Ook een mislukking kan mooi zijn.

• 6 Reacties
  • 3778 Gelezen
*

Offline CCK

• 18
Gepost op: 30 december 2011, 00:33:16
Hier ging ik even de mist in, de bedoeling van dit project was om uiteindelijk de kleur geel samen te stellen tot een sjabloon, ten einde deze in te vullen in wat ik ook maar zou willen.
Na het samen stellen van de lagen 'geel' bleek dat ik niet uit kwam met de 'schaduw' lagen, dit door de compliciteit van het object, en de manier van tekenen mijnerzijds.
Maar dit probleem is nog op te lossen, maar nu mijn vraag aan jullie, wanneer ik een lijn teken met het 'potlood' tooltje, krijg ik een 'gerafeld' lijntje, dit is vooral te zien waar ik de 'hekjes' van de kraan heb getekend.
Wanneer ik met het 'vrij selectie tool' een lijn maak, bijvoorbeeld eerst een dikke lijn tekenen en dan deze op dikte maken met het VST treed dit probleem mijner inziens minder op, waarschijnlijk omdat daar de optie 'anti aliasing' ingeschakeld kan worden, is dat zo ???

en werkt 'anti aliasing' standaard in het 'potlood tooltje' ??

De volgende vraag is, toen ik tegen dit probleem aanliep bedacht ik dat ik de foto eerst had moeten kantelen, zodat ik rechte lijnen kon trekken,, inmiddels zat ik op 40 lagen, is het mogelijk om ook dan nog de boel te kantelen ??

Ik heb er nu dit van gemaakt, er zit ongeveer 10 uur werk in, en meer dan 300 lagen samengesteld.
De laatste samenstelling van lagen wat je hier beneden ziet is 77 lagen, project is niet wat ik wou, maar ik heb er heel veel plezier in gehad.

Bewerking:    http://i109.photobucket.com/albums/n63/sasroodkapje/ProjectFIGEE.jpg
Origineel  :    http://i109.photobucket.com/albums/n63/sasroodkapje/Figeewup.jpg

Met vriendelijke groet,

CCK,

« Laatst bewerkt op: 30 december 2011, 00:35:32 door CCK »
*

Offline FransR

• 1753
Gepost op: 30 december 2011, 08:22:26
Wat een lang verhaal over zo'n prachtige kraan aan het Spaarne in Haarlem.

Je overpeinzingen over dat geel begrijp ik niet.

Een afbeelding met alle lagen kan altijd gedraaid worden met een vaste hoek.
Voor vrije hoeken (dus anders dan 90 en 180 graden) kunnen alleen afzonderlijke lagen gedraaid worden.

Het potlood tooltje heeft geen anti-aliasing. Waarom de rechte lijnen rafeliger zijn dan met de andere methode is mij niet duidelijk.
Om een rechte lijn te tekenen, afgezien van de rafels...., kun je het beginpunt aanklikken en daarna met de shift ingedrukt het tweede punt.

Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline tomatito

• 1231
Gepost op: 30 december 2011, 10:43:32
Ik vind het heel erg mooi geworden! Met name de kleuren van de kraan.

Hoe heb je dat gedaan als ik vragen mag?

De strepen in de achtergrond/lucht en de tekst vind ik echter weer helemaal niet mooi. Dat is wel heel jammer. Verder een topplaatje.
*

Offline E. Sullock Enzlin

• 2573
  • Soms moet je geluk hebben
Gepost op: 30 december 2011, 12:11:56
Ik vind het een prachtige bewerking. Maar 300 layers.........pfffffff

De layers kun je allemaal tegelijkertijd over een bepaalde hoek draaien maar dan moet je wel in het layervenster het ketting symbool aanzetten (voor alle 300.....).

Met het potlood tooltje krijg je per definitie altijd een gerafelde lijn dat is nu eenmaal de eigenschap van pixel georienteerd werken zoals Gimp dat doet. Wil je dat verminderen dan moet je de resolutie drastisch opvoeren bij gelijk blijvende afmetingen uiteraard. Kijk eens bij de eigenschappen van de afbeelding staat daar bv 72dpi of een andere waarde. 72 dpi is zeer laag een mooie waarde is 300dpi. Maar let op. Heb je een resolutie van 300dpi en je zoomt erg op je afbeelding in (bv 400%) dan laat het lijntje wat je met het potlood tooltje hebt getekend weer een mooie rafel zien. Is dit te ondervangen? Ja, voer je resolutie verder op tot bv 600 dpi dan zie je de mooie rafel bij 800% vergroting, etc.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline FransR

