plug-in file-glob

• 5 Reacties
  • 1132 Gelezen
*

Offline FransR

• 1720
Gepost op: 14 februari 2017, 15:24:37
Al een tijd ben ik bezig met digitaliseren van mijn foto archief.
Ik ben nu als laatste bezig met de zwart/wit negatiefjes van voor 1975. Daar moet ik op allemaal dezelfde bewerking uitvoeren, dus dat vraagt om een batch aanpak. Ik heb daarvoor o.a. de plug-in "file-glob" nodig om elke foto apart te benaderen. Maar helaas werkt dat niet.

Om het probleem tot op het bot uit te kleden heb ik in het script-fu console de volgende code getypt
file-glob "/home/frans/foto/scanner/klad/*.jpg"
maar helaas krijg ik niet een lijst met bestanden maar de tekst:
#<CLOSURE>"/home/frans/foto/scanner/klad/*.jpg"#<EOF>

Wat kan de oorzaak zijn?
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 14 februari 2017, 22:14:49
Geen flauw idee. Ik ken deze plugin niet zal er eens naar kijken.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1720
Gepost op: 21 februari 2017, 16:27:13
Ik heb van alles geprobeerd en ge-"googled" en de man-page doorgeworsteld, maar ik kom hiermee geen stap verder.

Gelukkig heb ik vandaag ontdekt dat er een simpele plug-in is: "bestand" > "Batch Image Manipulation" die hetzelfde voor mij doet.
Van de 150 negatiefjes uit de eerste serie kreeg ik 2 gimp foutmeldingen. Die 2 foto's heb ik toen rechtstreeks behandeld.

Probleem van BIMP is alleen het uitvogelen met de procedure verkenner hoe de bewerkingen precies heten.
En als ik dan een serie bewerkingen heb, dan kan ik die niet opslaan en moet ik ze voor een volgende serie opnieuw invoeren, maar dat is altijd heel veel minder werk.

Overigens heb ik vorig jaar mijn dia's met een zelf gemaakte opstelling gefotografeerd. De negatieven heb ik met een scannertje van de Aldi allemaal gedigitaliseerd met een resolutie van bijna 1800 ppi. De verkleuringen van de negatieven zijn storender dan het gebrek aan pixels.
En ja alle foto's moeten nog nabehandeld worden omdat ook de scanner wat verkleuring geeft.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 21 februari 2017, 18:30:15
Tja ik had een kleurenkaart voor je. Daarmee had je eerst je scanner kunnen calibreren.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1720
Gepost op: 24 februari 2017, 17:57:49
Bedankt voor het aanbod, maar kalibreren kan met dit scannertje niet. Maar ik heb natuurlijk wel een paar voorbeeld dia's geprobeerd en daarmee de instellingen in Gimp vastgesteld.
Voor de kleurnegatieven is het ramelijk hopeloos omdat ze afhankelijk van het merk en de ouderdom min of meer tot sterk verkleurd zijn. Dus steeds proberen met Gimp te corrigeren.
De resultaten zijn heel behoorlijk, behalve van de oude Kodak negatieven die gevn geel vlekkerige plaatjes.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 25 februari 2017, 15:53:19
Kijk eens naar Vuescan daar kun je wel je scanner kalibreren tenminste als je scanner wordt ondersteund. Je kunt ook profielen van diverse soorten filmmateriaal gebruiken. Ook zit er een knop op waarmee je verkleuring ongedaan kan maken van bijvoorbeeld oude dia's.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin