Center in blender

• 15 Reacties
  • 5684 Gelezen
Gepost op: 5 juni 2009, 20:01:07
Hoe krijg ik het voor mekaar dat ik het punt waar een nieuwe mesh komt op t zelfde punt is als de vorige? ik krijg dat niet voor mekaar, en het lijkt me onhandig als je dat punt op hetzelfde moet laten staan, en dan vanuit daar eerst over X as, dan de Z as, dan de Y as bijvoorbeeld.

+ waar staan echte totale basics ik volg nu die nederlandse tutorial, maarja, echt alles staat er niet in....
*

Offline Blanco

• 217
Gepost op: 5 juni 2009, 20:02:52
Als je het op het grid verplaatst hebt(met <CTRL> ingedrukt), gewoon weer <CTRL> indrukken en naar dat punt slepen!
Gepost op: 5 juni 2009, 20:41:27
kijk hier heb ik last van:

ziet er niet uit toch? lijkt net een blokkendoos van kindjes van 2 jaar.....

+ als je echt vanaf dat 1e punt moet starten, moet je dan een nieuwe file aanmaken als je perongeluk ergens anders klikt ofzo?
*

Offline Blanco

• 217
Gepost op: 5 juni 2009, 22:40:54
Je moet gewoon die gebruik maken van extruden, je selecteert de goeie vertices en je ramt op <E> en je vergrendelt de goede as en sleept hem goed!
*

Offline PKHG

• 1011
Gepost op: 6 juni 2009, 07:59:46
Ik denk dat het tutorial met zijn uitdaging het slot zelf te proberen te maken is
'halveren' (=subdivide) en uitrekken (extrude) te leren, onder andere.

Alhoewel 'zelf' ontdekken een goede manier is om iets te snappen, is het in het prille begin toch ook zinvol naar een tijd geknutseld te hebben oplosmethoden aangereikt te krijgen.
Waarom? Omdat Blender zoo uitgebreid is, dat er zooooo veel te leren is en mij lijkt het handig, de basis-vaardigheden zo snel mogelijk verteld te krijgen ...
Bij eigen projecten moet men toch nog zelf heel veel ontdekken, 'uitvinden'.

Voor het slot kijk hier:
http://www.dutchgimpers.nl/index.php?n=Overige.KnowHow

En misschien vult iemand zijn minutieuze stappenplan in? Een wedstrijd, wie heeft de beste, de snelste werkwijze?
Peter
*

Offline PKHG

• 1011
Gepost op: 6 juni 2009, 09:13:13
Nu nog een mogelijkheid om precies te centreren!
In object-mode kan men ([F9]) een 'Center' plaatsen dat doe je via een cursor of van een object ...
Dan zet je de cursor met een (left0 klik daar waar je iets naar toe wilt hebben!
Het object geselecteerd hebben open je het Object-menu -> Snap ->Selection (naar) Cursor
of lui met Shift-S-2.
Peter
Gepost op: 6 juni 2009, 19:29:08
wohoo! t begint te lukken met face selection, edge en vertices, en ook al extruden werkt, waarom trekt extruden niet aangrenzende vlakken mee, en het gebruik van [G] wel?

iig dat is niet zo heel belangrijk, ik wil nu het volgende weten:

Ik kijk in top view, en selecteer een face (vierkantje) maar omdat het een kubus is kan hij ook onderliggend vierkantje selecteren, hoe zorg ik ervoor dat hij de bovenste neemt? Of is dat gewoon goed klikwerk? (want het lukt me wel, alleen na 2-3x keer klikken :P heeeeel soms in 1xtje)
*

Offline PKHG

• 1011
Gepost op: 7 juni 2009, 08:12:31
Dat is blijkbaar afhankelijk welke Blender versie je hebt.
Ik heb sinds eergisteren 2.49
en wat ik ook doe in de 'face-select' mode en de cubus in edit mode krijg ik in elk soort 'vlak' x-y of x-z
bij een klik maar EEN vlak (Shift RMB, dan kom er een bij,
Weghalen van een gekozen vlak: B B (circel groter of kleiner maken met mouseweel) ALT en LMB!
Succes!

Bij extruden moet je kiezen WAT .... gewoon de mogelijkheden eventjes uitproberen!
Peter
Gepost op: 7 juni 2009, 15:09:46
best trots: het is me gelukt het huisje te maken:

ziet er een stuk beter uit dan de 1ste of niet soms? :D
volgend probleem:

ik probeer de capsule te maken (het is me al een keer gelukt!) maar het lukt me nu niet om van de "ge-extrude" vertices een face te maken, oftewel: een helft blijft open... (terwijl ik gewoon weer alle vertices selecteer => Mesh > Faces > Fill (Of SHIFT + F) maar dit doet hij niet :S.

EDIT: raar, ik sluit blender af, doe het snel ff opnieuw, en het werkt wel.... :S
« Laatst bewerkt op: 7 juni 2009, 15:25:39 door tomahowk »
*

Offline PKHG

• 1011
Gepost op: 7 juni 2009, 18:07:50
Ja zo is het toch goed  ;)

Als F niet wil doen wat je denkt, heb je meestal meer dan 4 knooppunten geselecteerd ...
Peter
Gepost op: 7 juni 2009, 18:23:24
ja lijkt me wel! ik ga gauw verder met de bezier curve's e.d. (de pil heb ik al gedaan :P)
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 8 juni 2009, 13:26:30
Zozo Tomahowk, je hebt de smaak te pakken zo te zien! Leuk!
Gepost op: 8 juni 2009, 14:25:22
Zozo Tomahowk, je hebt de smaak te pakken zo te zien! Leuk!

haha zeker weten leendert!! =D
Gepost op: 10 juni 2009, 16:54:07
AAH IK HAAT CURVES

werkt toch voor geen meter of ben ik nou gek?! ik moet eerst het vakje 3D aanklikken voordat ik hem kan bewegen in de Z-as. Maar het nadeel daarvan weer is dat BevOb weer niet werkt wanneer ik een BezierCircle heb gemaakt.....
*

Offline PKHG

• 1011
Gepost op: 10 juni 2009, 17:02:52
Ik heb i.p.v. curves van een gewone cirkel sommig punten weggehaald, en dan maar 360 graden roteren laten  (met eerst der resterende punten in het silhouet van en hoed geplaatst hebben, de helft)
Dat gaf een mooie hoed!

Curves zijn ook hartstikke goed. Ben je de ligstoel aan het maken? Daarvoor hoeft de cirkel-kurve niet 3D te zijn. die wordt gebruikt om de leuning 'rond' of 'ovaal' te krijgen ...
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2009, 17:11:08 door PKHG »
Peter