afbeelding verkleinen voor webgebruik lukt niet

• 6 Reacties
  • 469 Gelezen
Gepost op: 10 maart 2019, 21:03:38
hallo forum, laat ik mij even voorstellen, Emiel van Straalen ontwerper en beginnend gympnast .  Het volgende probleem doet zich voor, Als ik een jpg fotobestand van 280 kb uit mijn computer in gimp sleep opent dit bestand voorbeeldig, maar is wel direct gegroeid naar 7 mb. terwijl het mijn bedoeling was om het bestand te verkleinen voor gebruik op mijn nog in opbouw verkerende website, ook na afbeelding schalen is het bestand nog steeds groter ( 1mb) dan voor ik het in gymp sleepte. wat kan ik doen om een bestand echt te verkleinen en toch een acceptabele kwaliteit te behouden?
Gepost op: 10 maart 2019, 21:20:17
Het klopt dat Gimp een .jpg afbeelding opschaalt naar iets veel groters namelijk het native Gimp bestandsformaat .xcf. Om de afbeelding kleiner en geschikt te maken voor webpublicatie heb je in ieder geval twee mogelijkheden:
1. Sla de .jpg op in native Gimp formaat (.xcf). Export daarna de afbeelding naar <andere naam>.jpg extensie en vul bij kwaliteit geen 100% maar een veel kleiner getal in of
2. gebruik de save-for-web plugin (zoek op internet)

In beide gevallen controleer je na export de grootte van de afbeelding. Kan zijn dat je het nog een keer moet herhalen totdat je de gewenste grootte heb bereikt.

Overigens er zijn nog andere mogelijkheden maar dit zijn de eenvoudigste.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 11 maart 2019, 16:16:10
Als ik een jpg fotobestand van 280 kb uit mijn computer in gimp sleep opent dit bestand voorbeeldig, maar is wel direct gegroeid naar 7 mb.
Bedoel je wat hij onder in de balk weergeeft? Volgens mij is dat het "intern werkformaat" terwijl Gimp er mee bezig is.
1. Sla de .jpg op in native Gimp formaat (.xcf).
Waarom zou je dat doen?
De in Gimp gesleepte afbeelding kun je meteen exporteren als .jpg.
Als je "Show preview" aanvinkt zie je meteen hoe groot het bestand wordt bij de ingestelde kwaliteit.

« Laatst bewerkt op: 11 maart 2019, 16:25:42 door Nutello »
Gepost op: 11 maart 2019, 18:16:58
Citaat
Als ik een jpg fotobestand van 280 kb uit mijn computer in gimp sleep opent dit bestand voorbeeldig, maar is wel direct gegroeid naar 7 mb.
Bedoel je wat hij onder in de balk weergeeft? Volgens mij is dat het "intern werkformaat" terwijl Gimp er mee bezig is.
Ja dat is het interne maar ook externe werkformaat.

Citaat
1. Sla de .jpg op in native Gimp formaat (.xcf).
Waarom zou je dat doen?
De in Gimp gesleepte afbeelding kun je meteen exporteren als .jpg.
Als je "Show preview" aanvinkt zie je meteen hoe groot het bestand wordt bij de ingestelde kwaliteit.
Dat kan maar is vragen om fouten. Bijvoorbeeld je overschrijft het .jpg bestand per ongeluk: weg origineel bestand. Een tussenstap is saver en bied je meer mogelijkheden maar het hoeft dus niet.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 14 maart 2019, 21:37:54
dank voor de info mensen, ik ga er mee aan de slag, het zal wat tijd kosten vooraleer ik weer iets laat horen, ik heb maar weinig tijd om aan de pc te zitten.  Groet emiel.
Gepost op: 5 oktober 2019, 14:54:35
Het klopt dat Gimp een .jpg afbeelding opschaalt naar iets veel groters namelijk het native Gimp bestandsformaat .xcf. Om de afbeelding kleiner en geschikt te maken voor webpublicatie heb je in ieder geval twee mogelijkheden:
1. Sla de .jpg op in native Gimp formaat (.xcf). Export daarna de afbeelding naar <andere naam>.jpg extensie en vul bij kwaliteit geen 100% maar een veel kleiner getal in of
2. gebruik de save-for-web plugin (zoek op internet)

In beide gevallen controleer je na export de grootte van de afbeelding. Kan zijn dat je het nog een keer moet herhalen totdat je de gewenste grootte heb bereikt.

Overigens er zijn nog andere mogelijkheden maar dit zijn de eenvoudigste.

Ik denk, dat dat met Python in Gimp ook kan,
i.h.b. als je het op zeg meer dan 3 plaatjes moet toepassen!
Zelf is de vrouw of man ;-)!

Peter
Gepost op: 5 oktober 2019, 15:11:12
Kan met python maar er is een speciale plugin daarvoor: BIMP
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin