Filters verdwijnen

• 7 Reacties
  • 1349 Gelezen
Gepost op: 23 december 2017, 14:39:21
Ik heb ongeveer een jaar geleden gimp 2.8.20 gedownload. Gimp verscheen toen in mijn download map (Mac OS X 10.6. acht). Als ik daar op Gimp klik, gaat Gimp open en ik heb de indruk dat alles werkt. Ik zie dan ook de filters.

Als ik daarna Gimp vanuit mijn downloadmap versleep naar de map 'toepassingen', dan gaat dat zonder problemen, maar als ik Gimp open vanuit de Toepassingen, dan zie ik geen filters meer. Ik krijg alleen een scherm met de vraag 'reset filters'. Als ik daar op klik gebeurt er niets. Kortom, door van downloadmap te verslepen naar map toepassingen, verdwijnen de filters.

Ik zou graag Gimp in de 'toepassingen' hebben omdat ik dan patters en brushes kan toevoegen.

Heeft iemand een idee waar dat zou kunnen mee te maken hebben?
Alvast bedankt voor de hulp.

*

Offline FransR

• 1739
Gepost op: 23 december 2017, 17:09:20
Ik doe een gok (ik weet niets van de Mac): zou het kunnen dat de mappen verkeerd staan. Kijk eens in "Bewerken">"Voorkeuren">"Mappen" en daarin bijvoorbeeld naar "Penselen". Zit er verschil in de twee gimpen?
Maar overigens: als je gimp geladen en gestart hebt dan zou er toch een startbare gimp moeten zijn? Die moet je niet verplaatsen, want daar verwijzen alle instellingen van gimp heen.

Ik denk zomaar aan een paardenmiddel: Gimp helemaal verwijderen en opnieuw laden en starten.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 23 december 2017, 20:23:33
Dank voor uw antwoord, maar de mappen 'download' en 'Toepassingen' zijn de mappen die in mijn Mac per default staan. Dus, die zijn het probleem niet.

Ik vermoed dat de filters verdwijnen door het verschuiven van Gimp van de 'download'-map, naar de map 'Toepassingen'. Maar ik zie niet in hoe ik Gimp anders in de map 'toepassingen' kan krijgen.

U merkt wel op dat verschuiven niet goed is. Waarom eigenlijk? Misschien is dat wel de kern van het probleem?

Ik heb ondertussen nog een nieuwere versie gedownload nl. Gimp 2,8,22, maar die komt dan in de downloadmap naast mijn 'goeie' Gimp 2,8,20 (met filters) en wat blijkt? Ook de nieuw gedownloade Gimp 2,8,22 heeft geen filters. Het lijkt er op dat Gimp bij het downloaden controleert of er al ergens filters staan en dan weigert om ze opnieuw te downloaden...
Gepost op: 24 december 2017, 10:34:03
Gimp download niet uit zichzelf. Voor zover ik weet wordt de oorspronkelijke map gewoon overschreven. Kijk eens goed naar je voorkeuren (preferences) --> Folders en de onderliggende mappen. Kloppen de verwijzingen met jou systeem?? Zo nee dan toevoegen, zo ja dan moet ik eens gaan kijken of ik een MAC kan emuleren.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 24 december 2017, 15:14:19
Ik heb deze morgen opnieuw Gimp 2.8.22 gedownload vanuit Gimp.org. nadat ik eerst de firewall van Mac heb uitgeschakeld om zeker te zijn dat de download vlekkeloos zou verlopen.

Gimp 2.8.22 verschijnt dan in mijn downloadmap naast mijn (goeie) Gimp 2.8.20 versie (met filters). Als ik vanuit de downloadmap één van die Gimp versies opendoe, dan verschijnen beiden in 'apparaten'. Met beide versies kan ik dan gewoon werken, maar ik kan geen patterns of brushes toevoegen omdat ik die niet kan kopiëren naar 'apparaten'. In de 2.8.22 versie zijn de filters niet zichtbaar in tegenstelling dus tot de Gimp 2.8.20 versie hoewel ze op dezelfde wijze werden gedownload. Bij Filters is er in de Gimp 2.8.22 versie alleen een resetknop (zie ook bijlage), bij de 2.8.20 versie zie ik alle filters. Als ik op de resetknop klik gebeurt er niets.

Om patterns of brushes te kunnen toevoegen, moet ik die Gimpdownloads kopiëren naar 'applicaties' en dan loopt het fout. Ik krijg dan wel een Gimpversie in applicaties, maar met de filters onzichtbaar.

Nu heb ik wel zonet een (omslachtige) workaround gevonden. Als ik eerst mijn goeie Gimpversie (met filters) open in apparaten en tegelijk de versie in 'toepassingen' (versie 2.8.22), dan zie ik wel filters in de 2.8.22 versie. Ik kan dan wel patterns en brushes toevoegen in de 2.8.22 versiein toepassingen. Dus, ik heb een oplossing, maar wel een te omslachtige. Er moet een betere oplossing zijn, maar ik ken ze niet.

Het heeft m.i. niets met folders te maken. Ik heb de preferences van beide Gimpversies vergeleken en wat de folders betreft, zijn ze dezelfde...

Ik vermoed dat het waarschijnlijk iets stoms is, maar ik vind geen oplossing om de filters zichtbaar te maken in de versie in Toepassingen. Tenzij ik dus eerst een Gimpversie opendoen in 'apparaten'...

Dank voor de aandacht en moeite. Ik voeg nog een printscreen van mijn scherm zonder filters bij.
Gepost op: 25 december 2017, 06:34:59
Ik heb de oplossing gevonden!!!

Er bestaat zoiets als een Gimp profile. Meer uitleg vindt u hier:
https://www.gimp.org/tutorials/GIMPProfile/

Kennelijk houdt dat profiel informatie bij over de gebruiker. Het verdwijnen van de filters in mijn geval was dus een installatieprobleem dat éénvoudig kan opgelost worden door in de root het profiel te verwijderen. Bij het heropstarten van Gimp herstelt Gimp de hele boel!

Fantastisch. Lang leve Gimp en zalig Kerstfeest!
Gepost op: 25 december 2017, 10:30:54
Weer wat geleerd.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1739
Gepost op: 25 december 2017, 12:30:56
Bedankt Art_deco, heel wat erbij geleerd.
Wat je wilt, dat kun je!