Je laatste foto

• 162 Reacties
  • 58294 Gelezen
*

Offline FransR

• 1723
Gepost op: 27 juli 2009, 07:53:14
Inderdaad een zweefvlieg: het mannetje van de Blinde bij Eristalis tenax. Heeft niets met een bij e maken trouwens.
Een leuk proefje: deze diertjes hangen vaak een lange tijd stil op 1 plaats in de lucht, op zoek naar een partner. Maak een heel klein propje papier en gooi dat langs hem. Meteen schiet hij er achteraan om teleurgesteld weer naar zijn "hangplek" terug te keren.
Af en toe rusten ze eventjes zoals hier op deze prachtige foto, mooi scherp en fraaie kleuren.
Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline PKHG

• 1011
Gepost op: 27 juli 2009, 10:11:34
Een buurman had jongstleden last van een wespennest, honderden (half)dode wespen in keuken en woonkamer (nadat de gemeente iets met het nest had gedaan, gif?) en dacht nu dat de zweefvlieg een wesp was, daarom heb ik hem gefotografeerd en kon ontzettend dicht bij hem komen zodat mijn zoom de achtergrond onscherp kon maken  ;)

En bedankt FransR voor je lovende woorden.

Overigens ben ik op dit idee door Leenderst voorbeelden van 'insecten' etc. gekomen het ook eens te proberen.

:edit:
Volgens kenners is het een Snorzweefvlieg - Episyrphus balteatus  ;)
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2009, 14:13:38 door PKHG »
Peter
Gepost op: 2 augustus 2009, 19:22:27
Vandaag nog wat foto's gemaakt met de camera van mijn ma (pentax k200d), omdat ik de mijne was vergeten:

Hier een link naar de grotere versie:
http://pics.gentooista.nl/v/natuur/imgp8233_1000.jpg.html?g2_imageViewsIndex=1

Groter:

http://pics.gentooista.nl/v/natuur/imgp8354_800.jpg.html?g2_imageViewsIndex=1
« Laatst bewerkt op: 2 augustus 2009, 19:35:32 door gentooista »
Gepost op: 2 augustus 2009, 22:17:30
Ziet er goed uit gentooista! Vind zelf de eerste het best, mooi dat hij links minder scherp is. Alleen jammer dat de vleugel van de zweefvlieg ook wat minder scherp is.
*

Offline bjarno

• 875
Gepost op: 2 augustus 2009, 22:18:07
Wauw, nice pictures :)
Inactief.
*

Offline FransR

• 1723
Gepost op: 3 augustus 2009, 08:53:53
Wat een aandoenlijk plaatje van dat lieveheersbeestje. Jammer dat hij (o zi?) net de pootjes heeft ingetrokken. De kleur tegen dat groen van het blad is spannend, bijna ontroerend. Ik heb de neiging om er een sprookje bij te bedenken: "... en nu gaat hij slapen en dan doomt hij van nog veel meer lekkere bladluisjes...".

De zweefvlieg, PKHG had er laatst ook zo ťťn, is net iets te onscherp. Maar ik moet je meteen zeggen dat de beste stuurlui aan de wal staan, want met m'n DCR-250 heb ik nog steeds geen scherpe mooie plaatjes gemaakt.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 3 augustus 2009, 13:15:34
Ja, het klopt dat die zweefvlieg wat meer scherptediepte nodig had.
Ik vind de camera van mijn mams niet zo intuitief als de mijne en was in eerste instantie zelfs volautomatisch aan het schieten.
Ze had er een macro ding op geschroefd. De vergroting viel best tegen (vooral als je de foto's van leendert ziet), maar het was toch genoeg om lastig te zijn met de pittige wind die er was.
Daarbij viel er absoluut niet mee te werken met de crappy autofocus, dus heb ik alles handmatig gefocused (ik heb dan ook meer dan driekwart zo weg kunnen gooien...).
Ik was zo geconcentreerd bezig dat ik later pas bedacht om het diafragma wat verder dicht te gooien (van f/8 naar f/11) en de iso omhoog te gooien, best suf dus van me.
Je kunt bij het lieveheersbeestje goed zien dat de DoF zelfs op f/11 erg krap is, wat dat betreft ben je met dit soort dingen in het voordeel met een compact ;)
*

Offline jaapz

• 391
Gepost op: 7 augustus 2009, 14:56:34
@gentooista: oef echt goeie foto's, vooral die tweede! als ie bij me thema had gepast had ik em nu als achtergrond gehad XD

*zoekt zelf foto's uit om hier te plaatsen*

EDIT: Foto's gemaakt in oostenrijk

Allemaal even snel van me hyves geplukt, zit niet op me main-pc waar alle foto's op staan :P
« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2009, 15:03:35 door jaapz »
Minder actief dan voorheen, drukdrukdruk :(
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 7 augustus 2009, 22:24:37
He Jaapz, wat een mooie foto's!
Vooral de scherpte-diepte in de eerste 3 foto's zijn erg mooi!
En erg mooie kleuren en scherpte..
Met welke camera heb je deze gemaakt?

