voorgrond selectie tool - engine

• 4 Reacties
  • 156 Gelezen
Gepost op: 20 maart 2019, 16:44:14
Ik wil graag de 2 engine's kunnen gebruiken van de foreground selection tool. Ik zie ze staan, maar kan ze niet activeren. Heb Gimp opnieuw ge´nstalleerd op mijn mac, maar daar ligt het kennelijk niet aan. Iemand een idee welke opties ik nog meer kan uitproberen?
*

Offline FransR

• 1720
Gepost op: 21 maart 2019, 13:37:07
Ik heb geen idee wat je met die "2 engines" bedoelt.
Bij voorgrond selectie  omcirkel je globaal het gebied wat je wilt selecteren;
druk op enter en je ziet een blauwe waas over de foto;
rechts-boven in het scherm zie je een pop-up windowtje, klik daarin op "voorbeeldmasker";
klik in de gereedschapsopties op "voorgrond selecteren";
beweeg nu met de muis binnen het licht-blauwe gebied alsof je aan het schilderen bent;
het aaneensluitende deel binnen het licht-blauwe gebied hoort nu bijde selectie.
Te veel geselcteerd? Klik in de opties op "achtergornd selecteren";
beweeg nu met de muis binnen het licht-blauwe gebied alsof je aan het schilderen bent;
alles wat je aangeraakt hebt verdwijnt nu uit de selectie.
Als je tevreden bent klik dan in het pop-up vensterje op "Selecteren", je ziet nu het resultaat van het proberen.
Je kunt nu met het snelmasker (Shift+Q) iets dergelijks doen om te verfijnen: je ziet een rode waas;
schilder met zwart of wit wat bij de selectie moet of juist eruit.

Vooral eerst even wat proberen, het lijkt ingewikkeld en dat is het niet als je weet wat je doet.
Succes!
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 22 maart 2019, 21:12:40
Geef ook gaarne aan met welke Gimp versie je werkt. Er zitten zo hier en daar wat kleine verschillen. Daarnaast ook welk OS-versie je gebruikt.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 26 maart 2019, 17:20:43
Ik ben er achter! deze optie is er alleen maar als je een windows machine hebt bij gimp 10. Voor de mac hebben ze de optie niet vrij gegeven. Dank jullie wel voor de antwoorden.
*

Offline FransR

• 1720
Gepost op: 27 maart 2019, 09:42:18
Sorry Lilian, ik blijf het een raar verhaal vinden. De voorgrond selectie hoort bij Gimp zoals die op alle systemen is, eventuele opties staan onder het gekozen gereedschap en die zijn bij alle systemen gelijk, tenzij we over Gimp 2.8 of Gimp 2.10 hebben. Dan zijn er wel wat kleine verschillen.
Daarom toch nog de vraag: werkt het voorgrond selectie gereedschap voor de rest wel zoals het hoort?
Wat je wilt, dat kun je!