zit (c:\Program Files\GIMP-2.0\lib\gimp\2.0\plug-ins\ of c:\Program Files\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\scripts\).

Het verschil zit in de share mogelijkheden met andere gebruikers. Wil je dat andere gebruikers de plugins/scripts ook kunnen gebruiken dan plaats je de plugins/scripts in de Gimp map anders in je eigen map. Zelf gooi ik alle plugins/scripts in mijn eigen "Documents and Settings" map.

Python. Ja Python dien je eerst te installeren voordat je Gimp installeert. Bij de installatie van Gimp dien je dan namelijk ook de Python koppeling op te geven. Hoe je Python installeert: download het help bestand van indexprint/contactsheetvan mijn site (www.sullockenzlin.demon.nl --> Gimp). In het laatste hoofdstuk staat wat je nodig hebt, waar je het kunt downloaden en de installatievolgorde.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin