Is er iemand hier, die in Gimp op een Macbook een plugin heeft ge´nstalleerd?.

• 7 Reacties
  • 101 Gelezen
Gepost op: 5 oktober 2019, 20:01:29
Hi,
Heeft iemand in Gimp op een Macbook met succes een nieuw plugin
kunnen installeren (scm  of py, maakt niet uit) die mij kan helpen
het bij mij OOK voor elkaar te krijgen?

Heb namelijk de vroeger GIMP plugin registratie van github gehaald
mel al de oude plugins. Maar het installeren lukt mij helemaal (nog) niet.

Antwoorden hier of via email ...
Gepost op: 6 oktober 2019, 07:59:11
Plugins (.py en .exe) gaan in de map Plugins, scripts (.scm) gaan in de Scripts map, gewoon betreffende bestanden copieren.
Waar vind je deze mappen? Nou onder Linux hier: ....../.config/GIMP/2.10/plug-ins/ en ....../.config/GIMP/2.10/scripts/ Bij een Macbook zal het niet anders gaan. Let op! Voor config staat nog een punt.
Nadat je de plugins/script hebt gecopieerd dien je Gimp te herstarten.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 6 oktober 2019, 13:04:36
Beste E.S.
al alles gedaan op het macbook mit Gimp 2.8 en ook 2.10
maar zonder succes.

Daarom de vraag aan Macbook gebruikers

toch bedankt
    Peter
Gepost op: 7 oktober 2019, 21:40:33
Moet je ze misschien nog executable maken net zoals onder Linux??
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 8 oktober 2019, 08:15:35
Probleem half opgelost.
Een oude gtk plugin 'guideslabextra' doet het weer.
Gewoon de py in de (HOME) map, die 2.10 heeft aangemaakt (en nog plug-in onderaan toegevoegd)  werkt ;-)
Het plaatje is er mee gemaakt: hor. en vest 5 guides toegevoegd( 6 clicks of zo) dan groot van cirkels (width height) ingesteld, laten vullen gekozen met random kleuren --> doen.
De middelpunten zijn automatisch de snijpunten van de 'guides' ;-)
Dat is de reden voor 'extra'

Of en wanneer en Mac-executable gemaakt moet worden, weet ik (nog) niet
;-)
Groeten
    Peter
Gepost op: 12 oktober 2019, 13:37:22
Via preferences kun je plugin/scriptmappen toevoegen, ben je niet afhankelijk van de mappen die Gimp heeft gemaakt.
Executable maken lijkt mij niet gezien het feit dat een plugin, nadat je deze op de juste plaats heb gezet, gewoon werkt. Onder Linux dien je ze namelijk eerst nog execuitable te maken.
Terzijde.
1. Met de nieuwe Gimp werken veel plugins niet meer. Nou ja ze kunnen werken of vertonen ander gedrag. Het is maar dat je het weet.
2. Met ingang van 1 januari 2020 is python versie 2 obsolete en dien je over te gaan op versie 3. Wat daar de gevolgen van zijn voor Gimp..... ik weet het niet. Zelf ben ik al bezig om Indexprint om te zetten naar Glade versie 3 en python versie 3. Zal nog wel even duren voordat ik dat klaar heb.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 26 oktober 2019, 10:08:02
In mijn Engelse Gimp 2.10 op Macbook vind je de precies plaatsen
als je op Gimp-2.10 dan op Preferences klikt en dan omlaag scrollen
naar Folders (Mappen??) aldaar vind ik de keuzes:
Plug-ins
Scripts
als je dan een klikt, zie je waar bij jou de desbetreffende mappen (directories) op je PC zouden moeten zijn waar je nieuwe  *.py (Python) of *.scm (Scheme) of ..   (exe voor Macbook??? nee denk ik, nog niet gedaan of gevonden)

Let er op dat de plugins 'executeerbaar' gekenmerkt moeten zijn
chmod in een Terminal .
(chomod doe ik m.b.v. Emacs)

Succes
    Peter
moet plaatsen

Gepost op: 27 oktober 2019, 21:06:55
Folders = mappen.

.scm gaan in de scripts folder; .py en .exe gaan in de plugin folder.

Let op. Er zijn van allebei de soorten twee folder locaties (zie je ook bij preferences). Ten eerste de user folder, scripts/plugins hierin geplaatst zijn alleen voor de betreffende user. De algemene folder, scripts/plugins hierin geplaatst zijn voor iedereen toegankelijk.

Onder windows hoef je niets te doen scripts/plugins werken direct. Onder Linux dien je de .py en .exe excuteerbaar te maken kun je gewoon via properties (eigenschappen) instellen. En zo te zien moet dat ook bij een Mac gebeuren.

Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin