Inkscape

• 15 Reacties
  • 13894 Gelezen
*

Offline PKHG

• 1011
Gepost op: 30 januari 2009, 12:37:29
Hmm, heb bij "stel je voor" iets over 'vectoren wenselijk in Gimp' gezegd.

Een prachtig vector-programma is Inkscape EN heb daarmee net een test gedaan: een 'kromme' als *.svg gexporteerd en dan in Gimp geladen!
Werkte zonder probleem!
Dat wordt 'samenwerken'  ;)

Gaat super de luxe, ook met 3-D objecten, die men in inkscape zeer eenvoudig kan manipuleren

Een zomaar voorbeeld:
Peter
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 30 januari 2009, 13:14:40
Inderdaad Inkscape is een super programma!

Op onze wiki staat een beginnershandleiding Inkscape! Deze is speciaal voor Dutchgimpers vertaald.
Je kan deze handleiding downloaden en openen met Inkscape. Dit is erg handig omdat je dan tijdens het lezen van alles gelijk ernaast kan uitproberen!

Je vind de handleiding hier: http://www.dutchgimpers.nl/index.php?n=GrafischOpensource.Home
*

Offline Ruby

• 173
  • Gimp Photoshop for Human beingns
Gepost op: 30 januari 2009, 17:32:24
Ook Xara Xtreme valt aan te raden  :P Gebruik ze beide zou alleen fijn zijn als gimp ze ook krijgt zodat ik niet de hele tijd allerlei grafische progs aan heb staan  :P
You live once, so rock till you stop
*

Offline bjarno

• 875
Gepost op: 30 januari 2009, 19:38:02
Xara Xtreme, ooit al eens van gehoord.

Inkscape: Prachtig programma waarmee ik al vele stripfiguren mee geprobeerdt mee te tekenen. Wat ook leuk is is de pentool daar. Of hoe noemt dat bij inkscape weer? Never mind :D
Inactief.
*

Offline jaapz

• 391
Gepost op: 1 februari 2009, 11:51:44
Ook Xara Xtreme valt aan te raden  :P Gebruik ze beide zou alleen fijn zijn als gimp ze ook krijgt zodat ik niet de hele tijd allerlei grafische progs aan heb staan  :P

Alleen is Xara Xtreme niet opensource :P
En ik betwijfel het zeer of gimp ooit écht vector opties krijgt, denk het niet, Gimp is niet vector-ingesteld. :-X
Minder actief dan voorheen, drukdrukdruk :(
Gepost op: 1 februari 2009, 11:57:06
Het lijkt me ook niet dat gimp zoiets moet nastreven.
*

Offline jaapz

• 391
Gepost op: 1 februari 2009, 12:01:16
Nee, inderdaad, daar is het niet voor bedoeld.
*

Offline Ruby

• 173
Gepost op: 1 februari 2009, 12:24:39

Alleen is Xara Xtreme niet opensource :P
En ik betwijfel het zeer of gimp ooit écht vector opties krijgt, denk het niet, Gimp is niet vector-ingesteld. :-X
Wellus  :P Ik heb er in ieder geval geen ene cent voor betaald.
Gepost op: 1 februari 2009, 12:27:31
Opensource is niet hetzelfde als gratis hè ;)
Meestal is het toevallig zo dat het gratis is, maar het gaat erom dat de broncode vrij beschikbaar is en aan te passen aan je eigen wensen als je kunt programmeren ;)

Edit:

Overigens stond me wel iets ervan bij dat xara xtreme opensource is gemaakt een paar jaar geleden, dus heb ik het even opgezocht:
http://www.xaraxtreme.org/
« Laatst bewerkt op: 1 februari 2009, 12:33:25 door gentooista »
Gepost op: 5 februari 2009, 09:50:01
het vreemde is dat XXtreme voor Windows betaald is, terwijl de linux versie gratis verkrijgbaar is :P
Gepost op: 5 februari 2009, 11:15:27
De focus zal dan ook op de windows versie liggen, de linux versie zal wel meer van enthousiastelingen afhangen (maar dat is pure speculatie van mijn kant).
*

Offline jaapz

• 391
Gepost op: 8 februari 2009, 11:19:36
Hmm ik heb nooit geweten dat er uberhaupt een linux versie van was. Maar in ieder geval een programma die we in de gaten moeten houden :P
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 9 februari 2009, 09:35:01

Vectorlayers komen al in GIMP 2.8 (de volgende stabiele release) ;)
Als je hier bijvoorbeeld met de pentool op ga tekenen, kun je deze lijnen later altijd aanpassen, lijkt me wel ideaal!
En misschien hiervoor ook een nieuw gereedschap: shapes
*

Offline Ruby

• 173
Gepost op: 9 februari 2009, 15:11:34
Yeah  ;D Shapes zouden ook handig zijn.
*

Offline PKHG

• 1011
Gepost op: 9 februari 2009, 15:19:53
Ooit gfig gebruikt? Te vinden onder 'Render' ....
Peter