Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - E. Sullock Enzlin

Pagina's: [1] 2 3 ... 6
1
GIMP resources / Gimp scripts/plugin's en Tutorials website
« Gepost op: 7 februari 2021, 11:13:32 »
De gimpscripts.net website is er al een tijdje maar wordt continu aangevuld met nieuwe script en plugins maar ook tutorials keurig netjes op alfabetische volgorde. Het lijkt een beetje op de oude gimp registry maar dan beter beveiligd. Maar goed neem zelf eens een kijkje:

https://www.gimpscripts.net/

Dit is de homepagina. Bovenin kun je naar diverse "topics" gaan waaronder een hele lijst met tutorials.

2
GIMP resources / Installatie Indexprint in de nieuwste Gimp
« Gepost op: 3 augustus 2020, 21:05:29 »
Zoals jullie waarschijnlijk al elders hebben gelezen of bemerkt zit in de nieuwste Gimp geen Python v2 ondersteuning meer. Aangezien veel plugins onder Python v2 werken en sommigen nog wat meer nodig hebben zoals Indexprint, vind je hieronder hoe je Indexprint weer werkend kunt krijgen. Helaas de nieuwste Indexprint (v4) heb ik (nog) niet werkend kunnen krijgen dus bij deze een recept voor versie 3. Als bonus werken dan ook andere plugins die Python v2 gebruiken weer. ;D

Helaas het is in het Engels omdat de internationale gemeenschap daar om vroeg. Indien iemand er problemen/moeite mee heeft laat het weten dan vertaal ik het alsnog naar het Nederlands. Oh en het is voor Linux, windows users moet ik voorlopig teleurstellen.


After a lot of testing and I hope I have done nothing wrong or forgotten: Get Indexprint V3.34 working in Gimp 2.10.18 (or later) within Ubuntu/Mint 20.04 so the details.

With package manager
- install Gimp (2.10.18)
- install libglade2-0

Python package is already installed, so don't install but as python2.
- sudo apt install python2.7

These two packages are also already installed but you have to install them again. It will correct pyhton-is-python2 problem
- sudo apt install python python-cairo python-gobject-2

Downloaded some gimp-python packages
- wget http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/universe/p/pygtk/python-gtk2_2.24.0-6_amd64.deb
- wget http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/universe/g/gimp/gimp-python_2.10.8-2_amd64.deb
- wget http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/universe/p/pygtk/python-glade2_2.24.0-6_amd64.deb

and install them
- sudo dpkg -i *.deb

Everything should be installed now without errors.

Download and unpack Indexprint-v3.34
Copy Indexprint.py and the dir indexprint into the plugin directory of Gimp (~/.config/Gimp/2.10/plugins/)

Make Indexprint.py executable

Now we have to make a modification to an Indexprint file.
Open the directory indexprint
Inside these directory you will find gui.py, open it (double click in file manager)

About line 32 you see version history. Just add after the ''' the following or add before import math on a new line:
- import os
- import sys
You can save and close the file now.

In the old python it was not necessary to add these two lines.

Starting Gimp you will see Indexprint in the File menu. You can start Indexprint now.

As far as I know there is a bug with pyexiv2: pyexiv2 must be installed but.... fortunatly Indexprint runs for me without pyexiv2 installed. But you are be warned.


Installing pyexiv2:
For pyexiv2 we have first to install
- libboost-python v1.46.1
- libexiv2-11
but I haven't found these old packages. So installing pyexiv2 stucks.

After installing these two packages you can install pyexiv2.
- wget http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/universe/p/pyexiv2/python-pyexiv2_0.3.2-1_amd64.deb

and install pyexiv2
- sudo dpkg -i *.deb

Happy Gimping

3
Stel je vragen! / GIMP heeft geen Python v2 ondersteuning meer
« Gepost op: 5 juli 2020, 15:13:49 »
Misschien hebben jullie het nog niet gemerkt maar in ieder geval vanaf Gimp 2.10.18 is er geen ondersteuning voor Python V2 meer. Dat is heel vervelend want dat betekent dat ineens een heleboel Python plugins (.py extensie) niet meer werken. De scripts doen het nog wel (.scm extensie). Ik wist alwel dat de ondersteuning van Python V2 weg zou vallen en Python V3 zou worden maar zo vlug.

