Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - admin

Pagina's: [1] 2 3 ... 6
1
Over de site / Website verhuisd!
« Gepost op: 9 februari 2019, 08:51:22 »
Vannacht is deze website verhuisd naar een andere server.

De website draaide al meer dan 10 jaar op een server van iemand die daarmee deze site 'sponsorde' .
Maar Dutchgimpers was na al die jaren nog maar de enige website die daar gehost werd.
Dus nu is de site verhuisd naar een door mij betaalde webhosting.

Ik hoop dat alles nog werkt, zo niet dan kun je het melden dit topic of een mail sturen naar het info mailadres van dutchgimpers.nl.

3
Showcase / Fotobewerking trucjes
« Gepost op: 16 januari 2016, 19:22:30 »
Ik ben de laatste dagen een beetje aan het spelen met de LAB kleurruimte.
Je kunt er leuke dingen mee doen.
Het voordeel van LAB in tegenstelling tot RGB is dat de belichting gescheiden van de kleuren in een apart kanaal zit.
Je kunt dus met de curves tool kleuraanpassingen doen zonder dat dit gevolgen heeft voor de belichting.

In een paar klikken maak je bijvoorbeeld een rode auto groen:




4
Wedstrijden en projecten / Gezocht: Je beste GIMP creaties
« Gepost op: 7 januari 2016, 16:59:38 »
Op de nieuwe lay-out van de site komt bovenin een balk waarin wordt getoond wat je zoal met GIMP kan maken.
Het wordt iets als dit: http://smoothdivscroll.com/#quickdemo

Dit zijn de beste plaatjes die gemaakt zijn door de leden van deze website.
Als je wilt dat jou werk hier ook te bewonderen is, kun je in dit topic je mooiste plaatjes posten.

De plaatjes moeten voldoen aan deze vereisten:
- Precies 250 pixels hoog.
- Maximaal 500 pixels breed.
- Gebruik geen materiaal waar copyright op zit.

5
Over de site / DutchGIMPers op de smartphone
« Gepost op: 6 januari 2016, 15:24:10 »
De huidige lay-out van DutchGIMPers werkt erg slecht op kleine schermen (bijvoorbeeld smartphones) en schermen met een hele hoge resolutie (4K).

Ik heb een nieuw thema geïnstalleerd die wel goed werkt op smartphones en dergelijke
Als je ingelogd bent kun je nu al het nieuwe thema instellen.

Dit kun je doen door op onderstaande pagina, bovenin het "huidige thema" te wijzigen naar "DG Modern":
http://www.dutchgimpers.nl/index.php?action=profile;area=theme;u=1

Hij is nog niet helemaal klaar.
Dus als je foutjes vind, iets mist of gewoon tips hebt kun je dit gelijk melden in dit topic.

6
Huiskamer / GIMP vertaling voorstellen
« Gepost op: 16 mei 2012, 09:31:01 »
Heeft iemand een idee:

Citaat
Een goede vertaling van (brush) dynamic(s) is van harte welkom. Momenteel is het  penseeldynamiek(en)... niet heel fraai.

   — Wouter

7
Getest met: GIMP 2.6

In deze tutorial laat ik een methode zien waarmee je de kleuren kan versterken van foto's die je op een grijze dag gemaakt hebt. Bijvoorbeeld met zware bewolking of mist, deze situaties leveren meestal saaie grijze foto's op.
Ik gebruik het LAB kleurmodel om de kleuren te versterken. Dit levert mooie natuurgetrouwe resultaten op (meestal beter dan de verzadiging verhogen).

Wat is het LAB kleurmodel?
De meest bekende kleurmodellen zijn RGB en CMYK
RGB wordt gebruikt om afbeeldingen op een scherm te tonen. In GIMP werk je standaard met dit kleurmodel. RGB bestaat uit drie kanalen: Rood, groen en blauw.
CMYK wordt gebruikt door bijvoorbeeld printers. Vandaar dus dat in kleurenprinters de volgende catridges gaan: Cyan, Magenta, Yellow en Key (zwart).
De kanalen in de kleurruimtes worden dus gebruikt om kleuren samen te stellen.

Het LAB kleurmodel bestaat uit drie kanalen:
L (luminance): Helderheid (lichtsterkte)
A: Rood en groen
B: Geel en blauw

Interessant van het LAB kleurmodel is dat de belichting in een apart kanaal zit.
Je kunt dus veel beter met belichtingen spelen zonder dat er andere details verloren gaan.

Uitgebreide informatie over het LAB kleurmodel vind je, als je hier interesse in hebt, hier: http://pics.idemdito.org/fysica/kleur/lab.htm

Laten we beginnen:

1. Open de foto in GIMP.
2. Dupliceer de laag -> Laag dupliceren.



3. We gaan de foto 'ontleden' naar het LAB kleurmodel.
Ga naar: Kleuren -> Componenten -> Ontleden
Het venster 'ontleden' verschijnt, neem de volgende instellingen, en klik daarna op 'OK':



4. Er wordt een nieuwe afbeelding geopend met daarin 3 lagen (dit zijn de drie kanalen van het LAB kleurmodel).



5. Wat we gaan doen is het contrast van laag 'B' verhogen, zorg dus dat deze laag (de onderste)  geselecteerd is in het venster lagen.
Ga daarna naar: Kleuren -> Curves.
Het venster 'Curves' verschijnt.
Het is de bedoeling dat je hier een 'S-Curve' maakt.
Dus de lijn rechts beneden een stukje naar beneden trekken, en rechtsboven een stukje naar boven (hoe extremer je dit doet, hoe extremer de kleuren uiteindelijk worden).
Belangrijk is wel dat de lijn precies door het midden gaat, anders kun je een vreemde kleurzweem krijgen in het resultaat.



Klik op 'OK'

6. Doe stap 5 ook voor de 'A' laag (selecteer dus de laag 'A' in plaats van 'B').

7. En tenslotte ook voor de 'L' laag.

8. Wat ook een bekende truc is om een foto te verscherpen is alleen het 'L' kanaal van het LAB kleurmodel te verscherpen. Dit levert een hele mooie subtiele verscherping op.

We hebben nog de 'L' laag geselecteerd (door stap 7).
Ga nu naar: Filters -> Verscherpen -> Onscherp Masker

Ik ben nu bezig met een plaatje voor het web (afbeelding die ik geopend heb is geschaald naar 650px breed). Meestal neem ik dan de volgende instellingen (dit levert een mooie subtiele verscherping op, zonder harde lijnen te krijgen).
Als ik meer of minder wil verscherpen pas ik de hoeveelheid aan.
Ik neem nu dus deze instellingen:



9. We zijn nu klaar, en gaan de oorspronkelijke afbeelding opnieuw 'samenstellen'.
Ga naar: Kleuren -> Componenten -> Opnieuw samenstellen.
Je kunt nu de afbeelding met de 'LAB lagen' sluiten, opslaan is niet nodig.

Je ziet nu dat de kleuren op onze gedupliceerde laag veel beter zijn geworden, en de afbeelding is ook mooi verscherpt:



10. Wat je nu nog eventueel kan doen is spelen met de dekking van de bovenste laag.

En wat ik zelf ook vaak mooi vind is de bovenste laag de modus 'overheen leggen' geven (meestal doe ik de dekking van de laag dan wel omlaag, bijvoorbeeld 70%).
Dit zorgt voor een foto met veel contrast (is niet altijd mooier).
In veel gevallen kunnen de donkere kleuren in de foto bij de modus 'overheen leggen' te donker worden. In dat geval maak ik de donkere kleuren dmv Curves iets lichter.

Voor:


Na:


Ander voorbeeld:

Voor:


Na:

8
Fotobewerking met GIMP / Vervang kleuren in een foto (kleuren draaien)
« Gepost op: 8 mei 2012, 22:10:21 »
Getest met: GIMP 2.6

In deze tutorial ga ik jullie laten zien hoe je met de functie 'Kleuren draaien' heel eenvoudig kleuren kan aanpassen van 'objecten' in een foto.

Dit is een andere methode dan beschreven in deze tutorial: http://www.dutchgimpers.nl/index.php/topic,1743.0.html
Deze methode (in de tutorial die je nu leest) is sneller, maar misschien wel foutgevoeliger (dus de kans is dat je achteraf meer moet bijwerken).

1. open de afbeelding in GIMP.

2. Dupliceer de laag (laag -> laag dupliceren). Op deze manier kunnen we later gebieden in de foto
waar het niet helemaal goed gaat makkelijk herstellen.
Zorg dat deze laag een alfakanaal heeft:
Rechts klik op de bovenste laag in het venster 'Lagen', en kies in het menu wat verschijnt voor 'Alfakanaal toevoegen.

3. maak een snelle selectie met het vrije selectie gereedschap (dit hoeft niet perse, maar het voorkomt dat kleuren gebieden in de foto aangepast worden waar we het niet willen).



4. Ga naar: Kleuren -> projecties -> kleuren draaien

Het volgende venster verschijnt:



5. je ziet twee kleuren cirkels. in de bovenste geef je aan welk kleurenbereik je wilt vervangen, en in de onderste cirkel door welke kleuren.
Je kunt dit doen door met je muis de pijlen te 'draaien'.
In het plaatje links onder zie je gelijk het resultaat.

Zoals je ziet in het bovenste plaatje kies ik ervoor om de rood/bruine kleuren te vervangen door paarse kleuren.

Klik op 'OK' als je tevreden bent.

Het resultaat:



6. Als je nu inzoomt zie je dat het niet overal helemaal goed gegaan is.
Ook om de koe heen zijn er pixels paars geworden.
Gelukkig is dit eenvoudig op te lossen omdat we werken op een gedupliceerde laag.
We kunnen hier dus met de gum overheen gaan en het paars verdwijnt.



9
Showcase / Experimentjes Leendert
« Gepost op: 7 mei 2012, 22:06:11 »
Omdat ik best wel eens wat experimenteer met GIMP, en dat meestal niet de moeite vind om online te zetten dit topic.
Verwacht hier dus een hoop zooi in de toekomst ;)

Ter leering ende vermeack!

Om te beginnen:
Ik zat net even te testen met deze tutorial: http://www.dutchgimpers.nl/index.php/topic,1750.0.html
Met deze techniek kun je best leuke dingetjes maken.
Ik dacht aan een muur die als een gordijn open gaat en waarachter je een landschap ziet.
Dus snel drie plaatjes gezocht: gordijnen, muur en landschap.
Hier een concept (dit is niet serieus bedoelt, alleen om even snel het idee te testen)



Het gedeelte van de muur en de gordijnen werkt erg goed (en super eenvoudig).... alleen jammer dat het in dit geval een bloemetjes gordijn is  ;D

Op deze manier kun je bijvoorbeeld ook heel eenvoudig een gezicht van steen maken...

10
Allerlei (tekst)effecten met GIMP / Chromen tekst
« Gepost op: 7 mei 2012, 21:16:49 »
Deze tutorial heb ik niet zelf geschreven.
De orginele versie is geschreven door devvv, gimpusers.com (29. Aug 2006 13:35)
Vertaald door: Nineveh.
Screenshots: Leendert

Getest met: GIMP 2.6

In de volgende tutorial gaan we een blauw oplichtende chromen tekst maken.

1. Open een afbeelding van 600 bij 200 px met als achtergrondkleur #505050.

2. Selecteer de text tool en type het woord "LIGHT" met een font grootte van 150 punten en een kleur #828282.

Ga dan naar de tabblad “lagen”

3. Rechtsklik op de tekstlaag en kies voor de optie “Text to selectie”. Ga dan met deze selectie naar het tabblad “kanalen”. We bereiden nu de laaginformatie voor op nu volgende lichteffect met het filter Bumpmappen.