• 1753
Gepost op: 30 december 2011, 17:11:08
Wil je dat verminderen dan moet je de resolutie drastisch opvoeren bij gelijk blijvende afmetingen uiteraard. Kijk eens bij de eigenschappen van de afbeelding staat daar bv 72dpi of een andere waarde. 72 dpi is zeer laag een mooie waarde is 300dpi. Maar let op. Heb je een resolutie van 300dpi en je zoomt erg op je afbeelding in (bv 400%) dan laat het lijntje wat je met het potlood tooltje hebt getekend weer een mooie rafel zien. Is dit te ondervangen? Ja, voer je resolutie verder op tot bv 600 dpi dan zie je de mooie rafel bij 800% vergroting, etc.
Hier ben ik het even niet met je eens:
als van links-boven naar rechts-onder een schuine lijn loopt, dan beslaat die bij 72 dpi evenveel pixels als bij 600 dpi.
De enige manier om de rafeligheid te verminderen kan zijn om de afbeelding drastisch te verschalen naar een grotere afmeting, maar dat doet weer geen goed aan de rest van de afbeelding.
Wat je wilt, dat kun je!
*

Offline E. Sullock Enzlin

• 2573
  • Soms moet je geluk hebben
Gepost op: 30 december 2011, 17:48:44
Citaat
....als van links-boven naar rechts-onder een schuine lijn loopt, dan beslaat die bij 72 dpi evenveel pixels als bij 600 dpi.....

Neen en ja.

Als je schermpixels bedoelt ben ik het met je eens onder de voorwaarde dat de fysieke afmetingen gemeten op het beeldscherm identiek zijn.

In de tekening zelf is het terdege afhankelijk van de resolutie. Een horizontale streep in een fysiek 1 inch brede afbeelding met resolutie van 90dpi bestaat uit 90 dotjes. Als ik deze afbeelding ga vergroten, zeg 4x, dan wordt de streep van 90 dotjes fysiek gemapt op 360 schermpixels. Maw 4 schermpixels stellen een dot voor in de tekening. De 90dpi zuig ik overigens niet uit mijn duim maar is mijn schermresolutie. De meeste schermen liggen rond deze resolutie, zie je documentatie.
Je kunt je voorstellen dat bij een schuine lijn dus meer schermpixels nodig zijn om een dot weer te geven en dat zie je als rafeligheid.
Andersom. Stel je hebt een afbeelding 1 inch breed met een resolutie van 360dpi. Als je die fysiek 1 inch breed maakt op je scherm dan worden dus die 360 dots gemapt op 90 schermpixels. Dus van elke 4 pixels 'verdwijnen' er drie. Vergroot je echter deze tekening met een factor 4 dan krijgt iedere dot in de tekening 1 schermpixel toegewezen.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
*

Offline CCK

• 18
Gepost op: 3 januari 2012, 18:24:38
Een gezamenlijk antwoord, 300 lagen stonden niet tegelijkertijd in de layer lijst, na het bewerken van een onderdeel voegde ik deze samen om mijn pc wat op adem te laten komen.
Wat betreft het vergroten van de foto, dat heb ik overwogen maar dat trekt mijn pc niet, het werk bestand liep op tot 1,3 Gb in het werkgeheugen, wat de boel best wel vertraagde.

"Je overpeinzingen over dat geel begrijp ik niet."

Alle onderdelen van de kraan zijn los getekend, over de foto heen, met het vrij selectie tooltje, in vullen met geel, en dan in meerdere lagen schaduw en detail aanbrengen, deze samen voegen tot een laag (schaduw-detail), er zijn dan 2 lagen over, geel en schaduw.

Mijn bedoeling was om aan het eind de lagen geel tot een laag samen te voegen, zodat ik deze als een totaal sjabloon kon gebruiken om van alles en nog wat in te vullen.

Maar de schaduw lagen gooien te veel roet in het eten, bij sommige onderdelen zet te veel overstek,(overlap) wat ik eerst moet verwijderen om het geheel er weer netjes uit te laten zien, en daar heb ik nu nog even geen zin in.

Er moet nog al wat gebeuren, zie plaatje.

Dus dat komt nog, en dan zal ik dit resultaat laten zien.

Wat betreft de lijnen, ik zal kijken voor een andere methode, voor vergroten voel ik het meest, maar ja, de cpu.

Bedankt voor jullie reactie.

MVG,  CCK