Keukentafel

• 31 Reacties
  • 12227 Gelezen
*

Offline FransR

• 1736
Gepost op: 21 januari 2014, 08:49:39
Al een tijdje ben ik heel voorzichtig wat aan het experimenteren met de blender.
Als autodidact heb ik van alles geprobeerd, maar ik vond dit model van mijn huis wel toonbaar. Nou ja, er ontbreekt heel veel aan, zoals een fatsoenlijke grond, de doorzichtigheid van de ramen, de structuren van het dak en de bakstenen in de muren.
Ook de kleuren zijn zonder enige structuur. Dit zijn overigens wel de juiste kleurtinten.

Er zitten zoveel kleine foutjes in, dat ik heb besloten om niet verder aan dit huis te bouwen.
Wat mij het meest stoort is dat ik in "camera view" een ander plaatje krijg dan na renderen met F12: ander camera standpunt,  belichting en schaduwen.

De reden trouwens om dit model te maken is dat mijn huis te koop staat en dat de makelaar graag vanuit dit standpunt een foto had willen plaatsen op Funda, maar door 2 muurtjes, een forse boom en een heg was dat niet mogelijk.
Maar wees gerust, ik zal dit model niet op Funda zetten.
Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline tomatito

• 1228
Gepost op: 21 januari 2014, 11:59:52
Ik vind het een goed begin. Jammer dat je er niet aan doorwerkt.

Citaat
Wat mij het meest stoort is dat ik in "camera view" een ander plaatje krijg dan na renderen met F12: ander camera standpunt,  belichting en schaduwen

Heb je toevallig niet de camera view vastgezet/opgeslagen? Verwijder anders eens je bestaande camera en voeg een nieuwe toe. Maar misschien heb je al wel meerdere camera´s staan (?). Voor het juiste beeld hoef je niet perse te verwijderen maar wel de goede camera te kiezen.

Citaat
doorzichtigheid van de ramen
Kun je een glas materiaal voor gebruiken. Alleen moet je aan de binnenkant van het huis iets van belichting plaatsen. Of aan de buitenkant maar dat is een hele uitzoekerij om het realistisch te krijgen.

Een paar extra views zou leuk zijn. Ik zie nu bijvoorbeeld geen schoorsteen.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2014, 12:28:44 door tomatito »
Gepost op: 22 januari 2014, 16:31:37
Kan ik je als architect inhuren ;D
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline tomatito

• 1228
Gepost op: 22 januari 2014, 18:25:39
Nu maar hopen dat je huis niet in een aardbevingsgebied staat  ;D

Als je het echt wilt gebruiken om je huis te verkopen dan kun je op het Blender forum je huis naar 3D omzetten. Wel tegen betaling... maar deze mensen vragen absoluut niet de hoofdprijs.
Gepost op: 22 januari 2014, 21:18:35
Ik woon boven een breuklijn, de meeste mensen weten dat niet eens. ;D
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1736
Gepost op: 27 januari 2014, 08:52:50
Zo, daar ben ik weer met hetzelfde huis op 2 postzegeltjes (anders zie je de fouten zo erg).
Ik ben er heerlijk mee bezig geweest en heb er enorm veel van geleerd.
De schoorsteen was ik vergeten, maar die zat er in een paar seconden op.
De ramen heb ik iets doorzichtiger gemaakt, het huis heeft nu ook een soort ondergrond.
De kleuren zijn heel erg symbolisch: het groen moet gras voorstellen en het bruine de geel-achtige bakstenen.

