Afbeelding draaien om een AS

• 8 Reacties
  • 1497 Gelezen
Gepost op: 23 april 2017, 12:02:39
Is het mogelijk om een afbeelding te laten draaien om een XY as?
Ik bedoel dus het niet draaien mbv transformeren maar een soort XY as te plaatsen in de afbeelding en dan te kunnen draaien naar links of rechts.

Ik ben bang dat het niet kan omdat Gimp geen 3D is maar misschien zijn er gebruikers die een trucje hebben om het te laten lijken alsof het om een as gedraaid is.

Wie kan mij helpen?
Gepost op: 23 april 2017, 23:12:35
Met de perspectieftool kun je een afbeelding zo vervormen zodat het lijkt of hij verdraaid is. Dat kan iedere kant op.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2017, 23:26:51 door Nutello »
Gepost op: 24 april 2017, 01:06:28
Ik heb redelijk wat dingen geprobeerd maar het lukt mij niet.
Uiteraard ook diverse tutorials gevolgd maar het lukt niet.
In vele videootjes zie ik dat het beeld beweegt tijdens het gebruik van de perspectief tool maar dat krijg ik ook niet voor elkaar.
Toch heb ik "afbeeldingsvoorbeeld" aangevinkt staan dus wat doe ik nog fout?

Ik zal hier twee foto's toevoegen (met paint hahaha) zodat jullie kunnen zien wat ik graag wil doen.
Kan iemand mij helpen hoe ik dit voor elkaar krijg?
Gepost op: 24 april 2017, 18:39:29
Als je de rechter band een graad of dertig naar links roteert ben je er toch?
Gepost op: 25 april 2017, 17:31:32
Hi Nutello,

Ja als je een "geoefende Gimp perspectief tool  &perspectief;gebruiker bent waarschijnlijk wel ja.
Maar daar kom ik dus niet uit, het is voor niet duidelijk hoe ik "eenvoudig de band een graad of dertig roteer"

Juist daarmee hoop ik dat iemand mij kan helpen want Youtube of beschrijvingen hebben mij nog niet verder geholpen.
Sorry  :)
Gepost op: 25 april 2017, 19:25:27
Dan zou ik eerst de band ruim selecteren met de lassotool.
Dan ctrl-c, dan ctrl-v
Dan laag --> naar nieuwe laag
Daarna kun je je ondergrond uitvinken zodat je alleen nog je uitgeknipte band ziet
Dan pak je de draaitool en je klikt op je band
Vervolgens kun je ergens in je afbeelding gaan slepen en dan zul je zien dat de band mee draait
Gepost op: 27 april 2017, 00:35:27
Hi Nutello,

Sorry maar ik denk dat je het niet helemaal begrijpt, OF ik leg het verkeerd uit.
Draaien van een band kan uiteraard en is ook niet zo heel erg moeilijk.
Maar het aanzicht - dus het perspectief - draait niet mee en de band krijgt een totaal ander uiterlijk ten opzichte van de rest.

Het gaat mij er juist om dat alle banden op dezelfde manier worden weergegeven.
En dat komt niet op een milimeter aan maar in grote lijnen moet het aardig hetzelfde lijken.
Met het eenvoudig "draaien" gaat dit zeer zeker niet lukken en ik vermoed dat het met het perspectieftool redelijk aardig zou moeten lukken.
Echter, die tool vindt ik aardig lastig te gebruiken, ik krijg niet het gewenste resultaat.

??? ??? ??? ???
Gepost op: 27 april 2017, 14:34:10
Waar is eigenlijk het onderste stuk van die rechter band gebleven? Staat dat niet op de foto?
Gepost op: 28 april 2017, 11:04:48
Dit zoek je:
     http://registry.gimp.org/node/25104 (3-D rotation script)
en hier:
     https://karussell.wordpress.com/2011/04/09/3d-rotation-in-gimp/
geeft iemand, weliswaar in het Duits, stap voor stap aan zonder script hoe je een (gedeelte van een) afbeelding in 3D kunt roteren.

Met de zoekterm: '3D rotation Gimp' kun je nog veel meer vinden.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin