GIMP 2.8

• 104 Reacties
  • 38848 Gelezen
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 13 mei 2009, 14:03:18
Misschien krijgt de volgende stabiele GIMP versie (2.8) al 16 bit support
Lees meer op de GIMP-Developer maillist: http://www.mail-archive.com/gimp-developer%40lists.xcf.berkeley.edu/msg16906.html

Of hier: http://www.flickr.com/groups/gimpusers/discuss/72157613382705679/
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2009, 10:14:46 door leendert »
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 13 mei 2009, 16:51:44
Net als vorige jaar zijn er ook weer wat GIMP projecten bij de Google Summer of Code, dat word dus weer wat leuke nieuwe dingen in GIMP 2.10 (in GIMP 2.8 komt dankzij de GSoC ook wat leuke nieuwe dingen).
Het lijstje met de projecten van dit jaar:

Projekt: Better nonlinear resampler with built-in antialiasing (GEGL)
Student: Adam Turcotte
Mentor: Nicolas Robidoux

Projekt: Fast Adaptive Resampler Tailored For Transformations Which
Mostly Downsample (GEGL)
Student: eric daoust
Mentor: Nicolas Robidoux

Projekt: Improve Foreground Selection Tool
Student: Jie Ding
Mentor: Gerald Friedland

Projekt: OpenGL GPU-based Buffer & Operations in GEGL
Student: Jerson Michael Perpetua
Mentor: Martin Nordholts

Projekt: Proposal - Advanced GUI for brush dynamics (GIMP)
Student: Zhenfeng Zhao
Mentor: Kaja Liiv

Projekt: Performance tools and study of GEGL
Student: Henrik Akesson
Mentor: john cupitt

Het project 'OpenGL GPU-based Buffer & Operations in GEGL' vind ik erg interresant. Het wilt dus zeggen dat bepaalde operaties met de videokaart uitgevoerd kunnen worden (ipv de CPU), dit kan een grote snelheidswinst opleveren. (Photoshop heeft het ook sinds kort)
*

Offline jaapz

• 391
Gepost op: 13 mei 2009, 19:21:57
Dat gebeuren met GPU klinkt interessant! Laat de videokaart doen waar hij voor bestemd is :P Zou een leuke optie voor gimp zijn, maar moet wel uit en aangezet kunnen worden, voor de pc's met een wat zwakkere videokaart.
Minder actief dan voorheen, drukdrukdruk :(
*

Offline bjarno

• 875
Gepost op: 13 mei 2009, 20:28:42
Leuk lijstje (@ Leendert: Maak er een algemeen gimp 2.8-topic van om update's gemakelijk op te kunnen volgen).
Inactief.
Gepost op: 14 mei 2009, 20:31:52
Dat gebeuren met GPU klinkt interessant! Laat de videokaart doen waar hij voor bestemd is :P Zou een leuke optie voor gimp zijn, maar moet wel uit en aangezet kunnen worden, voor de pc's met een wat zwakkere videokaart.

met een zwakke video kaart moet je ook niet beginnen aan beeldbewerking....
*

Offline jaapz

• 391
Gepost op: 21 mei 2009, 21:24:59
Waarom niet. Dat kan best. Ik heb gimp vaak gebruikt op een laptop met 128 mb geheugen, een videokaart met shared geheugen en een pentium 2 600mhz processortje waar Damn Small Linux op stond. Dat is nou juist het leuke, dat het daar ook werkt. Dat lukt je met Photoshop niet.
Minder actief dan voorheen, drukdrukdruk :(
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 11 augustus 2009, 10:25:51
Hier nog een link waar je wat kunt lezen over de huidige status en planning in de ontwikkeling van versie 2.8: http://www.gimpusers.com/forums/gimp-developer/11767-How-far-away-from-watching-other-colorspaces-in-real-time.html
*

Offline len

• 17
Gepost op: 14 augustus 2009, 12:07:24
Wat betekend bv "Better nonlinear resampler with built-in antialiasing"? Als end-user zegt mij dit niets. Het is wat technische abracadabra... (ook voor andere verbeteringen). Is het mogelijk om per onderdeel kort uit te leggen wat het doet?
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 14 augustus 2009, 12:20:33

Wat komt er allemaal in 2.8: http://bugzilla.gnome.org/buglist.cgi?product=GIMP&bug_status=NEW&bug_status=REOPENED&bug_status=ASSIGNED&bug_status=UNCONFIRMED&target_milestone=2.8

Dat is een gnome buglist, wat is precies interessant daaraan?
Als je op die link klik zie je alle 'bugs' die gepland staan voor GIMP milestone 2.8

(Op gnome.bugzilla.com zitten veel meer producten dan alleen Gnome.)
Gepost op: 14 augustus 2009, 12:22:46
Ah okee, ik zie spul ertussen staan uit 2003, 2005 enz., had niet verwacht dat dat nu nog relevant zou zijn...
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 14 augustus 2009, 12:39:15
Wat betekend bv "Better nonlinear resampler with built-in antialiasing"? Als end-user zegt mij dit niets. Het is wat technische abracadabra... (ook voor andere verbeteringen). Is het mogelijk om per onderdeel kort uit te leggen wat het doet?

Die lijst met projecten uit de post die ik gaf komt pas in GIMP 2.10...

Wat interresant is voor de eindgebruiker en in GIMP 2.8 komt:
- Vectorlagen (vormen en paden zijn op deze lagen gewoon achetraf aan te passen, zoals nu bij de tekstlagen dus)
- Nieuw gereedschap: vormen
- eenvoudig bekijken metadata/exifdata van een foto
- resources als penselen van tags voorzien (als je een grote verzameling penselen hebt kun je hierdoor eenvoudiger de penseel die je nodig hebt vinden)
- exporteer naar PDF
........
- Penselen roteren
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2009, 13:30:30 door leendert »
*

Offline bjarno

• 875
Gepost op: 14 augustus 2009, 20:03:22
Wauw, ziet er allemaal intersant uit. Vooral vectorlagen, exporteren naar PDF, resources van tags voorzien en penselen roteren zijn voor mij uiterst intersant.
Inactief.
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 17 augustus 2009, 21:08:46
Op deze pagina kun je duidelijk de vernieuwingen zien die al in de development versie (2.7) zitten.
http://gimp.org/release-notes/gimp-2.7.html
Onderaan vind je dan nog een linkje naar de nog openstaande wensen en bugs die voor 2.8 op de agenda staan.

Als je Linux heb kun je GIMP 2.7 testen en bugs rapporteren.

Wat er nu al allemaal in zit:
- Tekst typen gelijk op het canvas (niet meer in pop-up)
- resources 'taggen'.
- Als je een afbeelding opslaat wordt deze automatisch opgeslagen als XCF. Als je bijv. een .JPG wilt hebben doe je dit via 'Exporteren naar'...  (Ik vind dit veel logischer...en het zal me veel ellende besparen als ik weer eens vergeten ben om iets ook als xcf op te slaan ;) )
-  de laag modi logisch gegroepeerd
-  roteren brushes
....

En er is ook weer een nieuwe GIMP 2.6 versie uit: 2.6.7

bugfixes: http://developer.gimp.org/NEWS-2.6