hey ik heb even snel 2 á 3 filmpjes bekeken en kwam er achter dat ik niet helemaal de doelgroep ben (helft doorgespoeld omdat ik me verveelde:P).
Waarom ik toch reageer is omdat er in 1 van die paar filmpjes die ik keek een enorme fout zat. Het gaat om het filmpje: 24: Hoe en waarom gebruik je een laagmasker in Gimp
het lijkt dat je niets snapt wat een laagmasker doet. Het laagmasker dat je nu toepast heeft namelijk geen nut. Een laagmasker gebruik je om delen van je afbeelding transparant te maken zonder ze definitief weg te gummen. Het beschermt niet je kleuren of iets dergelijk. Je maakt in het filmpje gebruik van de selectie om het geselecteerde deel van de afbeelding zwart wit te maken. Dit heeft niks met het laagmasker te maken.
Doe nog maar eens het zelfde maar zonder de laagmasker
je zult zien dat de laagmasker stappen zinloos zijn...
Daarnaast valt het me op dat er niet echt lijn in de lessen zit, de volgorde is voor mij niet altijd logisch. Daarnaast leg je soms dingen op plekken uit waar je het niet verwacht. Je gebruikt ook niet altijd de meest handige techniek op het juiste moment in mijn ogen.... maar daar kun je weinig aan doen denk ik, aangezien je zelf aangeeft dat je nog niet zo heel lang bezig bent.
Ik hoop niet dat je kritiek erg vind, het is een leuk idee en voor jou doelgroep ook vast handig!
(btw welke versie van gimp gebruik je? kan het namelijk nergens vinden...)
Beste Tijger
Je hebt inmiddels via email van mij een antwoord gekregen, maar om er op dit forum nog even op terug te komen:
dank voor je kritiek, ik leer ook iedere dag weer bij. En nee, je valt idd niet in mijn doelgroep. Ik richt mijn filmpjes op die mensen die nog nooit eerder met een grafisch programma hebben gewerkt. Het moet vooral simpel blijven.
Dat ik daarbij niet altijd de meest gebruikelijke manier gebruik om dingen uit te leggen komt omdat ik die zelf op dat moment het makkelijkst vond.
Inmiddels heb ik heel wat nieuwe dingen ontdekt, het is soms heel verrassend dat Gimp op sommige punten meer mogelijkheden heeft dan Adobe Photoshop en op sommige punten juist weer minder.
Wat betreft de laagmaskers uitleg, daar heb je helemaal gelijk. Ik heb dan ook een nieuwe verbeterde versie gemaakt waarin alles wat duidelijker wordt.
Het is op YouTube helaas niet mogelijk om eenmaal geuploade filmpjes te verbeteren.
En ja, ik ben een nogal chaotisch mens, ik spring inderdaad nogal van de hak op de tak. Maar gelukkig schijnen mijn volgers op YouTube daar weinig last van te hebben. Ik doe ook maar gewoon mijn best en alles voor de lol. Maar volgens mij zit er wel een stijgende lijn in.
Ik kreeg laatst via een mailtje van een YouTube volger die ook de Gimplessen volgt op NHA, het grootste compliment dat ik kon krijgen: "Ik hoop, dat je nog lang zal doorgaan met de instructiefilms. Ik heb de cursus GIMP gevolgd bij de NHA, maar ik kan er niet bijster tevreden over zijn. Ze sturen me vaak de mist in en werken met een oude website van GIMP. Via jouw (of uw?) filmpjes wordt er een heleboel duidelijker."
En ik werk altijd met de laatste versie van Gimp. Op Windows 7 omdat mijn Windows 8 dus gecrashed is.
Groet,
Mariel