Maak een nieuw kanaal. Noem die “diepte”. Kies “Inititaliseren uit selectie” Ga dan naar "Selecteren -> None.

4.Bewerk het nu met: Filters / Vervagen / Gaussiaans vervagen. Doe dat 4 keer. De eerste keer met waarde 8, daarna met 5 dan met 2 en tenslotte met 1.



5.Ga naar het dialoogvenster "Dialogen" en klik op het oogje voor het door ons gemaakt kanaal, het oogje verdwijnt, Ga dan naar het Dialoogvenste "Lagen" en klik op de tekstlaag.

Kies nu in menu lagen voor “laag naar afbeeldingsgrootte”. Alleen met deze stap kun je direct de kanalen laag (zoals onderaan beschreven) gebruiken.

Bewerk het nu met: Filters / Licht en Schaduw / Lichteffecten. Hier maken we twee lichten aan. Ga met onderstaande waarden verder.

Tabblad bumpprojectie. Hier kies je voor in de kanalen gemaakt laag “Lagen” een hoogte van 0,04.

Tabblad Materiaal: Gloeien: 0,6 Helderheid: 0,5 Glans: 1 Opgepoetst: 27

Tabblad Licht

Licht 1:

    Type: Directioneel
    Kleur: #ffffff
    Richting: X: 0, Y: -1, Z: 1
    Intensiteit: 1

Licht 2:

    Type: Punt
    Kleur: #2d1fe3
    Directioneel: X: 0 Y: 1,30, Z: 0
    Intensiteit: 2



6.Ga naar Kleuren / Curves. en stel de curve als volgt in:



7.Bewerk het nu met: Filters /Licht en Schaduw / Drop Shadow.

    Verspringings waarde X/Y: 2
    Vervagings radius: 15
    Ondoorzichtigheid: 75

We zijn klaar! Ons resultaat:


Dit werk kent een Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.0 License.

11
Allerlei (tekst)effecten met GIMP / Plastic tekst
« Gepost op: 7 mei 2012, 21:08:11 »
Dit is een vertaling van een gedeelte van deze tutorial (met toestemming): "Smelting text / Creating blood text" op gimpusers.com
Vertaald door: Leendert

Getest met GIMP 2.6

1. Open een nieuwe afbeelding, de grootte maakt niet veel uit.

2. Selecteer het tekstgereedschap, type met grote letters en een vet lettertype een woord, kies zelf welke kleur je wilt.



3. Ga naar: Laag -> Nieuwe Laag, Laag -> Neerwaarts samenvoegen, Laag -> Dupliceren.

4. Open het dialoogvenster "Lagen", en vink het vakje achter "Koppelen" aan.

5. Rechtsklik op de bovenste laag, en kies in het menu dat verschijnt "Alpha naar selectie".

6. Open het dialoogvenster "kanalen", onderin dat venster zie je wat knopjes, druk op het knopje om een nieuw kanaal toe te voegen.

7. Geef als naam: mijnkanaal en vink "initialiseren van selectie" aan.

8. Seleceteer het gemaakte kanaal in het dialoogvenster kanalen.

9. Ga naar "Selecteren -> None"

10. Ga naar: "Filters -> Vervagen -> Gausiaans vervagen", vervaag met 10

11. Voer de volgende stap nog een paar keer uit: een keer met 6, een keer met 3 en een keer met 1.



12. Ga nu weer naar het dialoogvenster "Kanalen", en klik op het oogje voor het kanaal "mijnkanaal", het oogje verdwijnt.

13. Ga nu naar het dialoogvenster "Lagen" en klik daar op de bovenste laag.

14. Stel nu de voorgrondkleur in op #818181 en ga naar: Bewerken -> Vullen met VG-Kleur, de tekst wordt grijs.

15. Ga nu naar Filters -> Licht en Schaduw -> Lichteffecten.

16. Ga naar het tabblad "Bumpprojectie", vink "Bumprojectie" aan en kies bij "Bumpmap image" het kanaal "mijnkanaal", stel de maximumumhoogte in op 0,5.

