rand om foto's in collage

• 9 Reacties
  • 69 Gelezen
Gepost op: 18 december 2019, 16:17:04
Beste mensen
Ik maak een collage. Ik plak dus daar verschillende foto's op. Nu wil ik die afzonderlijke foto's 1 voor 1 voorzien van een (gekleurde) rand.
Een paar pogingen heb ik gewaagd, maar steeds maakt gimp een foto rond de achtergrond, terwijl ik wel degelijk een foto IN de collage geselecteerd/geactiveerd heb.
Ik kom er niet uit.
graag reacties
groet
Adri
Gepost op: 20 december 2019, 21:27:33
Ik neem aan dat elke foto op een aparte layer staat?
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 22 december 2019, 08:13:01
Ik neem aan dat elke foto op een aparte layer staat?
Dank voor je reactie.
Iedere foto staat in een aparte layer.
groet
adri
*

Offline FransR

• 1740
Gepost op: 22 december 2019, 19:58:22
Zet de oogjes van alle lagen uit behalve 1  foto en de achtergrond.
Aktiveer die ene foto door op de laagnaam te klikken en maak nu om de foto de rand zoals je die zou  willen hebben. En wis  alles buiten de rand.
Zet het oogje uit, herhaal dit voor alle andere  foto's, zodat ze allemaal hun eigen rand hebben.
Als je nu  alle oogjes weer aan zet zou je het gewenste resultaat moeten hebben.
Succes!
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 23 december 2019, 16:22:38
Hartelijk dank voor je reactie.
Helaas werkt dat bij mij niet. Ik heb versie 2.10.12
Ook als ik het oogje bij de achtergrond weg klik, dan nog wordt de rand (via Filters-Decoreren-Randen toevoegen) geplaatst op de achtergrond en de achtergrond wordt dan ook geactiveerd.
Het al dan niet toevoegen/weghalen van het alfakanaal maakt niets uit.

Graag reactie.

groeten
Adri
Gepost op: 23 december 2019, 16:56:04
Ha dat wou ik net vragen: welke randenplugin gebruik je maar daar gaf je al antwoord op.

Misschien wat omslachtiger. Behandel elke foto als een aparte afbeelding dus niet in lagen. Crop elke foto tot wat je alleen wilt hebben en breng daarna er een rand omheen aan.
Maak een leeg blad aan met daarop je achtergrond. Kopieer daarna elke van een rand voorziene foto en plak deze als een nieuwe laag erin (paste as new layer). Vergroot/verklein/verschuif /roteer naar believen. Eventueel wijzig je de volgorde van de layers (de bovenliggende layer dekt namelijk de onderliggende layer af).
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 24 december 2019, 19:25:56
Ondanks een half uur proberen lukte het mij ook niet  :'(
Dus ik zou de manier van E. Sullock moeten gebruiken.
Gepost op: 25 december 2019, 16:48:16
Er is een andere mogelijkheid dat heet "Borders on selection". De rand bestaat dan uit wat de Brush kan tekenen. Lees dit verhaal maar eens: https://www.gimp.org/tutorials/Borders_On_Selections/

(edit)
En je bent niet de enige die dit wil: https://www.reddit.com/r/GIMP/comments/32ggox/how_do_i_add_a_border_to_a_specific_layer/. Het script kun je downloaden en naar believen aanpassen. Misschien dat er wat programmeurs rondlopen die dit zouden kunnen fixen  ;D
« Laatst bewerkt op: 25 december 2019, 16:56:47 door E. Sullock Enzlin »
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 25 december 2019, 17:41:33
Ha iets gevonden met ander woorden ik kreeg het klaar om alleen een geselecteerd stukje (layer met als grootte de foto) van een rand te voorzien. Wat heb ik gebruikt: G'MIC en dan Filter -->Frame --> Frame[painting]. Daarna nog wel verschuiven, bij mij sprong de geframede afbeelding naar een hoek.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 27 december 2019, 16:36:22
Beste mensen

Een ieder stikbedankt voor de reacties.
Voor FransR: die truc had ik ook al bedacht, maar ik vond dat omslachtig. Bovendien gebeurt het nog al eens dat ik tijdens het maken van een collage er achter kom dat een kadertje rond de foto wel eens leuk/handig zou zijn.

Voor Sullock Enzlin: van de inhoud van de gegeven 2 links werd ik niet enthousiast: te omslachtig, te onduidelijk voor mij. Maar...

De plug in G'MIC werkt fantastisch. En foto geprobeerd, ging uitstekend! Niks geen verschuiving. Toen de andere foto's geselecteerd, op Ok gedrukt in de plug-in en die 2e foto kreeg exact hetzelfde randje als de eerste. Dat noem ik nou eens handig!!!

Vele groeten bij deze en hopelijk wordt 2020 een fantastisch (foto)jaar.

Adri