het gimp hoekje van gimper47

• 532 Reacties
  • 118997 Gelezen
*

Offline FransR

• 1723
Gepost op: 21 april 2014, 07:32:24
???  ??? ???ik zal toch eens wat engelse les moeten volgen,maar ja waarom eigenlijk als ik fransR heb om mijn fouten te verbeteren :-*
Nou ik zou niet te veel op mijn kennis van engels vertrouwen: op school heel lang geleden had ik voor engels steeds heel slechte cijfers. Hoewel dat later een beetje is hersteld toen het bedrijf waar ik werkte engels-talig werd. Gelukkig heb ik van Gimp meer verstand.
Maaaarrrr..... het is snel aangepast die tekst en het oogt meteen veel lekkerder.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 24 april 2014, 13:38:06
sedert ik met gimp 2.8.10 werk zit ik met een vervelend probleem.
als ik bijvoorbeeld met -layer effects-een -drop shadow-wil aanbrengen zoals in voorbeeld hieronder

het drop shadow screen dat opent vul ik in -merge with layer-moet ik nog NIET aanvinken,ik klik -OK

normaal gezien zou er dan in mijn lagen,een enkele transparante laag moeten verschijnen waar alleen de dropschaduw op staat.
probleem,bij mij verschijnt dan zoals onderstaande

01-de geselecteerde laag
02- 2en 3 zijn twee bijkomende lagen met
04-bovenaan staat een- min -teken

als ik nu het -MIN-teken aanklik dan worden de drie lagen samen gevoegd en dat is niet de bedoeling.

als ik dan bij de volgende bewerking ,voorbeeld -inner shadow- en ik vul daar het inner shadow screen in en klik -OK- dan krijg ik ook daar dat zelfde probleem

resultaat hieronder

dus telkens krijg ik twee lagen erbij terwijl het er maar een zou moeten zijn.
eigenlijk zou het er moeten uitzien zoals hieronder

mogelijks moet er een vinkje gezet worden hier of daar,heb al eens in alle registers gekeken maar zonder resultaat.
het probleem is dat mijn afbeeldingen op die manier nooit lopen zoals zou moeten zijn :( :'(
als er iemand is die daar raad mee weet!!
Gepost op: 24 april 2014, 21:50:59
Ik denk niet dat je iets fout doet of dat Gimp fout werkt het is gewoon een andere manier van werken cq denken. Dat minnetje (uitgeklapt) of plusje (ingeklapt) is een aanduiding dat aan deze specifieke layer nog wat vastgeplakt zit wat specifiek alleen voor die layer bedoeld is, het is zoals een directory structuur is opgebouwd.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 25 april 2014, 07:27:06
Ik denk niet dat je iets fout doet of dat Gimp fout werkt het is gewoon een andere manier van werken cq denken. Dat minnetje (uitgeklapt) of plusje (ingeklapt) is een aanduiding dat aan deze specifieke layer nog wat vastgeplakt zit wat specifiek alleen voor die layer bedoeld is, het is zoals een directory structuur is opgebouwd.

E.sullock,

ik ben er zeker van dat ik niets verkeerd doe maar het probleem is dat ik niet weet hoe er verder mee te werken.
als ik het minnetje aanklik dan krijg ik als resultaat alsof ik -merge with layer-heb aangeklikt en dat is nu net wat niet moet gebeuren in dat stadium van de bewerking,de lagen worden later samengevoegd.
Gepost op: 25 april 2014, 08:36:11
Ik sta nu ook even met m'n mond vol tanden  ???
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 26 april 2014, 20:14:37
het probleem met de lagen is opgelost

toen ik gimp 2.8.10 heb gedownload had ik daar ook layer fx(script fu) plug-in mee opgenomen zoals ik ook had gedaan bij mijn vorige gimp versie, maar deze geeft een nogal ingewikkeld proces als je met lagen werkt in het nieuwe 2.8.10,
nu heb ik layer fx (python-fu) in de plaats gezet en alles werkt nu zoals het moet zijn
hieronder de link

http://gimpchat.com/download/file.php?id=13220

met dank aan molly en combagui voor de hulp op het gimp chat forum

gimper47
Gepost op: 27 april 2014, 11:30:31
Gelukkig opgelost, maar waarom niet layerFX for 2.8 (Python-Fu)???
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 27 april 2014, 12:12:08
Gelukkig opgelost, maar waarom niet layerFX for 2.8 (Python-Fu)???