17. ga naar het tabblad "materiaal" en vul deze in met de volgende gegevens:



18. Ga naar het tabblad "Licht" en zorg dat onder "lichtinstellingen": "licht 1" geselecteerd is.

Vul de andere gegevens als volgt in:



19. Selecteer daarna in het zelde tabbald onder "Lichtinstellingen:" "licht 2".

Vul nu de gegevens als volgt in:



Klik op OK. Het ziet er nu al leuk uit, een mooie metalen effect, maar wij willen juist een plastikeffect maken.:



20. Ga nu naar "Filters -> Vervagen -> Gausiaans vervagen", vervaag met 2 en klik op OK, herhaal deze stap 3 keer. 21. We zorgen alleen nog dat de tekst de gekozen kleur krijgt. Open het dialoogvenster "Lagen" en selecteer de bovenste laag. Zet de modus op "Hard licht".

We zijn klaar:



12
Allerlei (tekst)effecten met GIMP / Een ballon maken in GIMP
« Gepost op: 5 mei 2012, 22:22:17 »
Getest met: GIMP 2.6

We maken een ballon met een simpele lucht als achtergrond.

1. Open een lege afbeelding van 400 bij 400 pixels.

2. We maken eerst een simpele lucht als achtergrond: Stel de voorgrondkleur in op een lichte blauw en ga naar: "Bewerken" -> "Vullen met VG-kleur". Ga vervolgens naar: "Laag" -> "Nieuwe laag" (druk op OK in het venstertje dat verschijnt). Ga dan naar: "Filters" -> "Renderen" -> "Wolken" -> "Solid Noise" en druk op OK in het venster dat verschijnt. Open het dialoogvenster Lagen en zet de modus van de bovenste laag op "Zacht licht".

Onze achtergrond:



3. We maken nu een laag die als basis van de ballon gaat dienen: Stel de voorgrondleur in op rood. Ga naar: "Laag" -> "Nieuwe Laag". Ga naar: "Bewerken" -> "Vullen met VG-Kleur". Neem het tekstgereedschap en typ een woord met grote witte letters in het midden van de afbeelding. Ga daarna naar: "Laag" -> "Neerwaarts samenvoegen".



4. We gaan de net gemaakte laag projecteren op een bol: Ga naar: "Filters" -> "Projecties" -> "Projecteer op object".

Stel op het tabblad opties in: Projecteren op: Bol Vink aan: Transparante achtergrond Zorg dat "Bronafbeelding herhalen" en "Nieuwe afbeelding maken" niet aangevinkt staan!

Klik daarna op OK.

We hebben nu een rode bol met het woord GIMP erop:



5. Maar het is nog geen ballonvorm. Daar gaan we in deze stap voor zorgen: Ga naar: "Filters" -> "Vervormingen" -> "Curve Bend". Selecteer "Onderste" onder "Krome voor rand". Pak vervolgens de lijn in het midden beet en schuif naar de lijn eronder:



Klik vervolgens op OK.

6. We maken het geheel nog af met een paar kleine dingetjes: - Ga naar: "Laag" -> "laag schalen". Stel de breedte in op 300px en klik op OK. - Schuif de ballon dmv de Move tool naar de rechter bovenhoek.



- Neem de "Rotate Tool" (gereedschap om te draaien, shift + R) en draai de ballon een stukje schuin naar de rechter buitenkant.

- Om het af te maken heb ik met de pentool nog een draadje onder de ballon getekent. Waarna ik hiervan dmv de optie "Pad naar lijn" een simpel wit draadje gemaakt hebt.

het resultaat:


13
Getest met: GIMP 2.6

In dit artikel ga ik uitleggen hoe je door middel van het filter 'Verplaatsen' heel realistisch een object in een foto een andere texture (textuur) kan geven.
In dit artikel ga ik een appel van klei maken!