Ik kwam hier achter omdat op een internationaal Gimp forum problemen waren met Indexprint die niet wilde draaien in Mint 20. Heel kort: v3.34 is met een relatief kleine ingreep draaiend te krijgen, V4 is einde oefening. Ik ben met V4 vele uren bezig geweest en het draait nog steeds niet.

Wat kun je er tegen doen. Nou de gimp-python bindings weer installeren en dat gaat als volgt:

Voor Linux: Ubuntu, Debian, Mint.
Installeer python 2.7
- sudo apt install python2.7

Installleer de volgende python packages
- sudo apt install python python-cairo python-gobject-2

Download de gimp-python packages
- wget http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/universe/p/pygtk/python-gtk2_2.24.0-6_amd64.deb
- wget http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/universe/g/gimp/gimp-python_2.10.8-2_amd64.deb

Installeer deze
- sudo dpkg -i *.deb

Voor Windows.
Heb hier geen oplossing voor.


Voor Indexprint V4 zijn er nog andere packages nodig en om deze geinstalleerd te krijgen moeten er nog wat bergen verzet worden.

Voorlopig advies voor Linux gebruikers. In de nieuwe LTS-en is Gimp meegeleverd zonder python v2 ondersteuning. Als je geen python plugins gebruikt is het geen probleem om over te stappen. Gebruik je ze wel dan kun je de python-gimp bindings installeren. Gebruik je Indexprint en andere plugins die gebruik maken van Glade2-bindings  blijf in Linux 18 zitten en stap nog niet over op de nieuwe LTS.

Voor windows gebruikers. Gebruik een oudere versie van Gimp. Mijn laatste informatie is dat v2.10.18 geen Python ondersteuning biedt, v2.10.14 in ieder geval nog wel.

Wordt vervolgd.

4
Stel je vragen! / GIMP op de Macbook werkt niet
« Gepost op: 28 oktober 2019, 10:00:47 »
Recent een bericht op GIMP Chat dat de nieuwste versie van GIMP 2.10.12 niet wil starten op de Macbook met Mojave 10.14.5. Hier kun je er meer over lezen, oplossingen zijn er ook: https://gimpchat.com/viewtopic.php?f=8&t=17531&sid=de0c8c3579ae4bdd6cffff1bf2c90d75

5
GIMP resources / Gimp 2.10 en verborgen features
« Gepost op: 26 april 2019, 18:37:13 »
Liep er zomaar tegenaan: Gimp heeft verborgen features. Hoe tover je deze tevoorschijn?

In Linux (windows):
1. Open terminal (command prompt)
2. start Gimp als volgt: gimp --show-playground (voor windows is het 'gimp-2.10' ipv gimp dacht ik)
3. onder Edit > Preferences > Playground (bewerken > voorkeuren > playground) vink de volgende tools aan:
   - N-Point Deformation tool en
   - Seamless Clone tool
4. start gimp opnieuw op

en heb plezier.

Let op!!
Deze tools zijn experimenteel en hebben de neiging om te crashen op de meest ongelukkige momenten.

edit:
bron: https://www.omgubuntu.co.uk/2018/05/gimp-2-10-ubuntu-download

6
Stel je vragen! / Windows 10 en Gimp 2.8.20
« Gepost op: 26 februari 2017, 17:12:09 »
Voor een ieder die Gimp v2.8.20 wilt installeren onder windows 10 is er (slecht) nieuws: http://www.gimpusers.com/forums/gimp-user/19209-announce-gimp-2-8-20-released#message85944. Helemaal aan het eind staan de problemen. Laat je er niet van weerhouden om deze versie te installeren. Draait het dan is het oke zoniet dan nog eventjes wachten of een oudere release gebruiken.

