Gimp 2.9 en 2.10

• 20 Reacties
  • 9739 Gelezen
*

Offline tomatito

• 1228
Gepost op: 15 maart 2013, 19:48:26
Er schijnt een nieuwe versie van Gimp aan te komen:

http://www.gimpusers.com/tutorials/whats-new-in-gimp-2-10

Ziet er goed uit. Vooral de nieuwe schaal functie lijkt mij wel wat.
*

Offline FransR

• 1703
Gepost op: 16 maart 2013, 09:14:20
Ja, heel mooi.
Ook het verschalen met betere resultaten en het kunnen veranderen van de kleurtemperatuur zonder steeds te morrelen met de grafiek en de vele kleur instellingen.
Was het maar eind 2013 (nou nee, eerst maar eens een mooie lente en een heerlijk lange zomer).
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 16 maart 2013, 16:16:59
Was het maar eind 2013 (nou nee, eerst maar eens een mooie lente en een heerlijk lange zomer).

Ben je nu al vergeten hoe lang 2.8 werd uitgesteld?

Ik was in het begin super enthousiast over 2.8, maar na die belachelijk lange wacht raak ik gimp eigenlijk nauwelijks meer aan.
Ooit hoop ik mijn liefde voor gimp weer terug te vinden, maar ik ga zeker niet meer op een nieuwe versie zitten wachten.
Gepost op: 16 maart 2013, 17:46:00
Zoal gentooista zegt blijf maar met beide voeten op de grond staan versie 2.8.4 is al heel mooi.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1703
Gepost op: 17 maart 2013, 08:06:24
Ja, ik sta weer op de grond: Gimp 2.8 werkt goed en is behoorlijk compleet.
Trouwens voor die Gimp 2.10 zouden alle filters opnieuw gemaakt moeten worden las ik ergens.....
Gewoon lekker Gimpen met 2.8!
Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline tomatito

• 1228
Gepost op: 17 maart 2013, 10:44:39
Citaat
Vooral de nieuwe schaal functie lijkt mij wel wat

Dit is een site van mij:  www.duurzaamondergoed.nl

Kijk maar eens naar de logo┤s boven de footer en de maattabel (linkje in de footer). Het was een heel gedoe om zonder al teveel kwaliteitsverlies te schalen. Nog van alles geprobeerd met Inkscape. Mijn conclusie: pixels moet je met een pixel-programma (=Gimp) bewerken en absoluut niet met een vectorprogramma.
Gepost op: 17 maart 2013, 15:31:55
Als je zo'n logo goed wil hebben dan dient de breedte afmeting van je afbeelding in pixels over een te komen met de breedte die je opgeeft in het programma. Zelf heb ik daar ook een hele tijd mee lopen stoeien maar uiteindelijk leverde dat het beste resultaat op.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline tomatito

• 1228
Gepost op: 17 maart 2013, 17:56:05
Citaat
dient de breedte afmeting van je afbeelding in pixels over een te komen met de breedte die je opgeeft in het programma

Hoe bedoel je dat precies? Dat je niet de schaalfunctie van het CMS hoeft te gebruiken?
Gepost op: 17 maart 2013, 22:12:35
Ik heb gemerkt dat als je de breedte in pixels van je afbeelding niet overeenkomt met de "img width=...." in pixels de afbeelding op mijn website zeer lelijk is (overigens waar breedte staat kun je ook hoogte lezen). Diverse groottes geprobeerd waaronder veelvouden maar het bleef lelijk vooral tekst wordt "onleesbaar". En ja dan gebruik je de automatische schaalinrichting dus niet.

Maar goed dat is bij mijn provider (XS4ALL), hoe het bij andeer zit dat zou ik niet weten.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 18 maart 2013, 13:10:51
Als je zo'n logo goed wil hebben dan dient de breedte afmeting van je afbeelding in pixels over een te komen met de breedte die je opgeeft in het programma. Zelf heb ik daar ook een hele tijd mee lopen stoeien maar uiteindelijk leverde dat het beste resultaat op.

Inderdaad, ik zorg altijd dat ik precies weet hoe groot een afbeelding moet zijn om netjes in de css te verwerken (als achtergrond afbeelding overigens, niet als 'img').
Gepost op: 18 maart 2013, 13:13:00
Hoe bedoel je dat precies? Dat je niet de schaalfunctie van het CMS hoeft te gebruiken?

Overigens komt een cms vaak wel met header en footer afbeeldingen, het makkelijkst is om je eigen afbeeldingen gewoon dezelfde afmetingen te geven.
Gepost op: 1 april 2013, 02:08:51
Eerst even dit: dit is mijn eerste berichtje hier, ik kon zo geen "even-voorstellen"-sectie vinden in dit forum maar wil dat uiteraard alsnog doen.
M.b.t. 2.9: ik heb 2.8.2  op een nieuwe laptop ge´nstalleerd met Windows 8 en ik ben opvallend vaak allerlei dialoogvenstertjes kwijt, die moet ik dan weer selecteren bij de "koppelbare dialoogvensters" ,  terwijl die bij oudere versies gewoon "in de lucht" bleven als ik Gimp startte. Ik vraag me af of dat een Windows-probleem is, of misschien iets wat in 2.8.2 als bug geconstateerd is.
*

Offline FransR

• 1703
Gepost op: 1 april 2013, 10:08:21
Probeer eens of "Vensters" > "Enkel venster modus" is aangevinkt.
Als je die aanvinkt zijn na de eerstvolgende keer starten alle venster aan elkaar vast.
Ik vermoed dat dit je probleem is.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 1 april 2013, 12:50:08
Dank je FransR ik ga daar nog eens naar kijken.
Gepost op: 1 april 2013, 13:59:29
Ik heb de enkel-venster-modus geprobeerd, het probleem is dan alleen weer dat de dialoogvensters erg veel ruimte innemen, voor elk dialoogvenster een hele kolom op het beeldscherm. In elk geval, ik weet nu waar ik moet zoeken om af en toe tussen diverse weergaven te switchen.