Op internet kun je voor heel veel materialen textures vinden, zoek op google met bijvoorbeeld 'free textures'.
In dit artikel gebruik ik de volgende twee afbeeldingen:
Een appel: http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=download&id=251021
Een foto van een klei-muur (als texture): http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=download&id=902609

1. Open de foto waar het object op staat die je een andere texture wilt geven.
2. Dupliceer de achtergrond-laag (Laag -> Laag dupliceren).
Deze laag gaan we gebruiken om uiteindelijk de texture dezelfde schaduwen en lichten te geven als het orginele object.
3. Zet de gedupliceerde laag om naar grijswaarden ('Kleuren' -> 'Desatureren').
4.Geef de laag meer contrast door: 'Kleuren' -> 'Helderheid contrast' -> Allebei op 15 -> 'OK'.
5. Ga naar: 'Filters' -> 'Vervagen' -> 'Gaussiaans vervagen' -> Horizontaal en verticaal beide op 2px. -> 'Ok'.
6. Schakel nu het oogje voor deze laag uit in het dialoogvenster 'Lagen'. De laag wordt dan even verborgen, we hebben deze later pas weer nodig.
7. Selecteer in het dialoogvenster 'Lagen' de onderste laag en ga naar 'Bestand' -> 'Openen als laag'. Selecteer dan de afbeelding met de texture.
8. Omdat het filter 'Verplaatsen' alleen werkt als de laag met de texture even groot is als de afbeelding doen we nog even: 'Laag' -> 'Laag naar afbeeldingsgrootte'.

We hebben nu het volgende (controleer of de lagen kloppen):



9. Nu gaan we de truc doen met het filter 'Verplaatsen', Je zult dan zien dat de texture gevormd word naar het object.
Ga naar: 'Filters' -> 'Projecties' -> 'Verplaatsen'.
Neem voor de X en Y verplaatsing allebei '10'. En selecteer in de beide dropdownboxjes de achtergrondlaag.
Klik 'Ok'.
10. Je ziet dat de texture nog steeds over de gehele afbeelding ligt.
Selecteer nu dus weer de achtergrond laag in het dialoogvenster 'Lagen' en maak een selectie van het gewenste object.
Als je dit gedaan heb selecteer je weer de laag met de texture.
Ga daarna naar 'Selecteren' -> 'Inverteren'. Rechtsklik op de laag met de texture in het dialoogvenster 'Lagen' en kies in het snelmenu voor 'Snelmasker toevoegen'. Vul vervolgens de selectie met zwart en schakel het oogje voor de bovenste laag (via het dialoogvenster 'Lagen') weer in. En zet de modus van deze laag op 'Hard licht'.

We zijn klaar:


14
Fotobewerking met GIMP / Toning met monsters
« Gepost op: 5 mei 2012, 22:08:47 »
Getest met: GIMP 2.6

Vroeger moesten fotografen veel moeite doen om met allerlei chemicaliën speciale "kleurtonen" aan hun zwart/wit foto's toe te voegen. Tegenwoordig kan dat gelukkig veel makkelijker digitaal!

In dit artikel gaan we met behulp van de functie "Inkleuren met Monsters" en met monster-afbeeldingen (samples) van internet mooie kleurtonen aan onze zwart/wit foto's toevoegen.

Op deze pagina vind je een heleboel kleurtoon monsters, deze gaan we later in dit artikel ook gebruiken: http://soliton.vm.bytemark.co.uk/pub/cpt-city/erj/index.html

Als eerste moet je de foto die je wilt gaan bewerken openen in GIMP en deze omzetten naar zwart/wit. Voor het beste resultaat kun je dit met deze methode doen: Foto zwart/wit met kanaalmixer (zie dit artikel: http://www.dutchgimpers.nl/index.php/topic,1748.0.html)  Of anders op de snelle manier: Kleuren -> Desatureren.