7
GIMP resources / Een nieuw Gimp forum
« Gepost op: 26 februari 2017, 17:06:02 »
Kwam dit forum (http://bakon.ca/gimplearn/) tegen op Gimpchat. Weer een bron van info erbij.

Lees vooral eens de scm-scripts en pyhon-fu-scripts: zeer waardevol.

8
GIMP resources / Nog meer vrije True Type letterfonts voor Gimp
« Gepost op: 26 februari 2017, 16:48:47 »
Zat weer eens Gimpchat door te nemen en kwam dit topic tegen: een heleboel sites met allemaal True Type letterfonts voor gebruik met Gimp: http://gimpchat.com/viewtopic.php?f=12&t=78.

9
GIMP resources / Gimp 2.9 released door Partha
« Gepost op: 25 juli 2016, 20:19:29 »
Op Gimpchat is de nieuwe Gimp release 2.9, voor zowel windows als MAC, aangekondigd van Partha. Dit is de link naar Gimpchat. Daarin staat de link naar Partha's site alwaar je zijn release kunt downloaden.

http://gimpchat.com/viewtopic.php?f=7&t=14233&sid=0fa9421ec35618babfdce315bd5173f1

Let op. Gimp 2.9 is een experimentele uitvoering, de wegbereider naar de volgende stabiele release van Gimp.
Heb je problemen met deze release neem dan contact op met Parhta hij zal je vrijwel onmiddelijk helpen (eigen ervaring  ;D)

10
Werken met andere grafische opensource software / 3D tekst met Blender
« Gepost op: 31 januari 2015, 17:31:41 »
Dit is in bewerking niet op reageren.

Je kunt het lezen, printen en downloaden maar wat er vandaag staat kan morgen weer veranderd zijn.
De Forumbeheerders

======================================================

Blender en Gimp

wijzigingen door PKHG 2009-01-08 leendert de plaatjes! 2009-0-12-

In deze tutorial hebben we 2 programma´s nodig. Gimp, natuurlijk, en Blender 3D. Download Blender vanaf: http://www.blender.org/


Uitleg notatie

Met [Een random Toets] wordt de toets Een random Toets bedoeld.
Met {"Zomer een Menu"} wordt een menukeuze aangeduid.

3D typograpy

In deze tutorial zal ik d.m.v. plaatjes en tekst uitleggen hoe we 3D typography gaan maken.
Het is heel makkelijk.

het begin
1. Start blender.
2. Druk op [A] en dan op [Delete]. Nu is je veld leeg.
3. Druk op [Spatie] en dan op {add}>{text}.

De Tekst
1. Ga nu naar de "edit mode" door op [tab] te drukken. Nu heb je on-screen text bewerking.
2. Wijzig de tekt naar je wens.
3. Ga nu terug naar de object mode weer [tab] drukken.
4. vul nu in het veld zoals hieronder je gewenste opties in. zoals hieronder



De Camera
1. Druk nu op [Spatie] en dan op {add}{camera}.
2. Druk op [Spatie] en verplaats de camera naar het middelpunt van de tekst en dan iets om hoog.



De Lamp
1. Ga naar [statie]{add}{lamp}{lamp}.
2. Verplaats deze naar het beginpunt van de camera



De Scčne
1. Druk nu op [F10]
2. Druk op HD en op "png"
3. Druk nu op RGBA, alles zoals hieronder:



Render
1. Druk nu op [F12] om te renderen.
2. Er komt een nieuw venster. als hij klaar is kun je dit gewoon sluiten
3. Staat de tekst er niet helemaal op? verplaats de camera verder naar boven!

Opslaan
1. Ga nu naar save rendered image om het op te slaan.



2. selecteer waar.

