Ubuntu topic

• 61 Reacties
  • 26669 Gelezen
Gepost op: 6 januari 2009, 16:33:57
De grap is dat dat bij gentoo juist weer geen punt is, daar heb je out-of-the box al enorm veel keus, zonder dat je repos hoeft toe te voegen.
Alleen is het weer totaal niets voor meeste beginners...

kijk, van die taal begrijp ik dus helemaal geen bal  :D

Maar toch kan ik aardig overweg met ubuntu. Daarom raad ik het aan (en ja een live cd is inderdaad beter)
Tips bij het posten van comments: http://www.dutchgimpers.nl/forum/index.php?topic=142.0
Doenskie
Gepost op: 6 januari 2009, 16:41:31
Ubuntu heeft apt, suse heeft yast en gentoo heeft portage.
Standaard kun je al over een bepaalde hoeveelheid software beschikken daarmee.
Wil je meer, dan zul je een repository moeten toevoegen, zeg maar een soort software opslag, die meestal door derden worden aangeboden.
Gentoo zit anders in elkaar, die gebruikt ebuilds ipv .deb of .rpm bestanden.
Een ebuild bevat niet de software zelf, maar geeft wel aan waar het onder andere vandaan moet komen (source tarballs), wat de afhankelijkheden zijn en hoe het geconfigureerd wordt.
Over die configuratie heb je trouwens ook de nodige controle, maar dat is weer een ander verhaal.
De lijst met ebuilds is standaard al enorm, dus grijp je gewoon niet snel mis.
Gepost op: 6 januari 2009, 16:56:10
Ubuntu heeft apt, suse heeft yast en gentoo heeft portage.
Standaard kun je al over een bepaalde hoeveelheid software beschikken daarmee.
Wil je meer, dan zul je een repository moeten toevoegen, zeg maar een soort software opslag, die meestal door derden worden aangeboden.
Gentoo zit anders in elkaar, die gebruikt ebuilds ipv .deb of .rpm bestanden.
Een ebuild bevat niet de software zelf, maar geeft wel aan waar het onder andere vandaan moet komen (source tarballs), wat de afhankelijkheden zijn en hoe het geconfigureerd wordt.
Over die configuratie heb je trouwens ook de nodige controle, maar dat is weer een ander verhaal.
De lijst met ebuilds is standaard al enorm, dus grijp je gewoon niet snel mis.

Dat vind ik handig aan Ubuntu, ik zoek gewoon een forum af naar wat ik moet invoeren om het programma te krijgen en de rest is simpel ;)

Ook is er een programma wat je standaard heb in ubuntu waar je honderden programma's mee kunt zoeken en installeren. Stel: ik zoek naar MSN dan vind ik meteen 7 alternatieve programma's voor MSN ;)

Tips bij het posten van comments: http://www.dutchgimpers.nl/forum/index.php?topic=142.0
Doenskie
Gepost op: 6 januari 2009, 16:59:22
Ik denk dat jij synaptic bedoelt, dat is niet meer dan een grafische schil om apt heen :)
Gepost op: 6 januari 2009, 17:01:11
Ik denk dat jij synaptic bedoelt, dat is niet meer dan een grafische schil om apt heen :)

Ja, dat is het inderdaad. Ook kun je in dat programma verschillende opties gebruiken, zoals de optie waarmee je alleen programma's vind die door (volgens mij) Ubuntu zijn goed gekeurd, qua hoe stabiel het programma is.
Doenskie
Gepost op: 6 januari 2009, 17:03:03
Ik ken het, het was er al voordat ubuntu bestond.
In eerste instantie dus voor debian bestemd, maar ik heb het ook op fedora gebruikt :)
*

Offline bjarno

• 875
Gepost op: 6 januari 2009, 19:55:47
@ gentooista
bedankt om te verplaatsen, later kwam ik ook tot deze conclusie

Ik houd het op dit moment bij ubuntu alleen, werkt beter dan tinyme en pclinux. Ik heb deze al eens geprobeerd, maar ik blijf bij ubuntu. Doch ook al veel gelezen over Fedora en ik wil misschien wel eens proberen (dus de live CD eens uittesten).
Inactief.
*

Offline Ruby

• 173
  • Gimp Photoshop for Human beingns
Gepost op: 6 januari 2009, 20:31:53

Ja, dat is het inderdaad. Ook kun je in dat programma verschillende opties gebruiken, zoals de optie waarmee je alleen programma's vind die door (volgens mij) Ubuntu zijn goed gekeurd, qua hoe stabiel het programma is.

Nee Gnome is de grafische schil om de apt. Net zoals KDE de schil van Kubuntu is. Snaptic is het beheer van je systeem zoals pakketten beheer.
You live once, so rock till you stop
Gepost op: 6 januari 2009, 20:40:13
Nee Gnome is de grafische schil om de apt. Net zoals KDE de schil van Kubuntu is. Snaptic is het beheer van je systeem zoals pakketten beheer.
Auw auw en nog eens auw....
Sorry hoor, maar je zit er echt volledig naast.
Kde en gnome zijn desktop environments, die hebben niets met packagemanagement te maken!
Verder is gnome wel de standaard DE van ubuntu, maar je kunt via apt en dus ook synaptic gewoon kde ernaast zetten hoor.
Gepost op: 21 januari 2009, 19:55:33
Ubuntu Rocks  ;D

alleen ik moet nog even weten hoe je pakketen kan installeren.
verder vind het geen slecht besturingssysteem.
Gepost op: 22 januari 2009, 03:01:57
Nou ja, dat wordt hier in het topic al gezegd he, je kunt apt via de commandline aansturen:
http://www.debian.org/doc/manuals/apt-howto/ , of je kunt in het menu 'synaptic' kiezen en gewoon de dingen aanvinken die je wilt hebben ;)
Dat zijn overigens niet de enige manieren om wat te installeren, maar wel de meest comfortabele.
*

Offline admin

• 855
Gepost op: 23 april 2009, 16:47:07
Joehoe Ubuntu 9.04 is uit 8)
*

Offline bjarno

• 875
Gepost op: 23 april 2009, 17:26:31
* Is momenteel 9.04 aan het branden  ::)*
* Weent momenteel wegens  dat het geluid niet werkt op zijn medion-laptop en dat ik de service heb moeten contacteren en ik ubuntu nog niet ge´nstalleerd heb  :'(*

* Is blij omdat hij nu een virtual aplience (VMWare) heeft dat niet hetzelde is maar ook even leuk is XD *
« Laatst bewerkt op: 24 april 2009, 17:17:16 door bjarno »
Inactief.
*

Offline jaapz

• 391
Gepost op: 25 april 2009, 19:41:13
Gelijk upgraden. Weer een stuk mooier en nog meer randapparaten die werken!
Minder actief dan voorheen, drukdrukdruk :(
Gepost op: 29 april 2009, 14:23:14
Altijd eerst backuppen! Je wil niet weten wat voor een ellende zo'n upgrade met zich mee kan brengen :P