Achtergrondkleur veranderen van gescand document

• 3 Reacties
  • 2321 Gelezen
*

Offline Ben

• 2
Gepost op: 23 maart 2013, 14:48:42
Hoe kan ik de witte achtergrond van een in pdf gescande tekening veranderen?
De tekening is smetteloos wit en moet er een beetje grauwig (oud) uit gaan zien.
Ik ben nieuw met GIMP en ben al in de weer geweest met transparante lagen maar dan verdwijnt de hele tekening. Ook na omzetten van pdf naar jpg lukt het niet.
Gepost op: 23 maart 2013, 16:25:48
Een manier is mbv  &toverstaf; of  &selecteren_op_kleur; in het witte vlak klikken. Door te spelen met de drempelwaarde kun je (bijna ) het gehele witte vlak selecteren. Druk op delete en je witte vlak wordt vervangen door een dambord (=transparatie). Laag eronder toevoegen met de gewenste kleur.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1740
Gepost op: 24 maart 2013, 08:19:13
Als de achtergrond smoezelig moet worden, dan ook de voorgrond.
Ik zou daarom een paarlagen toevoegen: R-klik in het lagen venster en kies dan "Nieuwe laag...";
Geef elke laag een lage dekking, bijvoorbeeld 30 of nog minder;
Vul elke laag met een patroon (bruine, blauwe en gele tinten);
Ga dan elke laag met  &smeren; bewerken en wissel tussen voor- en achtergrondkleur.

Er zijn vele manieren om iets dergelijks te maken, het is de eigen creativiteit die de mogelijkheden geeft.
Onder "Filters" > "Ruis" zitten ook interessante doezelaars.
Om perkament te maken hier een voorbeeld: http://www.dutchgimpers.nl/oud/index.php?n=Effecten.Perkament
Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline Ben

• 2
Gepost op: 27 maart 2013, 16:22:40
Dank voor de tips. Ik ben aan de slag gegaan met het het verfemmertje en dat gaf al meteen een mooi resultaat. De feitelijke beelden / aanzichten inde huistekening bleven wit en de achtergrond werd een kleur. Dan nog wat experimenteren met de kleur (oudbruinig) en klaar was Kees.