Hugin photo stitching

• 11 Reacties
  • 472 Gelezen
*

Offline FransR

• 1720
Gepost op: 21 februari 2019, 16:59:05
Hoi vrienden, ook al is er weinig beweging op het forum, toch wil ik een vraagje stellen in de hoop dat er een antwoord uit komt:
Ik heb nogal wat 3d foto's, die ik uit de hand maakte door een linker en een rechter foto te maken.
Het combineren van die beide foto's tot een acceptabel 3d plaatje is een hele klus. Maar nu is er Hugin en die zou me kunnen helpen om de foto's goed uit te lijnen, maar ik heb geen idee hoe ik met dat wondertje van techniek moet omgaan.
Wie weet raad of kan een leesbare handleiding aanraden?
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 22 februari 2019, 12:35:47
1. klik op 1. Load Images, browse naar je foto's, selecteer ze en klik op OK
2. als het schermpje komt van camera en lensdata vul dan (horizontale) hoek of brandpundafstand in; als je bv weet dat de foto met een 50 mm objectief is gemaakt vul dan 50 mm en klik OK. Anders moet je de horizontale hoek schatten
3. klik op 2. Align. Als het goed is maakt hij er nu één afbeelding van.
4. klik Create panorama
:)

Als 3. niet lukt moet je zelf Control Points toevoegen in de tab Control Points.
Ik vind Hugin een moeilijk programma.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2019, 12:38:40 door Nutello »
Gepost op: 23 februari 2019, 15:09:47
Ik zie Hugin alleen als een panaroma maker. Mis ik wat??
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1720
Gepost op: 23 februari 2019, 16:47:16
Inderdaad is Hugin ideaal als panorama maker, maar hij kan heel veel meer, zoals foto's uitlijnen in mijn geval om er een 3d-foto mee te maken, of om er een HDR-effect mee te maken (ik zou nog niet weten hoe...) of om er foto's mee te combineren (variant van een panorama). Maar ook lenscorrecties horen tot de mogelijkheden.
En ook als middel om alle foto's van een focus stack uit te lijnen om zo een foto met een grotere scherptediepte te maken (met enfuse).

@Nutello: bedankt voor je reactie. Het heeft mij op het juiste spoor gezet  en de eerste experimenten lijken te slagen.
Inderdaad is Hugin erg lastig te begrijpen, dat komt deels doordat er zo heel veel super enthousiaste lieden mee bezig zijn, waardoor de ene versie nog niet klaar is als de volgende al van de band komt. De verhalen kloppen daardoor ook niet met elkaar. En de tutorials zijn daardoor ook niet steeds begrijpbaar.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 23 februari 2019, 19:16:55
Frans, ik lees nu pas je eerste bericht goed. Het gaat over 3D foto's, stereo dus  :o
Daar weet ik niks van, mijn verhaal gaat over "normale" panorama's   :-X  sorry
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2019, 19:19:40 door Nutello »
Gepost op: 24 februari 2019, 09:30:52
Panorama en HDR heeft Gimp in zich (via plugins), 3D voor zover ik weet niet. Zal Hugin eens proberen.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1720
Gepost op: 25 februari 2019, 15:08:27
Nee, Hugin zal nooit Gimp vervangen. Maar voor wie nou net die ene toepassing nodig heeft is het wel een lekker uitgebreid programma.....

3D of stereo of zelfs VCR foto's is een tak van sport waarbij er steeds 2 opnames zijn: 1 vanuit het linker oog gezien en 1 vanuit het rechter oog. De verschillen zijn minimaal, maar onze hersens maken er een ruimte beeld van. Mijn experimenten met Hugin lieten aanvankelijk goede resultaten zien, maar vallen uiteindelijk toch een beetje tegen omdat Hugin niet alleen draait en schaalt, maar ook met de opname hoek en zelfs met de brandpuntsafstand rekening houdt en dat is nou net niet de bedoeling.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 25 februari 2019, 21:16:23
Hoe bekijk je je 3D-beeld dan op je computer? Heb je daar een speciale bril voor?
Gepost op: 25 februari 2019, 22:06:47
Nee twee beeldschermen, eentje voor het linker en eentje voor het rechter oog  ;D
Grapje
Inderdaad met een speciale bril of een hologram van maken.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 26 februari 2019, 11:57:16
Haha grappig ja maar zo kijk ik inderdaad naar 3D foto's; ik kan scheel kijken, met links naar de linker en met rechts naar de rechter foto. Op een scherm, op twee schermen is te ver uit elkaar voor me  :-*
In G'MIC zitten wat zaken die van een gewone foto een 3D-foto maken maar ik heb zo'n brilletje niet en heb die filters nog niet uitgeprobeerd.
Gepost op: 28 februari 2019, 22:03:20
Brilletje kan eentje zijn met rood/groen glas of eentje waar afwisselend de glazen worden geblindeerd dit moet wel synchroon lopen met het beeld op het beeldscherm waar afwisselend het beeld voor het linker- danwel rechteroog wordt geprojecteerd.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1720
Gepost op: 3 maart 2019, 14:08:44
Haha grappig ja maar zo kijk ik inderdaad naar 3D foto's; ik kan scheel kijken, met links naar de linker en met rechts naar de rechter foto.

De plaatjes moeten dan niet meer dan 6 cm uit elkaar staan. Ik heb zo een klein verzamelinkje met 3d plaatjes. Het werd bij mij ineens actueel toen ik een VCR bril op deed, dat is precies hetzelfde: 2 plaatjes op je mobiel en 2 lenzen als bril met een tussenschotje om de ogen niet elkaar te laten beinvloeden.
Wat je wilt, dat kun je!