bijsnijden na roteren

• 11 Reacties
  • 378 Gelezen
Gepost op: 29 april 2019, 12:16:21
Ik heb uit een fotoalbum foto's gescanned die vaak scheef ingeplakt waren. Het roteren is geen probleem maar nu wil ik ze stuk voor stuk nog netjes uitknippen. De rechthoek waarmee ik dat doe staat echter nog in de stand van voor het roteren. Hoe krijg ik de rechthoek in de nieuwe stand van de foto?
« Laatst bewerkt op: 29 april 2019, 12:48:52 door jaapw »
Gepost op: 29 april 2019, 16:51:00
Als je de foto in de juiste stand geroteerd en gefixeerd heb  kun je met deze tool &bijsnijden; je foto bijsnijden.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 29 april 2019, 20:23:36
Dank je wel voor je reactie maar ik heb geen mesje bij mijn gereedschap, wel een vierkantje met een paar uitsteeksels met als verklaring: "Bijsnijden van randgebieden van afbeelding" Als dat hetzelfde is fixeer ik misschien niet want hoe gaat dat? Het viel me al op dat wanneer ik de geroteerde foto opsla met "exporteren als"  dat hij niet geroteerd is. Domme vraag misschien maar ik ben pas een paar dagen met gimp bezig. Ik heb eht ook met de schaar geprobeerd, de hoekpunten dmv een witte stop met elkaar verbinden. Maar daarna gebeurt er niets, ik krijg alleen een bewegende stippellijn te zien. Mis ik hier ook een basis handeling? Om de uitgevoerde handelingen "vast" te zetten druk ik constant op enter maar zonder resultaat.
Een dag later: Weer geprobeeerd, draaien gaat goed, heb op ok gedrukt, maar na het saven en opnieuw oproepen staat de foto nog gewoon scheef. Wat verzuim ik te doen? Wie kan mij helpen?

« Laatst bewerkt op: 30 april 2019, 09:53:11 door jaapw »
*

Offline FransR

• 1733
Gepost op: 30 april 2019, 11:32:51
Ja, dat mesje is in Gimp 2.10 verdwenen.
Eerst even een vraagje: zijn de foto's rechthoekig en mooi rechtop gezet?
In dat geval kun je met de rechthoek selectie (R) een selectie maken, die inverteren (Selecteren>inverteren) en dan met delete het overbodige wegknippen.
Als ze niet recht staan, dan kun je met het pad gereedschap (B) een  strak pad rondom de foto tekenen en dan enter indrukken. Dat geeft opnieuw een selectie die je moet onkeren en het overschot wegknippen.

Na het wegknippen zie je een witte achtergrond. Als je een andere achtergrond hebt dan kun je met het pipet die kleur overnemen en dan met het emmertje het zojuist weggeknipte vullen.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 30 april 2019, 13:00:21
De foto staat rechtop maar het canvas erachter staat nog scheef omdat dat niet met de foto is meegedraaid. Als ik nu knip krijg ik een rechthoek die even scheef staat als het canvas, ik wil de rechthoek ook rechtop hebben. De snijrechthoek volgt bij dus zowel voor als na het roteren altijd de contouren van het canvas en niet van de foto. En als ik de foto na het saven weer oproep staat hij weer in de oude stand scheef, dat is eigenlijk een ander probleem.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2019, 13:36:04 door jaapw »
Gepost op: 30 april 2019, 13:31:48
Citaat
Ja, dat mesje is in Gimp 2.10 verdwenen.

Mesje - afbeelding (icon) is verdwenen maar bestaat nog --- het is vervangen door een ander icon en noemt 'bijsnijden' in Gimp 2.10.10.
Zie afbeelding:

« Laatst bewerkt op: 30 april 2019, 13:37:07 door klokke »
Doet wel, ziet niet om.
*

Offline FransR

• 1733
Gepost op: 30 april 2019, 17:04:03
Ik denk dat je (onbewust?) met lagen werkt.
Als je de foto hebt gedraaid dan moet je in die laag  ook het bijsnijden doen.
Wat je wilt, dat kun je!
Gepost op: 30 april 2019, 17:46:27
Dat mesje  &bijsnijden; bestaat bij mij nog steeds ook in Gimp 2.10.8.

Het volgende is van invloed: bij voorkeuren -> interface -> icon thema heb ik legacy gekozen en niet color. Bij color verdwijnt het mesje en worden het twee winkelhaken.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 30 april 2019, 19:01:37
Voorlopig ben ik uit de brand. Je kunt zowel onder Beeld als onder Gereedschap roteren. Ik deed het onder Beeld, als ik het onder Gereedschap doe gaat alles wel goed, ook het bijsnijden en opslaan. Het roteren gaat wel wat onhandiger onder Gereedschap maar is te doen, de foto klapt slaat soms ineens een eind door, raar.
Werken met lagen moet ik nog uitzoeken, ik omzeil dat nu voor zover ik weet.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2019, 19:09:40 door jaapw »
Gepost op: 30 april 2019, 20:47:22
Even een testje gedaan.
Onder Beeld->transform roteren kan ik alleen +/-90 of 180 graden draaien. Onder Gereedschap->roteren (CTRL R) is elke hoek mogelijk. Ik snap niet precies wat je met foto omslaat bedoelt. Je moet wel rustig, met kleine stapjes de hoek aanpassen. De schuifbalk doet dat veel te ruw.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 1 mei 2019, 11:17:25
Bij Beeld staat bij mij ook "andere rotatiehoek" en kan ik dus per graad wijzigen, de foto reageert gelijk. Bij Gereedschap slaat de foto op hol als ik de "teller" ingedrukt houd. Dat moet ik dus niet meer doen, bedankt. Maar waar het mij om ging is dat rotaties in "Beeld" blijkbaar niet opgeslagen worden bij het saven en bij "Gereedschap" wel. Dat zette mij steeds op het verkeerde been.
Wat het nut van roteren in "Beeld" is ontgaat mij daarom tot op heden, alleen maar verwarrend.
« Laatst bewerkt op: 1 mei 2019, 13:39:44 door jaapw »
Gepost op: 1 mei 2019, 20:02:16
'andere rotatiehoek' zie ik nergens staan onder Beeld ??? Ah ik kijk onder de verkeerde tab ik zie nu ook andere rotatiehoek en ik zie nu ook wat het verschil is. Onder beeld gaat het roteren tov het midden. bij de ander kun je een willekeurig draaipunt kiezen. Maar waarom er twee rotatie gereedschappen zijn is mij nog een raadsel. Misschien zie ik nog iets over het hoofd.

Werk met Gimp 2.10.8 onder Linux 18.04 (Bionic).
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin