Ubuntu 10.04

• 4 Reacties
  • 2421 Gelezen
*

Offline FransR

• 1720
Gepost op: 29 oktober 2010, 18:51:22
Al een tijdje was ik bezig over te stappen naar Linux. Ik ben nu volledig over en heel tevreden.
Wat mij opviel is dat de Gimp in Ubuntu 10.04 niet meer in de live CD zit. Geen probleem overigens want via "Toepassingen">"Software centrum" is hij simpel te laden.

Is Canonical niet meer zo overtuigd van Gimp of is de beperkte ruimte van 700Mb de werkelijke reden?

Krita uit het KDE-pakket ziet er heel aantrekkelijk uit, maar kan nog lang niet tippen aan Gimp, vooral als het om exact werken gaat.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 29 oktober 2010, 20:11:04
Ik ga nu even puur gissen, maar ubuntu staat bekend om het leveren van de nieuwste software (soms zelfs beta versies), misschien dat gimp gewoon even niet 'happening' genoeg is.
Dat zou eventueel de reden zijn om die ruimte aan een ander software pakket te geven, waar net wat meer gebeurt.

Ik moet wel erbij zeggen dat ubuntu altijd al een 1 cd distro is geweest (de rest kun je tenslotte altijd via apt/aptitude/synaptic installeren), wat in het begin ook voor de nodige discussie zorgde, omdat destijds meeste andere distro's uit 3 of meer cd's bestonden.
De live cd is een fantastische uitvinding (zelfs als je windows gebruikt kan het nuttig zijn om te hebben), maar toen ik ruim 10 jaar geleden met linux begon, was dat er nog niet.
Meeste mensen hadden ook nog geen breedband verbinding, en van ubuntu had nog niemand gehoord.
De ubuntu live cd is een beetje het product van de moderne tijd, waar iedereen zo'n beetje over een dikke verbinding beschikt.
Gepost op: 30 oktober 2010, 15:25:31
de hoofdreden is idd dat Gimp niet meer op de cd paste, op zich wel jammer want de vervanger ( f-spot ) steld niet veel voor

desktop / laptops / EeePC : Debian / Mint Debian

Linux Steunpunt Voorne-Putten Rozenburg ZH eo

dropbox referral link
*

Offline FransR

• 1720
Gepost op: 31 oktober 2010, 13:14:10
fSpot is wat mij betreft eigenlijk niet eens een vervanger te noemen.

Voor mij is Gimp het meest volwaardige gratis programma.
Ik hoop dat de ontwikkelaars weer man- en vrouwkracht kunnen vinden om de nieuwe release uit te brengen.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 31 oktober 2010, 14:32:55
Het wordt wel eens tijd ja, ik kan me nog herinneren dat we alweer een jaar geleden nog zo uitkeken naar 2.8...