Kleurmanagement en verkeerde kleur jpeg na uploaden

• 3 Reacties
  • 388 Gelezen
Gepost op: 2 juli 2019, 22:01:41
Al werk ik al erg lang met Gimp (Linux Mint, ook Darktable), ik krijg de kleuren niet goed in Gimp en weet soms niet meer waar ik het moet zoeken.

Ik kreeg nu bijvoorbeeld een PSD bestand in sRGB dat ik open in Gimp. Hier moet ik een tekst in aanpassen in de kleur blauw. Dus ik maar een nieuwe tekst aan en gebruikte de color picker om de kleur blauw te bepalen. De gekozen kleur was echter veel donkerder/minder verzadigd dan de kleur blauw in de afbeelding.

Ik heb daarna een hele tijd zitten experimenteren met diverse instellingen in het color management panel. Toen werkte de color picker beter/goed, maar wat ik ook doe, elke jpeg die ik exporteer is na uploaden in Wordpress donkerder dan wat ik zie in Gimp. Dat zou nog hebben kunnen liggen aan iets dat Wordpress doet met een afbeelding, ware het niet dat jpegs uit deze gewijzigde psd al talloze malen zijn geŘpload door anderen (via Photoshop), alleen mijn exports zijn na uploaden donkerder/somberder van kleur dan zou moeten.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Ik heb een Dell U2713H, gecalibreerd met Spider 4 en dit profiel is ge´nstalleerd op mijn pc.
Gepost op: 4 juli 2019, 17:13:20
Het is goed dat je hebt gecalibreerd je ziet het verschil namelijk erg goed maar er zijn wat kanttekeningen bij te plaatsen.
Het probleem dat je beschrijft kan ik niet zo een twee drie duiden dus ik doe wat gokjes.

- in Gimp is het correct. Open eens je foto met een ander programma (niet wordpress). Zelfde?
- kijk eens naar de bitdiepte, moet over alle programma's wel hetzelfde zijn.
- wordt het profiel alleen door Gimp gebruikt?? Of ook door je OS?

Het zijn zomaar wat vragen die bij me opkomen.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 6 juli 2019, 14:27:56
Las toevallig de handleiding van mijn dochters nieuwe camera en kwam nog iets tegen wat de oorzaak zou kunnen zijn: sRGB versus Adobe RGB. Al hoewel je vermeldt dat het bestand sRGB is zou je eens kunnen controleren of alle programma's sRGB ook als sRGB behandelen en niet als Adobe RGB (of iets anders).
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 6 juli 2019, 18:28:24
Lees ook eens:

in Gimp: - probeer de hexcode te achterhalen van het kleur uit het PSD (Photoshop ?)bestand dat je opende.

https://www.allaboutpc.nl/gimp/hexcode-achterhalen/

Vergelijk dan met wat je in deze link vindt:

https://www.rapidtables.com/web/color/Gold_Color.html

En stel dan de juiste kleurcode in voor uw tekst volgens de hexcode gevonden/vastgesteld in Gimp en die, corresponderende, hexcode uit de tabel.

Werkt dat ?
Succes.
klokke.

P.S.
Je zal, als je even zoekt op het internet, ook lezen dat er verschillen zijn in verwerking van foto's van websites, en dat er verschillen zijn tussen sRGB en AdobeRGB ... vandaar wellicht jou probleem. Het zal even zoeken zijn hoe je dit het best aan kan / zal pakken. Een pasklare oplossing heb ik niet, maar het is, misschien, reeds een aanzet tot het vinden van een oplossing.
« Laatst bewerkt op: 7 juli 2019, 11:26:15 door klokke »
Doet wel, ziet niet om.