omdat ik nog niet zo slim was zeker ::)script fu instaleerde automatisch dat was eenvoudig voor een beginner geen gezipte mappen,en het werkte perfect tot ik 2.8.10 installeerde.
nu is dat allemaal geen probleem meer om wat dan ook te downloaden en te installeren :) ;) :D
Gepost op: 9 mei 2014, 14:41:09

tekst gemaakt met onderstaande link naar tutorial

http://gimpchat.com/viewtopic.php?f=23&t=10327
Gepost op: 10 mei 2014, 13:23:04
Dat heb je mooi nagemaakt. Zulke creaties en de techniek er achter vind ik erg mooi.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 10 mei 2014, 14:41:55
http://gimpchat.com/viewtopic.php?f=23&t=10332

gemaakt naar de hier bovenstaande tekst tutorial van conbagui

de bloemen letters komen beter tot hun recht als de afbeelding groter is,deze is normaal 1200x700 maar om ze hier te posten heb ik deze naar 700x gebracht.
gimper47
Gepost op: 11 mei 2014, 11:08:29
Dat had ik eerder moeten weten, volgend jaar beter.

Vooral die rand vind ik interessant hoe dat gemaakt wordt. In Gimp zelf vind je hier niets over.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 11 mei 2014, 18:46:12
Dat had ik eerder moeten weten, volgend jaar beter.

Vooral die rand vind ik interessant hoe dat gemaakt wordt. In Gimp zelf vind je hier niets over.

dat is niet zo moeilijk hoor,ik geef u hier een aantal bloemen mee op transparante achtergrond.
maak een achtergrond,of haal een afbeelding binnen in gimp waarop u de bloemen wil plakken.

haal nu uw eerste bloemstuk binnen en copieer dat zo dikwijls als je nodig hebt om aan de bovenrand te plakken,in het voorbeeld heb ik vier maal gecopieert

schuif de bloemstukken een voor een op hun plaats bovenaan met het move tool.

hou een bloemstuk over en draai dat verticaal met het flip tool zo dat het bloemstuk nu in spiegel is ,kopieer dat nu ook zoveel als je nodig hebt en schuif ze een voor een aan de onderkant (in voorbeeld ook vier maal)

zoals je ziet op de afbeelding hierboven heb ik zo boven en onder mijn achtergrond de bloemstukken op hun plaats geschoven met het verplaats icoon met een spatie waar ik later het andere bloemstuk gat tussen plaatsen.

nu haal ik mijn tweede bloemstuk binnen en doe alles nog eens over,ik schuif de bloem nu op de plaatsen waar ik eerder een spatie heb gelaten

als je links en rechts van uw achtergrond ook bloemen wil dan haal je een bloemstuk binnen draaj dat in de goede richting met het rotate tool en dan kopieer je er zoveel als je nodig hebt en schuif ze op hun plaats met het move tool

als alles naar uw zin is dan breng je alle lagen samen met merge down ofwel klik je image en in rolscreen op merge visible layers

als je wil mag je mij altijd een achtergrond sturen dan maak ik eens een voorbeeld
grtjes gimper47
Gepost op: 11 mei 2014, 19:16:25
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat binnen WP's tekenprogramma (coreldraw) een functie rand bestaat waarmee je dit soort randen automatisch kunt laten uitvoeren.

Een voorbeeld heb ik hier staan: http://www.sullockenzlin.demon.nl --> familie --> klik op foto Annika dat is een verjaardag foto waarmee ik met een functie de rand heben kunnen maken.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 13 mei 2014, 18:56:41

http://gimpchat.com/viewtopic.php?f=23&t=8170

afbeelding gemaakt naar bovenstaande tutorial