Hoe maak ik deze plaat transparant

• 5 Reacties
  • 465 Gelezen
Gepost op: 29 januari 2019, 14:50:23
Kan iemand mij op weg helpen, ik heb me nu vele uren wezenloos geklikt (en gelezen), maar ik kom er niet uit en het is voor een echte Gimper wsch een peuleschil. De bijgaande xcf bestaat uit een achtergrond, een roentgenfoto van een opgestoken duim en een tekstregel. De bedoeling is dat de foto transparant wordt, althans het zwart, niet de hand, zodat de onderliggende tekst zichtbaar wordt. Ik heb al alphakanalen toegevoegd, de layerdialoog laat een dambordje zien, maar er gebeurt niets.

Alvast zeer bedankt!
Gepost op: 30 januari 2019, 00:15:34
1. maak de laag met röntgenfoto actief (klik in lagenmenu op die laag)
2. rechtsklik in lagenmenu op die laag en klik Add Layer Mask (ik heb een Engelse GIMP). Laat staan op White, full opacity en klik OK
3. in je lagenmenu staan bij die laag nu 2 miniatuurtjes; de foto zelf en het masker. Maak de foto zelf actief (klik op het miniatuurtje van de foto)
4. pak het toverstokjegereedschap en klik in het zwart van de foto. Het zwart wordt nu geselecteerd.
5. ik denk dat het verstandig is om de selectie hier 2 pixels te "Growen" i.v.m. de harde randen. Doe in de menubar Select > Grow > 2 px > OK
6. klik in je lagenmenu nu op het rechter miniatuurtje, daarmee maak je het masker actief
7. klik op je bovenste kleurenrechthoekje (de voorgrondkleur), pak daar de kleur zwart en klik OK
8. pak het emmertjegereedschap, zet de gereedschapopties op Fill Whole Selection en klik op het zwart van de foto (in de selectie)

Het zwart wordt nu transparant.

Als dit bij jouw de eerste keer lukt ben je Superman.
Als ik dit voor de eerste keer zelf zou lezen zouden mijn ogen achterstevoren draaien en mijn hersens in de knoop raken.
Om kort te gaan: ik wens je veel succes en kom maar met vervolgvragen.
Gepost op: 30 januari 2019, 11:33:08
Nou een beetje Superman ben ik wel want het ging toch bijna in een keer. Maar dat komt toch vooral omdat jij het zo duidelijk opschreef. Zeer bedankt!
Toch nog een vraag; Ik heb nog een tekstblokje toegevoegd, maar als ik dat wil verplaatsen schuift de hele background  ook mee. Ik dacht dat het iets te maken had met anchor/float, maar ik zie geen mogelijkheid om een float commando te geven en het is wellicht de verkeerde benadering.
Gepost op: 30 januari 2019, 12:08:43
't Is al opgelost, zie http://theorichel.nl/straling . Nogmaals zeer bedankt.!
Gepost op: 30 januari 2019, 18:10:29
Voor mijn eigen energievoorziening heb ik al een thoriumreactor gepland  ;D
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1727
Gepost op: 31 januari 2019, 13:38:13
Mooi resultaat die half doorzichtige hand!
Overigens  is de link: http://theorichel.nl/radiation
Wat je wilt, dat kun je!