De uitkomst:




11
Werken met andere grafische opensource software / Blender lessen
« Gepost op: 31 januari 2015, 17:19:41 »
Hele goede Nederlandstalige lessen om de basis van Blender te leren. U wordt doorgelinkt naar een andere site: http://www.blendercourse.com/Dutch.aspx

12
Allerlei (tekst)effecten met GIMP / Brandende tekst
« Gepost op: 24 januari 2015, 19:14:16 »
Deze tutorial is in bewerking, niet op reageren

Je kunt het lezen, printen en downloaden maar wat er vandaag staat kan morgen weer veranderd zijn.
De Forumbeheerders

================================================

Het maken van Brandende tekst

Vertaald door: Leendert
Origineel door: devvv
Op dit werk geldt de volgende licentie: Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.0 Austria.


Er zijn veel verschillende manieren om brandende tekst te maken, maar geloof me, geen andere ziet er zo mooi en echt uit als deze. Natuurlijk kost het misschien wel wat meer inspanning om het zo mooi te krijgen. Ik wil je laten zien hoe je dit maakt met GIMP.

1. Open een nieuwe afbeelding van 420 x 200px (of wat je zelf wilt). Vul de achtergrond met zwart. Plaats een witte tekst op een nieuwe laag. (dik lettertype, grootte: 5).



2. Ga naar: "Laag -> Neerwaarts samenvoegen ".
3. Nu gaan we de vlammen maken. Gebruik het Smeer gereedschap met de volgende instellingen:



4. Zoom in tot 200%. Begin met de eerste letter, houd je linker muisknop ingedrukt en smeer langs de randen van deze letter. De letter moet grijzig worden. Werk niet te precies, het moet er niet "netjes" uit gaan zien.



5. Maak nu vlam-achtige bewegingen omhoog:



6. Doe dit met alle letters:



We zijn bijna klaar, we passen alleen nog de kleuren aan zodat het op vlammen gaat lijken:

Kleuren -> Kleurbalans
Gebruik de volgende instellingen:
Donkere kleuren:
  • +100
  • +30
  • -30

Klik OK, en ga opnieuw naar Kleurbalans.

Middenkleuren
  • +100
  • +30
  • -30

Klik OK, en ga opnieuw naar Kleurbalans.

Lichtere kleuren:
  • +100
  • 0
  • -100

Klik OK.




Andere mogelijkheid!

Of een script gebruiken dat dat automatisch voor je doet: 

13
Script-Fu/Python-Fu / Python-fu
« Gepost op: 22 januari 2015, 21:27:10 »
Deze tutorial is in bewerking, niet op reageren

Je kunt het lezen, printen en downloaden maar wat er vandaag staat kan morgen weer veranderd zijn.
De Forumbeheerders

================================================

Python Fu kan veel meer dan Script Fu.

Gemaakt door: PKHG

Python

Python is een zeer uitgebreide programmeertaal (eigenlijk scripttaal) die gratis (onder een opensource licentie) te downloaden is. In Gimp kan je deze scripttaal gebruiken om handige plug-ins mee te maken. In Gimp wordt dit Python-Fu genoemd.

Voor meer info over Python-Fu (ook wel GIMP-Python), lees de (engelse) documentatie: http://www.gimp.org/docs/python/index.html

------------------------------------------------------
Lijst van plug-ins

PythonFuCreateImage hier laat ik zien hoe het maken van een nieuwe plaatje comfortabler met Python Fu zou kunnen zijn.

Voorbeeld met plaatjes: een nieuw plaatje met PythonFuCreateImage openen
Het 'bestand -> nieuw' van Gimp werkt maar men kan het toch aanpassen voor meer gemak, bijvoorbeeld meteen maar meerdere lagen in je nieuwe plaatje (en wat je later maar wilt knutsel je erbij!)
Oproep gaat bijvoorbeeld  zo:



En dan maar kiezen.



