Blender enthoesiast (ook meervoud?!) gezocht

  • 10 Reacties
  • 4821 Gelezen
*

Offline PKHG

  • 1011
Gepost op: 18 april 2009, 12:43:17
Hi,
http://wiki.blender.org/index.php/Doc:Tutorials/Animation/BSoD/Character_Animation
Alhier wordt besproken hoe men een mannetje uit een vierkant kan maken met animatie en spraak.
Het eindresultaat is als *.blend file ook (via die link vroeger of late) te downloaden en inderdaad loopt het mannetje netjes me zijn armen zwaaiend en halverwege zegt die dan ook nog: Hello world!
Fantastisch!

Maar het nabouwen heeft me al een aantal uren 'gekost' en  heb het hoofd tot zekere hoogte kunnen nabouwen. Het heeft al een heleboel 'knoff hoff' (=Know How) opgeleverd.
Maar helaas zijn er toch noch enige hobbels aanwezig, omdat uitleg (in het engels, maar dat is in principe goed leesbaar) soms voor een beginner toch te 'grof, abstract .. ' is.

Dus ik zoek iemand (of meerdere iemanden) die zin heeft (hebben) ook het mannetje te laten ontstaan.
Idee: tussentijds *.blend files uitwisselen en elkaar vertellen waar men welk onderdeel hoe heeft opgelost ...
Bij pkhg.nl zou ik *.blend files 'voor ons' kunnen vezamelen, plaatjes van screenshots laten zien  resp. via e-mail uitwisselen.
Dit kan  op wens ook naar de Artikelen (echte hulp) worden overgehaald.

Het een of ander heb ik al begrepen en zou DAAROVER info kunnen geven ...

Overigens heb ik de laatste Blender versie 2.48a  met Python 2.5.2 ...

Peter
*

Offline admin

  • 855
Gepost op: 18 april 2009, 13:17:10
Peter, er is ook een gehele Nederlandstalige vertaling van dit artikel: http://wiki.blender.org/index.php/Doc:NL/Tutorials/Animation/BSoD/Character_Animation

Maar ik wil hem ook zeker eens proberen :)
Zeker een hele interessante en heel uitgebreide tutorial om een heleboel bij te leren.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2009, 13:19:25 door leendert »
*

Offline PKHG

  • 1011
Gepost op: 18 april 2009, 13:39:40
Ja, zou fijn zijn, Leendert,  indien nog iemand bezig is.

Gelukkig heb ik net ontdekt, dat het hoofd kant en klaar als blend te halen was ... dan kan men tenminste vanuit dat verder knutselen. ... d.h. ik ga ook nog kijken of er nog meer tussenresultaten te vinden zijn!

De link naar het hoofd: http://wiki.blender.org/index.php/Doc:Tutorials/Animation/BSoD/Character_Animation/Mouth_and_head en dan bij de Media:Tutorial_head.blend gaan!
Peter
*

Offline human

  • 63
Gepost op: 18 april 2009, 18:26:56
Beste,

Toevallig ben ik deze tutorial ook aant volgen. Moest je vragen hebben mag je me steeds mailen, indien ik je kan helpen doe ik dit graag (ben immers ook nog maar een beginner...).

Groetjes,

Tom
*

Offline PKHG

  • 1011
Gepost op: 18 april 2009, 19:53:49
Zal van het aanbod gebruik maken, merci  ;)

Ik ben bezig  de Nederlandse PDF te downloaden, zullen we aldaar maar naar bladzijden verwijzen?
:edit:
Jammer is op de Nederlandse pagina toch ook een Engelse PDF ...

Jullie gaan dus de NL online versie gebruiken? Hoe verwijst men aldaar naar een moeilijk gedeelte?

Zo heb ik b.v. de wenkbrouwen (nog) niet begrepen en ook de 'lippen' stellen mij nog voor een probleem.

En het hoofd zo mooie rond ... is mij ook nog niet gelukt ...


« Laatst bewerkt op: 18 april 2009, 19:58:33 door PKHG »
Peter
*

Offline human

  • 63
Gepost op: 18 april 2009, 20:31:15
Beste,

Ik gebruik ook de nederlandse versie. De verwijzingen zijn inderdaad nog in het engels.
De wenkbrauwen en lippen lopen ook hier moeilijk. De wenkbrauwen heb ik een beetje naar mijn zin gekregen door te blijven spelen met va en za en daar de middelste en buitenste cirkel aan te passen.
Het model krijg ik ook niet zo mooi als op de tutorial. Maar leer wel veel bij en ooit zal het mij (ons) ook wel lukken...

Groetjes
*

Offline PKHG

  • 1011
Gepost op: 19 april 2009, 09:35:18
Hier mijn 'vorderingen'

http://www.pkhg.nl/blender/pmwiki.php/Animatie/Animatie

Een blend-file en mijn gezicht van vandaag 9:31

:edit: 23-4-2009

Had tot nu toe een 'foutje':
Nieuw: het startvlak  in het x-z vlak draai ik omhoog, en nu klopt de omschrijving met wat ik zie!
Ook in de camera ist het hoofd meteen goed te zien ....

En Leendert, Human , hoe ver zijn jullie  gevorderd?
« Laatst bewerkt op: 23 april 2009, 15:47:39 door PKHG »
Peter
*

Offline PKHG

  • 1011
Gepost op: 24 april 2009, 10:27:34
Nadat ik 'beter' begin (zie edit vorige post) gaat het een stuk beter (en sneller)

Hier mijn huidige creatie:

http://www.pkhg.nl/blender/pmwiki.php/Animatie/TestFiguren

Handen, romp, benen en foeten heeft het 'beestje' gekregen  ;)
« Laatst bewerkt op: 24 april 2009, 16:38:17 door PKHG »
Peter
*

Offline PKHG

  • 1011
Gepost op: 25 april 2009, 11:13:35
En nu een *.mov (nog heel erg klein, maar de armen van mijn mannetje bewegen iets en raar)
http://pkhg.nl/MyImages/eerste3D_pkhg.mov

Er zijn nog wat hobbeltjes, die ik moet snappen.... jammer dat er niet meer 'gelijktijdig' knutselen en dan via een chat (b.v.   http://pkhg.nl/phpfreechat/ of MSN?!) eventjes problemen oplossen ... elkaar helpen ...
Peter
Gepost op: 25 april 2009, 14:17:19
Wow, lekker bezig PKGH ;). Ik zie zeker vorderingen, al weet ik niets van het programma. Maar ik zie zeker al mooiere resultaten.
Tips bij het posten van comments: http://www.dutchgimpers.nl/forum/index.php?topic=142.0
Doenskie
*

Offline human

  • 63
Gepost op: 26 april 2009, 11:44:20
Beste,

Ik wil best meehelpen. Je mag me altijd een pm sturen voor mijn emailadres (msn) of me toevoegen op facebook.

Groetjes,

Tom