Blending met 1 foto

• 3 Reacties
  • 960 Gelezen
Gepost op: 10 november 2017, 15:10:50
Misschien stel je nu de vraag: waarom is dat nu nodig? Met 1 foto is er toch maar 1 belichting? Wel dat is niet echt het geval als je de foto in RAW hebt genomen. Je videokaart heeft 8 bits voor iedere kleur, dat zijn 256 stappen van zwart naar wit (0..255). De sensor van je camera heeft 12 bit ruimte, dat zijn 4096 stappen. De software omzetting heeft een gamma correctie. Moest die er niet zijn heb je fletse foto's zonder contrast. Door die correctie en de kleinere belichtingsruimte lopen de donkere of lichte delen van de foto soms dicht, terwijl ze op de sensor niet dichtgelopen zijn. Een dichtgelopen stuk heeft geen kleurinformatie meer en is een zwarte of witte vlek die je niet meer kan corrigeren.

Ik bewerk mijn foto's eerst in Darktable, maar ieder ander RAW bewerkingsprogramma kan hetzelfde doen. Hieronder een voorbeeld waar sommige heldere stukken uitgebrand zijn:

Het eerste dat je kan controleren is of het ook uitgebrand is op de sensor. In Darktable zet ik dan gewoonlijk de Base curve op Donker contrast. Je kan ook manueel spelen met de curves of met de belichting. In dit geval levert dat het volgende beeld op.

De lichte delen hebben nu voldoende informatie om te gebruiken in onze bewerking:

Exporteer nu beide afbeeldingen. Ik doe dit gewoonlijk verliesvrij door om te zetten naar PNG formaat. Het nadeel is dat je de EXIF informatie verliest, maar dat valt buiten deze tutorial.

Open de lichte afbeelding in GIMP. Kies dan Bestand, Openen als lagen, en open de donkere afbeelding. Deze verschijnt in een laag boven de eerste laag.

Voeg op de laatste laag een laagmasker toe en kies daarvoor Grijswaardenkopie van laag.

Je krijgt nu een lelijke fletse afbeelding. Dat geen we verbeteren door het laagmasker te manipuleren. Maak het laagmasker zichtbaar. Je ziet nu waarom ons resultaat flets is. Het bereik is immers groter binnen hetzelfde contrast. Kies zorgvuldig een instelling zodanig dat wat je wilt corrigeren wit blijft (ondoorzichtig) en wat niet gecorrigeerd moet worden zwart (doorzichtig). Je kan dit het beste doen met Curves. Hieronder zie je welke instelling ik gekozen heb voor dit voorbeeld:

En dit is dan het gewijzigde laagmasker:

Grijswaarden kan je achteraf nog bewerken met een zacht penseel met dekking van bijvoorbeeld 25 procent. Werk eventueel met verschillend kopieŽn van de laag om de resultaten te vergelijken. Dikwijls heeft de lucht wat extra werk nodig of de wolken. In dit voorbeeld zou het ook een goed resultaat geven van alles wat buiten het kasteel valt, volledig zwart te maken. Ik heb echter gekozen om de lucht en de wolkjes ook iets donkerder te laten om wat meer sfeer te hebben.

Dus heb ik in dit voorbeeld verder niets gewijzigd in het laagmasker. Van bovenste laag heb ik het witniveau iets verhoogd en de dekking op 90 procent gezet. Van de onderste laag het zwartniveau verlaagd en op een derde van de kromme in iets opgelicht.

Hieronder zie je het eindresultaat:

Gepost op: 10 november 2017, 15:35:41
Ter illustratie:
Ik heb hier in het laagmasker de wolkjes bewerkt (donkerder gemaakt) met een zacht penseel, van de onderste laag de helderheid iets opgekrikt en de bovenste laag de dekking naar 100 procent gebracht. Dit maakt het beeld iets levendiger.

Gepost op: 10 november 2017, 19:08:27
Dit ga ik een keer proberen.
Zou je misschien de beginfoto en het eindresultaat naast elkaar neer kunnen zetten?? Nu scroll ik me helemaal lam en zie eigenlijk niet wat precies gewijzigd is.
Happy Gimping,

E. Sullock Enzlin
Gepost op: 11 november 2017, 08:34:09
Dit zijn ze allebei naast elkaar:

« Laatst bewerkt op: 11 november 2017, 08:35:53 door Wilfried54 »