===============================

Startpagina voor Python-Fu
  • Waar moet een PythonFu plug-in komen te staan?
  • PythonRegister hoe registreer ik een PythonFu functie? Met voorbeeld!
  • TypeWriter een script om een tekst in een font in lagen af te leveren om als een geanimeerde GIF op te slaan
  • ColorToAlpha indien je in alle lagen EEN kleur in transparant wilt wijzigen, dan helpt dit PythonFu script!
  • DeleteSelection naar aanleiding van ColorToAlpha is het dit script ontstaan!

-----------------------------------------------------
Waar moet een PythonFu plug-in komen te staan?

Dat is per PC anders en daarom deze werkwijze.

Kies een geschikte naam voor de plug-in. Stel je hebt een plug-in met naam ditofdat.py. De extensie .py is nodig.
 
Hier bij ons, is dat ongeveer zo:

(:source lang="Python" linenum:)
  • !/usr/bin/env python
  • -*- coding: utf-8 -*-
from gimpfu import *
  • en hieronder dan de rest
(:sourceend:) Zie je net hierboven onderaan rechts het schakelvlak voor kopiëren, namelijk: [Get code]?!

En dan werk je zo:
  • Haal de code en sla hem op als b.v. ditofdat.py (ditofdat dus netjes passender kiezen!).
  • Activeer Gimp en klik Bewerken -> Voorkeuren -> Mappen-> Plug-in.
  • Lees af, waar jouw Gimp plug-ins ziet (een van de mogelijkheden voldoet, indien er meerdere zijn)
  • Zet ditofdat.py dus op DIE net gevonden plaats!
  • Start Gimp opnieuw
  • Het plugin is dan te vinden waar in register '<Image>/dit is de plaats' af te lezen is.

Linux opmerking: De plug-in dient ook nog uitvoerbaar gemaakt te worden.

----------------------------------------------------

PythonRegister hoe registreer ik een PythonFu functie?

....

14
Script-Fu/Python-Fu / HDR Effect
« Gepost op: 22 januari 2015, 21:18:58 »
Geef je foto/afbeelding een nep HDR effect.

Gemaakt door: The wolflord
Verbeterd door: PKHG, Sullock Enzlin


Op http://gimpology.com/submission/view/fake_hdr_look_in_gimp staat de Engelse versie met Python-fu. Zoeken op de registry leverde op dat er ook een Script-fu van bestaat, deze doet exact hetzelfde als de tutorial op gimpology.com.

Klik op de link om het Script-fu te downloaden: http://registry.gimp.org/files/Fake%20HDR%20effect%20script-fu-v0.2.zip.

Ga naar de map waar je Gimp hebt geďnstalleerd (op Windows standaard) C:\Program Files\GIMP-2.0 en ga vervolgens verder door naar share\gimp\2.0\scripts. Hier zet je het gedownloade bestand in.

Start (opnieuw) gimp op. Als het goed is vind je in het Script-fu menu het fake HDR effect terug.

Script-Fu > Enhance >
    Fake HDR effect plus...
    Fake HDR effect...

Klik op Fake HDR effect... voor het effect en op Fake HDR effect plus... voor het effect met wat extra instellingen.
Voor je dit effect doet raad ik je aan om eerst "kleur > automatisch > wit balans" te doen. Dit verbeterd het effect!

Tip: Wanneer het effect er teveel is en het plaatje er dus nep uitziet dan kun je de oude foto en de nieuwe foto boven elkaar leggen (allebei in een andere laag). Vervolgensmaak je de bovenste laag transparant.