Hierna moeten we één van de toning-afbeeldingen in GIMP openen die we kunnen downloaden van de eerder genoemde site.
Ik kies één van de "cyanotype-sodableach" tonen. Deze vind je in de categorie "Multiple colour/value tones". Klik daar op één van de afbeeldingen. er verschijnt dan een nieuwe webpagina met de afbeelding groter in beeld. klik dan met je rechter muisknop op die afbeelding en kies voor "Afbeelding opslaan".
Nu moet je deze openen in GIMP om te kunnen gebruiken als kleurtoon. Ga dus in GIMP naar "Bestand -> Openen" en zoek het net gedownloade bestand op. Ga daarna weer naar het venster met je geopende foto.

Ga daar naar "Kleuren -> projecties -> inkleuren met monsters". Het volgende venster verschijnt:



Selecteer in het lijstje "monster" rechts bovenin de kleurtoon. En klik dan onderaan op de knop "Kleurmonster ophalen". Je ziet de kleurmonster nu in de preview toegepast op je afbeelding.

In het rechter gedeelte van het scherm onder de afbeelding met het kleurmonster heb je een balk met twee schuifjes. Deze kun je verschuiven als je maar een gedeelte van het kleurmonster wilt gebruiken.

Als je tevreden ben klik je op "Toepassen", en zoiets is dan het resultaat:



Hier nog twee andere voorbeelden met kleurmonster van de genoemde website. De eerste is "cyanotype-sepia_01.png", deze vind je ook in de categorie "multiple colour/value tones". De tweede is "platinum_palladium_01", deze vind je in de categorie "Browns".

 

15
Getest met GIMP 2.6
Voor gevorderden

Een foto naar zwart/wit converteren naar zwart-wit is niet zo moeilijk (Menu: "Kleuren -> Desatureren" of Menu: "Afbeelding -> Modus -> Grijswaarden").
Maar met deze twee opties heb je zelf totaal geen invloed op het resultaat.
Als je echt zelf alle controle wilt hebben in het converteren naar zart/wit dan moet je aan de slag met kanalen en de kanaalmixer.
En in dit artikel leer je hier alles van! We beginnen met een stukje theorie, waarna we dit in de praktijk gaan brengen met GIMP.

Bij traditioneel zwart-wit fotograferen kun je kleurfilters gebruiken om het resultaat te beïnvloeden. Met de kleurenfilters kun je zorgen dat bepaalde kleuren lichter of donkerder worden weergeven op de (zwart/wit) foto.
Een kleurenfilter maakt de eigen kleur lichter (komt doordat het deze kleur niet doorlaat) en de tegenovergestelde kleur juist donkerder.

Kleurencirkel:



Bijvoorbeeld een rood filter maakt een blauwe lucht donkerder. Hiermee krijg je dan erg mooie luchten met veel contrast tussen de wolken en de lucht. Met een blauw filter wordt de blauwe lucht juist heel licht (blauw wordt niet doorgelaten) en zullen de wolken dus veel minder afsteken tegen de lucht.
Wat je traditioneel met kleurenfilters kan doen is precies wat je in je digitale studio met de kleurkanalen kan doen!

We gaan snel aan de slag in GIMP zodat het je hopelijk zo snel mogelijk duidelijk gaat worden.

Ik ga in GIMP de volgende foto openen, om met deze foto te laten zien hoe het werkt.



Het beste is om eerst eens rustig te gaan kijken hoe elke kanaal er apart uit ziet. Dan kun je beslissen welke kleurkanalen je wil gebruiken (met de kanaalmixer gaan we straks de kanalen mengen).

Om elk kanaal apart te kunnen gaan bekijken gaan we naar: Menu: Kleuren -> Componenten -> Ontleden.
Zorg in het venster dat verschijnt dat het "kleurmodel" op "RGB" staat en "Ontleden naar lagen" aangevinkt is. Klik dan op "OK".
Er wordt nu een nieuwe afbeelding geopend waarin de 3 kanalen uit de oorspronkelijke foto ontleed zijn naar 3 lagen.
In het venster "Lagen" (Ctrl + L) kun je nu met behulp van de oogjes elke laag apart gaan bekijken.