De plaatjes stikken van de foutjes die ik niet meer kan herstellen.
Architect? Nou nee, ik heb gewoon het huis opgemeten en ooit in LibreCad getekend, zelfs de balken in de vloeren...
Dus er zit nauwelijks eigen ontwerp in.
Maar genoeg nu, ik ga weer wat anders experimenteren op m'n keuketafel.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 27 januari 2014, 22:44:51
Dat ziet er al goed uit. Leuk ook de "doorzichtige" ramen. En welk huis heeft tegenwoordig nog een schoorsteen? Het pentaprisma raam is ook goed gelukt. Overigens lijkt de deur me te smal op de rechter afbeelding links. Schaduwen zien er ook zeer goed uit. Ontbreekt nog wat textuur van het dak en de muren maar dan mag het huis er wel wezen.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1736
Gepost op: 28 januari 2014, 08:25:29
Tja, die schoorsteen staat er nog uit de tijd dat de verwarming met olie gestookt werd, vlak voor de overgang naar de kolossale gietijzeren aardgasketels.
De schaduwen komen door de opstelling van de diverse lichtpunten: de zon uiteraard, maar die heb ik iets hoger geplaatst dan hij normaal zo kan staan (avondzon om ongeveer 6 uur) en 2 diffuse lichtbronnen om de scherpte van de schaduwen wat te temperen. De rest regelt blender zelf allemaal, echt wonderlijk dat een dergelijk "zwaar" programma voor amateurs beschikbaar is.
De structuur is iets nieuws waar ik nog flink mee aan de slag wil. Maar de fouten in dit huisje zijn te talrijk om hierop nog structuren aan te brengen. Maar voor het glas is dit al wel een beetje gelukt.
Recht van voren zijn alle ramen en deuren heel exact van afmeting. Ik denk dat de smalte komt doordat deze deur sterk verdiept in de gevel ligt. Blender werkt standaard met 3 cijfers achter de komma, dus millimeters. Maar af en toe zijn er getallen met wel 6 of meer cijfers achter de komma.
Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline tomatito

• 1228
Gepost op: 20 februari 2014, 13:09:38
Ik zie nu pas deze ´nieuwe´ afbeeldingen. Maar ziet er goed uit, de ondergrond is een hele verbetering. Het geeft toch echt wel een goede indruk van je huis hoor. Je zou nog textures kunnen gebruiken voor de muren en het dak. Heb je het gemaakt in Blender Render of Cycles? 
*

Offline FransR

• 1736
Gepost op: 14 april 2014, 08:21:36
Na lange tijd van afwezigheid doe ik weer mee op het forum.
Er zijn geen nieuwe kreatieve uitingen te plaatsen helaas, maar dat komt vast wel weer.
Tijdens de afwezigheid heb ik mijn PC voorzien van een Aldi SSD "schijf". Natuurlijk ging er van alles mis en ben ik ondanks de back-ups toch wel het een en ander kwijt.
Maar Blender is nu versie 2.66a en ik kan er weer leuke dingen mee maken.
En over Aldi gesproken: daar was laatst een camera te koop voor 129 Euro, nu afgeprijsd naar 109 Eurotjes. Een 26x optische zoom, micro opnames mogelijk tot op minder dan 1 cm! En daarnaast speciaal geschikt voor full HD video opnames.

Het huis hierboven was gemaakt met Blender Render en ik was met UV-mapping bezig om het geheel van structuur te voorzien.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 14 april 2014, 11:12:46
Micro opnames?? Ik denk dat je bedoelt macro net een tikkeltje anders ;D
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1736
Gepost op: 14 april 2014, 13:07:49
Inderdaad, micro is wel heel erg klein.
Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline tomatito

• 1228
Gepost op: 15 april 2014, 00:44:03
Citaat
Het huis hierboven was gemaakt met Blender Render en ik was met UV-mapping bezig om het geheel van structuur te voorzien.
Als je toch doorwerkt aan dit project... probeer dan eens een ´echte´ lucht/hemel. d.w.z. als texture op een plane. En leuk dat je er weer bent want ik miste je al  ;) 
*

Offline FransR

• 1736
Gepost op: 5 mei 2014, 07:48:57
Bevrijdingsdag 2014, dus de vlag uit.
Ik heb de vlag gemaakt met Blender en met UV-map een passende achtergrond erbij bedacht.
Helaas is die UV-map heel erg mislukt, dus daar zal ik nog flink wat op moeten oefenen.

Om toch een idee te krijgen van mijn bedoeling ook nog even de makkelijke manier: de achtergrond met Gimp bewerkt en achter de vlag gezet en de render een paar frames verder laten doorlopen.

ps: de vlag heeft geen bevestigingspunten aan de mast.
« Laatst bewerkt op: 5 mei 2014, 17:50:46 door FransR »
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 5 mei 2014, 15:50:16
Klinkt misschien gek maar ik vind die UV map niet mislukt. Ergo het heeft zelfs iets iets mysterieusachtig.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin