Lagen

• 2 Reacties
  • 148 Gelezen
Gepost op: 6 juni 2021, 13:03:30
Hallo DutchGimpers,

Ik heb een vraag over lagen. Ik gebruik Gimp versie 2.10.24 als ik een reeks lagen heb samengevoegd en deze opgeslagen heb kan ik, als ik die afbeelding, later,  opnieuw open die lagen weer openvouwen om een correctie aan te brengen. Ik zou graag een tekst laag willen aanpassen. Maar ik kan niet ontdekken waar en hoe ik de samengevoegde layers kan splitsen/ openvouwen.

Voor een reactie alvast bedankt.
*

Offline E. Sullock Enzlin

• 2563
  • Soms moet je geluk hebben
Gepost op: 7 juni 2021, 16:49:48
Lagen die je hebt samengevoegd kun je niet meer splitsen. Een afbeelding die uit lagen bestaat sla deze op als .xcf, de lagen blijven bestaan. Lagen voeg je alleen samen als je echt heel zeker weet dat je met zo'n laag nooit meer iets gaat doen. Heb je toch samengevoegde lagen nodig werk dan op een copie van het origineel.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 9 juni 2021, 12:52:04
Een tekstlaag specificeert welke letter waar komt. Hier komt een M, daar komt een E, enzovoort.
Als je die laag samenvoegt met een andere laag is de tekstinformatie weg en bestaat het geheel alleen nog uit pixels. Hier staat een zwarte pixel, daar staat een grijze pixel, enzovoort.
Als je tekstlagen samenvoegt en de .xcf opslaat krijg je de tekstlagen niet meer terug.