Dit is hoe elke laag van de voorbeeld foto er uit ziet:



Nu zien we inderdaad dat er in de laag van het rode kanaal het meeste contrast zit in de lucht. En in de laag van het blauwe kanaal het minste. Het groene kanaal zit er een beetje tussen in.
In dit geval vind ik de uitkomst van het rode kanaal wel erg mooi. De wolken steken mooi af tegen de lucht!
Het resultaat van het blauwe kanaal is niet echt mooi als je naar de lucht kijkt.
Het contrast in het riet, het kanaaltje en de molen is wel mooi (je ziet bijvoorbeeld veel beter het water tussen het riet glinsteren, terwijl je dit in het rode kanaal niet ziet) maar de mooie lucht is helemaal weg gevallen.
Het resultaat van het groene kanaal zit er een beetje tussen in. Erg middelmatig.

Wat ik zou willen is een combinatie van het rode kanaal en het blauwe kanaal:
Mooi contrast tussen de wolken en de lucht (rood kanaal) en het glinsterende water mooi afstekend tegen het riet (blauw kanaal).

Het wordt dus tijd om aan de slag te gaan met het kanaalmixer!
We kunnen deze afbeelding nu sluiten met het kruisje rechts bovenin.
We gaan nu namelijk de kleurenfoto converteren naar zwart/wit.

Ga in het venster met de oorspronkelijke kleurenfoto naar: Menu: Kleuren -> Componenten -> Kanaalmixer.



In dit venster gaat het allemaal gebeuren!
Het belangrijkste is dat je eerst het vinkje "monochroom" aanvinkt.
Daarna kun je gaan schuiven aan de balken van de rode, groene en blauwe kanalen.
Om de natuurlijke helderheid te behouden moeten de waardes van deze 3 kanalen opgeteld ongeveer 100 zijn.

Omdat ik graag het contrast in de lucht van het rode kanaal wil en het contrast in het riet en het water van het blauwe kanaal,
ga ik deze twee kanalen mengen.
Ik begin met: Rood 60, groen 0, blauw 40, en klik op "OK".
Maar ben ik niet nog niet tevreden met het contrast in de lucht en het contrast tussen het riet en het water.
Dus maak ik deze wijziging ongedaan en open ik weer het kanaalmixer. Ik ga de blauwe en rode kanalen nog meer opvoeren.
Om de natuurlijke helderheid te behouden ga ik met het groene kanaal in de min (om te zorgen dat de totale waarde toch op 100 komt).

Uiteindelijk ben ik tevreden met deze waardes:
Rood: 100
Groen: -60
Blauw: 60

In de afbeelding hieronder zie je in het midden het uiteindelijke resultaat. Het resultaat heeft een mooie lucht, mooi glinsterend water wat goed contrasteert met het riet. Ook de bomen in de horizon steken mooi af tegen de lucht.
Links zie je alleen het rode kanaal op 100 (en de rest op 0), rechts alleen het blauwe kanaal op 100.



Nu heb je een zwart/foto helemaal naar je eigen smaak! Je kunt deze eventueel nog verder bewerken Curves of nog wat verscherpen.

In sommige gevallen is het ook erg fraai om wat ruis toe te voegen aan de foto. Dit kan een erg mooi artistiek effect geven (bijvoorbeeld bij straatfotografie).

Ook kun je een zwart/wit foto een kleurtoon geven. Zie het artikel over Toning met monsters (http://www.dutchgimpers.nl/index.php/topic,1749.0.html).

Veel succes!

Op een website met enkele Photoshop artikelen vond ik een lijst met waardes voor de kanaalmixer waarmee je oude films zou kunnen imiteren (let op dat je wel monochroom aanvink!):



http://www.markushartel.com/tutorials/photoshop/channel-mixer-settings.html

Pagina's: [1] 2 3 ... 6