Een paar voorbeeldjes van het effect (meest linkse foto is normaal, naar rechts toe krijg je een sterker effect van HDR fake effect):



653-2 655-3 657-4

659-5 661-6 663-7

665-8 667-9 669-10

15
Animaties maken in GIMP / Rollende Box
« Gepost op: 18 januari 2015, 11:30:42 »
Deze tutorial is in bewerking, niet op reageren

Je kunt het lezen, printen en downloaden maar wat er vandaag staat kan morgen weer veranderd zijn.
De Forumbeheerders

================================================
Rollende box

Gemaakt door: Toppertje
Verbeterd door: --
Origineel door: --


Met deze tutorial ga ik jullie leren om redelijk simpel de basis van GIMP Animation Package (GAP) te leren, doormiddel van een bewegende GIF-animatie te maken. Mogelijk moet je ook wat basisvaardigheden van GIMP kennen om deze tutorial te maken.
Wat gaan we maken



En wat heb je nodig:
GIMP Gap 2.4 (Werkt ook in GIMP 2.6) voor windows is direct te downloaden via deze link: Klik hier!


Stap 1

Open een nieuw bestand van 600 x 400 pixels.


Stap 2

Maak hierin een rechthoekige selectie van 150 x 100 pixels:



Bij mij is de achtergrond transparant, maar het maakt niks uit, deze mag ook wit zijn (Wit of transparant is het makkelijkste).

De kleur mag je zelf kiezen, wil je precies deze tutorial volgen, ik heb deze kleur gebruikt: e35252.



Stap 3

Met de rechthoekige selectie nogsteeds actief, doe je dit:
Laag > Laag automatisch bijsnijden,
Selecteer > Niets,
Bewerken > Knippen,
Laag > Niewe laag,
Bewerken > Plakken,
Laag > Laag verankeren.

Nu hebben we de selectie in het midden van de afbeelding geplaatst.

Tip: Sla ook deze Box op, deze heb je nodig in het vervolg van deze tutorial, ik sla hem op als Box1.


Stap 4

Open nu een nieuw bestand van weer 600 x 400 pixels en noem het Background_000001.xcf en sla het op.


Stap 5

Doe nu in die afbeelding (Background_000001.xcf) Video > Duplicate Frames. Er komt nu een nieuw schermpje tevoorschijn, Zet hierin N Times op 19 en klik op Ok:



Dit zal ons 20 frames geven voor de animatie. Ook zou je 10 of 100 frames kunnen gebruiken, hoe meer frames, hoe vloeiender je beweging die je wilt maken en hoe groter de uiteindelijke bestandsgroote.


Stap 6
Doe nu: Video > Move Path. Het volgende scherm verschijnt:



Zet eerst de Instant Apply (A) aan. Hiermee kun je zien wat je aan het doen bent het preview-venster. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat in de Source Image / Layer (B) dat de rode doos die je in stap 2 hebt gemaakt nu is geselecteerd. Zet de stepmode (C) op Geen. Zet vervolgens Handle (D) op Center. Dan nu de X en Y waardes (E) oftewel de beginpositie van onze box, zet X op -75 en Y op 200. Druk nu op Add Point en ga naar de volgende stap.

A tot en met F is de volgorde die je moet aanhouden. Hieronder zal ik elke stap met tekst beschrijven. Beredeneerd vanuit bovenstaande afbeelding.


Stap 7

Je ziet nu dat het schermpje hetzelfde blijft maar dat er wat veranderd, zie onderstaande afbeelding:



Nu voeg je de tweede X en Y positie (A) in. X zet je op 675 en Y laat je staan op 200. Klik nu op Anim Preview (B) en ga door naar de volgende stap.

A en B is weer de volgorde die je moet aanhouden.


Stap 8

Er verschijnt nu een nieuw schermpje:



Vink hierin de Exact Object On Frames aan, en klik op Ok.


Stap 9

Hij gaat nu bezig met een aantal dingen, wacht totdat het volgende schermpje verschijnt:



Druk op Afspelen en je kunt zien hoe het geworden is, zonder dat het al het definitieve plaatje is. Pas als je in het venster van stap 7 op Ok klikt is de animatie definitief.

Je zou hem dan nog wel kunnen schalen etc.

Eventueel kun je voor het opslaan (Als animatie) dit nog even doen Filters > Animatie > Optimalizeren (Voor GIF).

Pagina's: [1] 2 3 ... 6