'bluescreen' lucht vervangen door foto lucht lukt niet

• 24 Reacties
  • 7012 Gelezen
*

Offline Al

• 10
Gepost op: 10 maart 2012, 16:47:45
Dag allemaal ik ben nieuw hier, maar ben al wel wéken op t forum en de tutorials aan het lezen!
`t Is voor mij, als leek, best ingewikkeld, dus bedankt voor al die tips!

Ik gebruik foto`s van 'poppetjes in geknutselde achtergronden' in digitale kinderverhalen.
Nu wil ik voor het lenteverhaal de lucht op de foto(lap blauwe stof) graag vervangen door een foto van wolkenlucht:

als achtergrond foto lucht, dan laag foto wereldje waarvan de lucht transparant is gemaakt. Maar, de lucht op kleur selecteren lukt niet, omdat er tóch kleurverschil is binnen het blauw vd foto, denk ik (verlichting niet perfect en de stof loopt 'rond'als achtergrond) we hebben al geprobeerd het schuifje (treshhold?) omhoog te zetten maar dan neemt ie álles bijna mee)
'knippen' is ook niet echt een optie, omdat ik heel wat foto`s nodig heb voor zo n fotofilmpje.
Weet iemand misschien een eenvoudige oplossing? Of zou zoiets: 'chroma key' maar dan voor foto`s, alleen werken met speciale software als de achtergrond niet perfect egaal is?
*

Offline Soundwave

• 561
  • ~Soundwave
Gepost op: 10 maart 2012, 17:09:50
Hoi Al,

Ten eerste welkom op het forum!
Zelf gebruik ik geen GIMP meer, dus ik kan je helaas niet verder helpen.

Er zijn hier genoeg mensen die dat wel kunnen, dus wacht het rustig af ;)

Groetjes, Koen
*

Offline Al

• 10
Gepost op: 10 maart 2012, 17:31:26
bedankt voor reactie Koen  :)
Ik stuur een voorbeeldfoto mee. (als het lukt tenminste, weet niet goed hoe het werkt hier)

Van dit plaatje wil ik de lucht dus graag vervangen door foto wolkenlucht.
Heeft iemand een tip?
Groet Al
*

Offline Soundwave

• 561
  • ~Soundwave
Gepost op: 10 maart 2012, 17:39:59
Je kan je afbeelding uploaden op Imageshack.us en dan de direct link kopiëren, heb je wel even een account voor nodig. Je kan de link tussen zetten en voila ;)
*

Offline Al

• 10
Gepost op: 10 maart 2012, 17:48:32

bedankt soundwave! k had al 'tinypic'op mn bureaublad, vergeten!
dan moet het nu gelukt zijn...
*

Offline Soundwave

• 561
  • ~Soundwave
Gepost op: 10 maart 2012, 18:07:50
Ik zie hem nog steeds niet hoor ^^

Koen
*

Offline Al

• 10
Gepost op: 10 maart 2012, 20:49:24
en nu echt..... dit is voorbeeld niet dat deze juist moet maar zoiets.

« Laatst bewerkt op: 10 maart 2012, 21:00:08 door Al »
Gepost op: 10 maart 2012, 22:44:38
Ja ik zie wat je bedoelt. Met de toverstaf kun je een aaneen sluitend gebied selecteren van een bepaalde kleur. Door met de threshold (drempelwaarde) te spelen moet je heel ver kunnen komen. Het laatste stukje zal je echt met de hand moeten doen. Neem voor de threshold niet te grote stappen. Gaat er teveel weg dan de schuif naar beneden bijstellen. Laatste restje haal je met de gumtool weg.

Er is ook een tutorial waarin je een voorwerp (dus hier de lucht) uit de achtergrond haalt. Deze kun je ook gebruiken.

Maar waarom een luchtfoto waarom breng je geen watten als wolken aan??
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2012, 09:55:51 door E. Sullock Enzlin »
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline Soundwave

• 561
  • ~Soundwave
Gepost op: 10 maart 2012, 23:16:05
Ik denk dat de oplossing van ESE nog beter is.
Waarschijnlijk zal het leuker staan, maar het is jouw foto ;)
*

Offline FransR

• 1723
Gepost op: 11 maart 2012, 07:25:50
Los van de tips zou ik proberen om die blauwe lap wat verder naar achteren te plaatsen, zodat hij minder scherp zichtbaar is.

Als die tip van de watten niet voldoet neem dan een andere achtergrondlap met een veel duidelijker effen kleur. Dan zal op kleur selecteren al makkelijker gaan.
Met kleine stapjes duurt wat langer maar geeft uiteindelijk wel het beste resultaat.

Overigens wat een leuk tafereeltje en wat intensief om te maken lijkt me.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 11 maart 2012, 09:48:35
Los van de tips zou ik proberen om die blauwe lap wat verder naar achteren te plaatsen, zodat hij minder scherp zichtbaar is.

Dat is inderdad ook een goede. Hoeft niet eens scherp te zijn.

Overigens wat een leuk tafereeltje en wat intensief om te maken lijkt me.

Ben ik helemaal mee eens was ik nog vergeten te melden.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 11 maart 2012, 09:59:17
Oh en gebruik meerdere fotolampen of daglichtlampen of gewoon buiten in de 'zon' voor het uitlichten van je werkstuk de kleuren zullen dan veel beter overkomen.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 11 maart 2012, 10:02:03
Mijn dochter vindt de boomhut geweldig :P
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline Al

• 10
Gepost op: 11 maart 2012, 11:44:35
Geweldig om al die tips te krijgen, bedankt!

De wattenlucht heb ik al gebruikt :) en verder al een wolkenlucht behangetje enz. maar het leek me juist bij lente zo leuk een échte lucht. (bovendien kan ik er mee spelen, de wolken een kleurtje geven of in een schaap veranderen :)

De stof verder naar achteren en een fellere kleur kan ik eerst gaan proberen. (k zit in een kamertje met schuin dak te prutsen, misschien de muur blauw verven en dan de tafel met het wereldje een stuk naar voren trekken? Deze foto had ik snel uit de hand genomen, de belichting enz. doe ik normaal wel beter hoor. (hoewel ik het heel lastig vind)

ESE bedankt, k weet niet hoe oud je dochter is, maar op voorlezendoetgoed.nl staan nog 2 fotofilmpjes (voor kleuters+groep 3) misschien leuk voor haar?

Frans en Koen ook bedankt hoor, k ga eerst de afstand vergroten en een feller blauw doek proberen.
Als het lukt, meld ik het nog wel even hier hoor.

*

Offline Soundwave

• 561
  • ~Soundwave
Gepost op: 11 maart 2012, 11:56:46
Oke, er schiet me nog wat te binnen, waarom niet gewoon de foto van de lucht uitprinten, en dan de blauwe lap vervangen door een foto?
Desnoods uitprinten op A3-formaat?

Ik heb de filmpjes ook even gekeken (hoewel ik niet meer in groep drie zit ;)), en ze zijn erg leuk!

Groetjes, Koen