In de komende dagen zal ik zeker wat foto's gemaakt tijdens mijn vakantie posten. (moet ze nog uitzoeken)
Vooral veel foto's van insecten, reeŽn, bos., heide....

Hier alvast een paar erg goed gelukte foto's met de Raynox DCR250 van een zandloopkever (de basterdzandloopkever om precies te zijn).

« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2009, 22:41:39 door leendert »
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 7 augustus 2009, 22:51:27
Vandaag nog wat foto's gemaakt met de camera van mijn ma (pentax k200d), omdat ik de mijne was vergeten:
.....
Wat me vooral bij jou foto's opvalt zijn de mooie composities!
Erg knap, ik heb daar echt niet zoveel gevoel voor....
(Maar misschien heeft een vrouw daar ook wel meer gevoel voor ;) )
*

Offline FransR

• 1723
Gepost op: 8 augustus 2009, 07:43:16
Ja, inderdaad Leendert.

En de echte fotograaf herken je aan de foto en niet aan de camera. Met de simpelste kiekdoos kan hij, in dit geval zij, de mooiste foto's maken.
Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline jaapz

• 391
Gepost op: 8 augustus 2009, 12:35:22
He Jaapz, wat een mooie foto's!
Vooral de scherpte-diepte in de eerste 3 foto's zijn erg mooi!
En erg mooie kleuren en scherpte..
Met welke camera heb je deze gemaakt?

Thanx :)
Euhm, camera is een oude olympus die ik overgekocht heb van mijn vader :P  Precieze type weet ik niet, maar zit wel een goeie lens op, niet een geweldige macrofunctie, kun je nog net foto's van bloemetjes van maken (mits die niet te klein zijn).
Minder actief dan voorheen, drukdrukdruk :(
Gepost op: 8 augustus 2009, 16:59:17
Jaapz, toen ik jouw foto's zag dacht ik: die had ik gemaakt kunnen hebben!
Ze doen me enorm denken aan de periode dat ik net geinteresseerd begon te raken in fotografie en alles wat los en vast zat vastlegde.
Nette foto's, goed met scherptediepte gespeeld, alleen zou ik die derde hebben weggelaten, want die is te vaag (ja, ook dat soort pics heb ik zeer veel gemaakt :P).

Leendert, je gaat duidelijk vooruit :)
Veel beter qua scherptediepte dan je eerste pics met de raynox, ik begin steeds meer jaloers te worden op je macrolensje.

Compositie is gewoon heel veel oefenen, en als je de tijd hebt (zoals bij statische onderwerpen) eerst een tijd door de zoeker kijken, de juiste hoek bepalen en het gewenste focuspunt selecteren.
Achteraf kun je dan nog een handje helpen door slim te croppen.
Laat in elk geval nooit de camera op zulke momenten zelf een focuspunt kiezen, want dan ben je een hoop controle kwijt.
De enige tijd dat ik alleen het middelste punt gebruik, is met snel bewegende onderwerpen (zoals voetbal), omdat het lastig is om dan over compositie na te denken en het middelste focuspunt is over het algemeen het beste.
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 8 augustus 2009, 17:16:46
Dankje gentooistia, het gaat inderdaad steeds beter met de Raynox....ook al blijven er veel mislukken.

Ik heb ook veel foto's gemaakt van reeŽn, vooral 's avonds.
Een 40-150mm lensje is dan eigenlijk niet echt geschikt, dus de onderstaande foto's zijn aardig gecropt, ik zou graag een meer telelens willen aanschaffen:

Gepost op: 8 augustus 2009, 17:33:27
Laat ik je gelijk maar uit de droom helpen: met dit soort dingen heb je nooit tele genoeg... ;)
Voor je het weet verlang je naar een onbetaalbare, niet te tillen 600mm lens :P

Wel heb ik nog een tip voor je :)
Gooi volgende keer je iso omhoog naar 800 of zelfs 1600, dan kun je kortere sluitertijden gebruiken, want 1/25ste met een tele is voor bewegende onderwerpen zelfs met stabilisatie niet voldoende voor een scherpe foto.
Bij de eerste foto had je bijv. 1/50ste of zelfs 1/100ste kunnen schieten (bij 1/50ste was de foto dan een stop lichter geweest dan nu bij iso 1600).