Nadir retoucheren

• 22 Reacties
  • 6347 Gelezen
Gepost op: 6 juni 2011, 16:44:42
Hallo allemaal!

Zoekend naar een oplossing heb ik uiteindelijk Gimp gevonden en nog mooier zelfs het Nederlandse DutchGimpers forum.

Voor 360 panoramafotografie wil ik de onderkant, waar het statief staat, retoucheren. Dat punt heet "Nadir"  Ik heb zitten stoeien met de "Resynthesizer (smart-remove) plug-in" maar misschien door mijn onkunde, brengt me dat niet verder.
Mijn vraag is daarom: kan dit zwarte gat naadloos worden geretoucheerd en uiteraard hoe?
Ben héél benieuwd of dat mogelijk is!

Hierbij een voorbeeld:

« Laatst bewerkt op: 7 juni 2011, 09:14:04 door Rajah123 »
*

Offline PKHG

• 1011
Gepost op: 6 juni 2011, 17:01:17
Ik denk dat het vrijwel zeker NIET automatisch kan.

Men kan geschikte stukjes over het zwarte rondje plakken en de overgangen 'smeren'

een mini begin ...
Peter
*

Offline tomatito

• 1228
Gepost op: 6 juni 2011, 18:03:53
Hoi, heb je geen orginele foto? Zo te zien ben je  met deze afbeelding al aan de gang geweest. Verder zou ik gewoon 3 planken (van de linkerkant) met hun volledige lengte  rechts over het gat plakken/schuiven.

Groeten Tomatito.
Gepost op: 6 juni 2011, 18:31:29
Bedankt voor zover PKHG en Tomatito!
Het ging er mij inderdaad om dat het grotendeels automatisch zou moeten kunnen, met nog een beetje bijwerken.  Het is natuurlijk ook afhankelijk van de ondergrond. Dit is wel een heel lastige.
Dan houden we het gewoon bij het oude: waar het zwarte gat begint afkappen.

Ben in ieder geval blij dat ik Gimp en dit forum heb gevonden!
*

Offline FransR

• 1739
Gepost op: 6 juni 2011, 19:39:01
Maar in plaats van het zwarte gat zou je een bovenaanzicht van een ronde tafel of een parasol erin kunnen plakken. Let dan wel op dat de schaduw goed valt.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 6 juni 2011, 19:50:29
Hoi FransR,

Gebruikelijk is bij 360 panoramfotografie om het of af te stoppen of daar een logo van het betreffende bedrijf te plaatsen.
Het retoucheren is veel werk dus ik houd het maar op afstoppen.
Maar bedankt voor de suggestie.
Gepost op: 6 juni 2011, 22:04:08
Zo ik heb net resynthesizer opnieuw geinstalleerd maar nu die van bootch, wel de oude verwijderen (staat bij de download als txt bestand in het Frans; moet natuurlijk geen probleem opleveren  ;)).

Had een mooie afbeelding met een storend element erop en die ging vlekkeloos weg na natuurlijk eerst alles fout te heben gedaan. Selecteer niet resynthesizer maar filters --> versterken --> heal selection.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 6 juni 2011, 23:01:25
E.S E

Wat, wat wat bedoel je?
Bedoel je dat je mijn zwarte gat hebt gerepareerd?
Voorbeeld graag van het wonder?
Kun je wat meer informatie geven voor deze leek?
Frans geen probleem (diploma Spreekvaardigheid Frans, ahum!) maar verder weet ik niet waar je het over hebt.....
*

Offline tomatito

• 1228
Gepost op: 6 juni 2011, 23:38:23
Citaat
E.S E
Mooie afkorting  ;D

Ik snap ook niet helemaal wat je bedoeld ik heb wel een vermoeden. Misschien kun je beter gewoon zeggen of het kan i.p.v. hoe (dat is dan de volgende stap). Mij lijkt het lastig; de achtergrond is niet bepaald effen/gelijkmatig.

Verder...

Ik heb geen flauw idee wat het oorspronkelijke probleem is, behalve dan dat er een zwarte vlek (om het zomaar te noemen moet worden weg gewerkt). Mijn idee (met het risico dat ik nu heel dom overkom) waarom zorg je er niet voor de schaduw van je statief niet wat meer opgaat in de sfeer van tuin/vloer (wat is het eigenlijk?) door wat dingen aan/voor je statief te hangen.

