Algemene 3D vraag

• 5 Reacties
  • 3770 Gelezen
*

Offline ixy

• 118
  • Call me when this forum wakes up.
Gepost op: 18 april 2010, 12:17:59
Hallo,

Ik heb een hele domme, algemene vraag over 3D software.

Je ziet wel eens 3D Art, van bijvoorbeeld een huiskamer. Het lijkt een foto, maar het is helemaal met een 3D programma gedaan. Ik vroeg me af hoe het nou in elkaar zit. Is het zo, dat als je dat gemaakt hebt, dat je er als het ware doorheen kan lopen? Dat je vanaf verschillende standpunten kunt kijken naar je kunstwerk, omdat het 3D is?

*

Offline dilophodd

• 255
  • met een "H" tussen "p" en "o" en DD aan het eind.
Gepost op: 18 april 2010, 13:17:39
Haha zo dom is dat niet hoor.

Een 3d scene, zoals dat heet, bestaat uit zogehete polygons.
dit zijn platte driehoekjes ("tris" of vierkantjes ('quads"), waarbij elk hoekje, een "vertex" op een bepaald (x,y,z) coordinaat ligt. zo creeer je een 3d object, zoals een stoel of tafel. met een paar muren, een vloer en een plafond gemaakt met dezelfde techniek, heb je zo een huiskamer. nu komt het "renderen", ookwel bekend als "raytracen". de naam zegt het al "ray"-"tracen", een straal traceren. wat dat doet is precies hetzelfde als wat er in het echt gebeurt. een lichtstraal komt van een lichtbron, welke op een object valt, een gedeelt van de kleuren valt weg en de rest komt in de camera. dit gaat alleen helaas niet zo snel als in het echt. dit proces kan uren duren, afhakelijk van de complexheid van je scene en je processor.
Je kunt ook en animatie maken, maar dan duurt dat heel erg land. bij pixar en andere studio's heben ze grote groepen computers die dat doen.
Je kunt dus wel vanaf verschillende punten naar je scene kijken, ja.

*

Offline ixy

• 118
Gepost op: 22 april 2010, 21:05:29
Bedankt voor je uitleg! :D

Nou heb ik wel nog een vraag:
Je staat daar als het ware in bijvoorbeeld je zelfgemaakte huiskamer. Alles wat je voor je ziet, heb je gemaakt. Maar wat nou als je je omdraait? Het deel achter je heb je niet gemaakt..
*

Offline dilophodd

• 255
  • met een "H" tussen "p" en "o" en DD aan het eind.
Gepost op: 25 april 2010, 10:37:41
dan zie je daar niks
Gepost op: 25 april 2010, 20:07:43
Als je er even over nadenkt is het ook volkomen logisch dat je niets ziet als je niet de moeite hebt genomen er iets voor te maken...
*

Offline ixy

• 118
Gepost op: 26 april 2010, 20:13:00
Ja XD