alpha channel mystery (opgelost)

• 27 Reacties
  • 9494 Gelezen
Gepost op: 14 november 2009, 14:59:50
Opgelost  ,
Ben een lummel  :)   las over de oplossing heen  dat de alpha een  boven liggende *laag*  is over de rgb laag.
Dus alpha veranderd  niets aan de onderliggende rgb laag ook het gummetje niet.
Rijst de vraag  hoe kan je de  alpha  de onder liggende rgb  laten  gummen ?
Dus  de alpha laag als masker gebruiken .
Zou graag willen leren om zoiets met  fu te doen :)
*

Offline PKHG

• 1011
Gepost op: 14 november 2009, 15:06:57
Fu = Script Fu of Python Fu

En wat zou je precies willen doen?
Peter
Gepost op: 14 november 2009, 15:10:44
de in de alpha laag weg gegumde delen ook weg gummen in de rgb laag .

En  welke fu  geen idee  kan beide niet :(  denk phyton meer toekomst heeft ?
« Laatst bewerkt op: 14 november 2009, 15:18:33 door aardbewoner »
*

Offline PKHG

• 1011
Gepost op: 14 november 2009, 18:06:56
Eerst dit: de Python inteface maakt, dat (vrijwel) alle modules die men voor python geinstalleerd heeft in Gimp via de python-console ter beschikking staan en dat is VEEL meer als wat Script Fu kan (omdat het Tiny Scheme bevat en niet het volledige Scheme!)

Wat het gummen betreft moet ik eerst een voorbeeld zien ... of dat wat je zegt niet misschien 'ontbrekend' know how is.

B.v kopieer 'alles zichtbare' en plak het op een plaatje me een transparante achtergrond en dan doorgaan ?!
Peter
Gepost op: 14 november 2009, 21:34:40
Als voorbeeld kan de  oude foto dienen waar je pkhg  in had gezet in deze vraag  , de rechtse is de linkse maar alpha en gegumd.  Dan de fu loslaten zodat de onder liggende rgb  ook wordt gegumd waar alpha 100% is.
Dus de alpha als soort wis/gum masker gebruiken.

Simpel gezegd  als ik iets gum in de alpha layer wil ik ook dat het gumt in de rgb layer.
Uiteraard als zo iets eigenlijk mogelijk is. 

Wat eigenlijk de orginele vraag  was alleen slecht geformuleerd door mij blijkt nu .
*

Offline PKHG

• 1011
Gepost op: 15 november 2009, 10:09:49
Nee, we zijn nog niet op dezelfde golflengte.

Een plaatje is of alleen zwart-wit (en grijs), of RGB (rood groen blauw, dus kleuren)
of RGBA (rood groen blauw alpha , dus kleuren met evtl. doorzichtige onderdelen)
R = rood channel
G= green channel
B = blauw channel
A = alpha channel

omdat de waarden 0-255 kunnen zijn dat kan in acht bits, worden dus voor RGBA pixels 4 bytes gebruikt (of meer voor waar, maar ikdenk van niet?)

Zo wat men nu in Gimp ook kan is een masker naast een plaatje laten aanmaken  waarop men met wit -> grijs -> zwart dingen kan laten verschijnen of hoe men het bekijkt gummen ... grijs, een tussending.

Met andere worden ik heb nog altijd niet begrepen ... en of dat m.b.v. van een script iets zinvols oplevert, snap ik niet.
Een script is i.h.a iets 'vast' geprogrammeerd iets, misschien variabel als men parameters inbouwt, dus hoe moet dat 'zinvol' worden? Met WEINIG parameters iets in een plaatje definiëren is slechts met 'wiskunde' mogelijk: cirkel met die straal daar  'weghalen' of zo ...(x,y en r nodig, 3 parameters dus)

Peter
Gepost op: 18 november 2009, 18:52:04
Zal proberen  het uit te leggen
Een plaatje 300x300  pics foto van mij (grijns) ik maakt een alpha channel.
En gum nu de achtergrond  weg  MAAR  de achtergrond wordt niet weg gegumd aleen  alpha gemaakt.
(on  alpha  werkt  de oude achtergrond komt weer boven )
Ik wil nu de achtergrond ook  weg hebben  van daar de fu   denk iets als for i - 1 to 300  if alpha = 100 (geen idee deze waarde )   then   r (i)= 0 g (i)=0  b(i)= 0   next i
dat 300 keer :)   

Dus gummen werkt op rgb en alpha .
Gepost op: 18 november 2009, 23:22:05
Ik snap er echt helemaal niets van, en ik ben zo'n vraag verder ook nog niet tegengekomen.
Ik zal wel iets heel doms zeggen, maar dacht eigenlijk altijd dat het vrij logisch was dat alles wat niet in één van de rgb kanalen zat alpha was.
*

Offline FransR

• 1739
Gepost op: 19 november 2009, 07:53:26
Beste aardbewoner, deze verwarrende discussie wordt elke dag verwarrender.

Het is juist dat de Gimp allerlei informatie achterhoudt, maar dat is alleen om in de hystorie te kunnen reconstrueren. Het XCF-bestand heeft veel daarvan nog in zich.

Het maken van automatismen, bijvoorbeeld met Script-Fu, is alleen goed mogelijk en zinvol als het principe "handmatig" is uitgewerkt. Het programma is dan in staat om steeds te herhalen. Een programma voegt niets toe wat niet handmatig gedaan kan worden.

Verder is het misschien handig om even terug te gaan in deze discussie en nog eens precies te vertellen wat echt het probleem is, het liefst met een plaatje erbij (screendump) van het effect wat je ziet, maar niet wilt hebben.
Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 19 november 2009, 09:25:53
En gum nu de achtergrond  weg  MAAR  de achtergrond wordt niet weg gegumd aleen  alpha gemaakt.
(on  alpha  werkt  de oude achtergrond komt weer boven )
Volgens mij kun je beter een laagmasker gebruiken.
Voeg een laagmasker toe aan je achtergrond (Laag -> Masker -> Laagmasker toevoegen)

Zorg dat deze actief is als je naar je alphakanaal ga, ga daar niet gummen, maar kleuren met zwart. Je kleurt dan het laagmasker en doet niets aan het aplhakanaal.
Als je klaar ben doe je Laag -> Masker -> Laagmasker toepassen.

(Ik hoop dat ik het goed begrepen heb)
Gepost op: 19 november 2009, 16:21:28
Ga ik proberen leendert  .

Voor alle anderen  als ik gum wil ik dat het WEG  is. dat is eigenlijk het hele verhaal
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 20 november 2009, 09:20:02
Ga ik proberen leendert  .

Voor alle anderen  als ik gum wil ik dat het WEG  is. dat is eigenlijk het hele verhaal

Is het nog gelukt?
Gepost op: 24 november 2009, 17:46:53
Ja dat werkt ook leendert  dank :) , zal de werk wijze aanpassen want dit is dubbel werk.