Mijn excuus als dit echt nergens opslaat, dan heb ik het gewoon niet begrepen.

In ieder geval succes. Groeten Tomatito.
*

Offline FransR

• 1739
Gepost op: 7 juni 2011, 07:48:53
Het nadir is het onvermijdelijke zwarte "gat" bij 360' foto's.
Het is te verstoppen door er een passend rond-achtig voorwerp overheen te leggen (mits zuiver recht van boven gefotografeerd).
Voorbeelden genoeg: tafeltje, parasolvoet, opgerolde kat in een mandje, vaas met bloemen, rond kleedje, enzovoort.
Aan de bovenkant is het iets lastiger: een parasol of parapluie, een plafondlamp, enzovoort. Van beneden af gefotografeerd met wat trucwerk om geen handen of zo te zien.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 7 juni 2011, 09:31:03
Tomatito,

Natuurlijk kom je niet dom over, als dat zo was had ik ook niets op dit forum te zoeken!
Op een forum leer je van elkaar.

FransR vertelt het bijna goed. De bovenkant (Zenith) is geen probleem bij 360 fotografie. Die sluiten keurig aan. Waar het statief staat kun je natuurlijk ook fotograferen, maar dat heeft weinig zin. Je laat de foto dan "stuiten" waar het zwarte gat begint. Een andere mogelijkheid is om over het zwarte gat een logo te plaatsen. (Of de opgerolde kat van FransR  ;) )
En de laatste oplossing is retoucheren. Maar dat is veel werk en eigenlijk alleen maar voor perfectionisten, zoals ik. Het voegt namelijk niets toe in een 360 panorama. Alleen de wil dat het LIJKT of dat de originele ondergrond is. Perfectionisme, pffff, wordt af en toe moe van mezelf!

Ok, hier 2 voorbeelden, een met en een zonder zwart gat:
http://www.bruidskapselenvisagie.nl/voorbeelden/gimp2/
http://www.bruidskapselenvisagie.nl/voorbeelden/gimp1/
*

Offline tomatito

• 1228
Gepost op: 7 juni 2011, 21:23:19
Hoi Rajah123, ik was ook niet echt bang om dom over te komen hoor  ;)

Anyway... je voorbeelden zien er erg mooi/goed uit  :)

Groeten Tomatito.
Gepost op: 7 juni 2011, 22:22:22
E.S E

Wat, wat wat bedoel je?
Bedoel je dat je mijn zwarte gat hebt gerepareerd?
Voorbeeld graag van het wonder?
Kun je wat meer informatie geven voor deze leek?
Frans geen probleem (diploma Spreekvaardigheid Frans, ahum!) maar verder weet ik niet waar je het over hebt.....

Een snel probeersel:

De "parasol" is (nog niet netjes) weggewerkt, die halo is zeer netjes weggewerkt.

(edit)
Inmiddels heb ik een beter resultaat voor de "parasol" door meerdere heal stappen te nemen. Uiteindelijk zal je toch een paar retoucheerstrepen moeten zetten, waarna je weer heal kunt gebruiken  ;D
« Laatst bewerkt op: 7 juni 2011, 22:38:32 door E. Sullock Enzlin »
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 8 juni 2011, 06:49:48
C'est formidable monsieur E. S E!
Dat heb je dus helemaal automatisch met de "bootch Resyntisizer gedaan" ?
Voor deze haast onmogelijke opgave héél knap.
Krijgen we hiervan nog het verbeterde eindresultaat te zien, waar je het over hebt?

Wil je het nog eens uitproberen met een iets eenvoudiger voorbeeld en ons dan alsjeblieft stap voor stap uitleggen wat je hebt gedaan. Dit is helemaal wat ik zoek!

Gepost op: 8 juni 2011, 13:27:17
met de clone-tool kom je al een heel eind, maar wat je hierboven poste is lichtjes onmogelijk :p gebogen lijnen zijn onmogelijk om 'door te trekken' snap je. Die rechte lijnen zijn een peace of cake als je er wat tijd in steekt.
Cogito ergo sum.