Afbeelding hermaken

• 11 Reacties
  • 4014 Gelezen
Gepost op: 7 april 2009, 14:13:04
Ik zou graag de volgende afbeelding willen hermaken, maar ik weet niet goed hoe eraan beginnen. Het is de bedoeling dat dit op een doorzichtige achtergrond komt (dus het rode moet weg), zodat ik het altijd ergens kan plaatsen, waarbij de bestaande achtergrond overneemt.
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 7 april 2009, 14:47:30
- Open een lege afbeelding met een transparante achtergrond (standaard).

Dan heb je een transparante achtetgrond (als je hem tenminste opslaat als .png).

De rest van je afbeelding kun je allemaal maken met het ovaal-selectiegereedschap en het tekstgereedschap.
Speel er maar even mee...en laat ons weten waar je vast komt te zitten
Dit is echt de absolute basis van GIMP. Neem bijvoorbeeld dit artikel door: http://www.willempen.org/gimp/
« Laatst bewerkt op: 7 april 2009, 14:49:04 door leendert »
Gepost op: 7 april 2009, 14:57:14
Bedankt voor de tutorial. Waar ik kom vast te zitten is bij het volgende. Ik heb al een lege achtergrond en deze doorzichtig gemaakt. Ik heb ook al een cirkel gemaakt (zwart). En dan wou ik een tweede cirkel (wit) maken in de zwarte cirkel, om er dan daarna nog een derde cirkel in te maken. Waarschijnlijk is er nog een betere manier om dit verwezelijken, maar ik weet niet hoe. Het probleem bij mij si dat het moeilijk is om een tweede cirkel te maken die groot genoeg is en er juist in past.
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 7 april 2009, 14:59:25
Je moet dan geen nieuwe selectie maken....maar de huidige ovale selectie krimpen: "Selecteren -> Krimpen".
Gepost op: 7 april 2009, 15:03:21
Maar gaat ie dan de bestaande cirkel niet gewoon verkleinen, of maakt hij dan een nieuw object aan?
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 7 april 2009, 16:34:30
Nee, er gebeurd niets met de bestaande cirkel.

Een selectie is ook geen object in je afbeelding...het is alleen een hulpmiddel om een gedeelte van je afbeelding te selecteren die je bijvoorbeeld wilt vullen met een kleur.
Gepost op: 8 april 2009, 08:15:35
Schitterend! Heel erg bedankt.
Nu wil ik ook nog tekst invoegen, maar als ik de tool gebruik, gebeurt er precies niet zo veel. Mis ik hier iets?

Edit: ik kan ondertussen wel tekst plaatsen, maar ik krijg dit niet hetzelfde als op de bestaande tekening. 't Is te zeggen, ik vind geen font die hetzelfde geeft. Comic Sans Bold komt nog het dichtste bij, maar is het nog niet helemaal. Hoe zou ik dat kunnen verhelpen?
« Laatst bewerkt op: 8 april 2009, 08:25:20 door jvuz »
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 8 april 2009, 09:46:54
Edit: ik kan ondertussen wel tekst plaatsen, maar ik krijg dit niet hetzelfde als op de bestaande tekening. 't Is te zeggen, ik vind geen font die hetzelfde geeft. Comic Sans Bold komt nog het dichtste bij, maar is het nog niet helemaal. Hoe zou ik dat kunnen verhelpen?

Je kan fonts van het internet downloaden, bijvoorbeeld: http://www.dafont.com
Gepost op: 8 april 2009, 10:49:37
Ik denk dat ik er bijna ben. Dit was de tekening vooraf en dit is de nieuwe tekening
Wat vind je ervan? Heb je nog opmerkingen? Geef ze maar.

jvuz
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 8 april 2009, 11:30:13
Goed gelukt zo te zien, strak hoor!

En natuurlijk een leuke kennismaking met GIMP!
Gepost op: 8 april 2009, 12:21:36
Heel erg bedankt voor alle hulp (ik zal ze waarschijnlijk nog wel nodig hebben in de toekomst hoor ;) )

Jvuz
*

Offline PKHG

• 1011
Gepost op: 9 april 2009, 08:53:44
Je voorbeeld is een jpg, en jpg kan geen transparant!
dus je aangepaste plaatje 'met transparant eromheen' als png of gif opslaan anders heb je er nog niets aan!
Peter